امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
10/28 1398

 گروه سایبان - مدیرعامل بیمه اتکایی امین می گوید که 90 میلیاردتومان سود برای سال مالی قبل محقق کرده است.او که پیش از برگزاری مجمع  سالانه خبرنگاران را دعوت کرده بود تا نسبت به صورتهای مالی شرکت اظهار نظر کنند گفت که IBNR  امسال شرکت با نسبت 65درصد در صورت های مالی لحاظ شده است.

به گزارش رازپول، سید مصطفی کیایی مدیرعامل بیمه اتکایی امین با اشاره به اینکه این شرکت IBNR  65 درصدی را در صورت های مالی امسال خود لحاظ کرده است گفت که این رقم از استانداردهای فعلی صنعت بیمه بالاتر است. به گفته حق بیمه های قبولی این شرکت از سال 1389 تاکنون 6 برابر افزایش یافته است این در حالیاست که ذخایر این شرکت 40 برابر رشد داشته است. وی اضافه می کند که IBNR  65 سبب افزایش ضریب خسارت به 173 درصد شده است.


وی در بخش دیگری از گزارش خود اذعان دارد که سال 1396 برای خسارت کشتی سانچی 477 هزاریورو خسارت پرداخت کرده است.

کیایی دلیل افزایش IBNR به 65 را حوادث پیش بینی نشده ای که هنوز بررسی آنها به اتمام نرسیده است عنوان می کند و اضافه می کند که این IBNR  با مجوز بیمه مرکزی اخذ شده است.

وی می گوید بیش از 2.3 برابر حق بیمه تولیدی در سال گذشته ذخیره منظور شده است.


کیایی با اشاره به اینکه سهام دولت در بیمه اتکایی امین تا پایان سال واگذار خواهد شد اذعان دارد که عرضه سهام این شرکت به صورت خرد و افزایش سهم شناور بیمه اتکایی امین سبب حرکت های موثر این شرکت در بازارسرمایه شود. .وی با بیان اینکه واگذاری بلوکی سهام نیز امتیازات خاص خود را خواهد داشت می گوید که واگذاری به بخش خصوصی واقعی به صورت بلوکی می تواند منافع مناسبی را برای شرکت ایجاد کند . به گفته وی صاحب این سهم دولت است و سیاستگذاری فروش نیز با صاحب سهم خواهد بود.


این مقام مسئول در صنعت بیمه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مورد تأکید برنامه ششم، خصوصی‌سازی شرکت‌های بیمه بوده است که البته خصوصی‌سازی نیز تعاریف مختلفی دارد. به عنوان مثال، در رابطه با بیمه البرز فردی که شائبه دولتی بودن داشت، باعث شد که سهم دولت در این شرکت بیمه به فروش نرود درحالی‌که وزیر امور اقتصادی و دارایی تمایل دارد که به سمت خصوصی‌سازی شرکت‌های بیمه پیش برویم.


وی با بیان اینکه یک شرکت بیمه اتکایی که قرار است سهام آن ظرف روزهای گذشته واگذار شود، سه بار در معرض فروش قرار گرفته است، گفت: اگر قوانین اجازه دهد، می‌تواند بعد از عرضه مکرر و عدم فروش سهام، بخش قابل واگذاری را از طریق سهام خُرد به فروش رساند.

وی افزود: بیمه‌های اتکایی اجباری برای بیمه مرکزی زیان‌ده است و بر این اساس، باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.


وی ظرفیت مجاز قبول اتکایی این شرکت را بر اساس آخرین ظرفیت اعلامی توسط بیمه مرکزی ۹۶۱ میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی به دلیل حذف تعرفه‌ها و حاکمیت دیدگاه نرخ‌محور در بازار بیمه و رقابت‌های شرکت‌های بیمه بر روی نرخ و کاهش مستمر آن، بسیاری از ریسک‌های تحت پوشش بر اساس نرخ و شرایطی بیمه می‌شود که فاقد حداقل منطق ارزیابی ریسک و تجزیه و تحلیل آن است. بدیهی است در صورت بهبود روند فروش بیمه و مبنا قرار دادن مدیریت ریسک، نرخ و صدور بیمه‌نامه‌ها، می‌توانیم در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های خود تجدیدنظر کرده و زمینه مشارکت هر چه بیشتر در ریسک‌های صنعت بیمه را فراهم آوریم.


کیایی گفت: عمدتاً بیمه‌نامه‌های پر ریسک یا بیمه‌نامه‌های با سرمایه‌های بالا به بیمه‌گران اتکایی واگذار می‌شود. از سوی دیگر، با در نظر گرفتن تعدد و تنوع جغرافیایی ریسک‌های پذیرفته شده، همواره خساراتی وجود دارد که شرکت‌های بیمه واگذارنده در مقاطع تهیه گزارش‌های فصلی خسارت‌های معوق، از وجود آن بی‌اطلاع بوده یا تخمینی برای انجام آن ندارند.


این مقام مسئول در صنعت بیمه در خصوص نرخ ارز برای تسعیر حساب‌ها خاطرنشان کرد: برای تسعیر حساب‌های ارزی، بر اساس استعلام‌های به عمل آمده از بانک‌ها، اقدام به تسعیر سپرده‌های ارزی به صورت حواله‌های با منشأ داخلی با نرخ بانک مرکزی، طلب و بدهی فی‌مابین با شرکت‌های داخلی نیز با نرخ بانک مرکزی و بدهی با شرکت‌های خارجی هم با نرخ نیما صورت می‌گیرد اما به دلیل فشارهای سازمان حسابرسی، مجبور هستیم حساب‌های سپرده‌های ارزی به صورت حواله با منشأ داخلی دلار را با نرخ ۷۷۷۶۴ ریال، یورو را با نرخ ۹۱,۲۹۰ ریال تسعیر و در خصوص حساب‌های بیمه‌ای فی‌مابین شرکت‌های داخلی و خارجی بر اساس نرخ سامانه نیما، تسعیر کنیم. وی اضافه کرد که نرخ فعلی تسعیر نرخ ارز در صنعت بیمه منطقی به نظر نمی رسد و به همین دلیل نرخ تسعیر را 7700 تومان در نظر گرفتیم.


وی با بیان اینکه اعتقادی به گرفتن ارز از دولت نداریم گفت: بنگاه اقتصادی نباید به دولت فشار بیاورد و به همین دلیل ما ر بیمه اتکایی امین به دنبال گرفتن ارز 4200 تومانی از دولت نیستیم. بیمه اتکایی امین در موضوع دریافت ارز سربار دولت نبوده است و اعتقاد دارد به عنوان بنگاه اقتصادی که بخش قابل توجهی از آن به بخش خصوصی تعلق دارد باید بتواند خود را مدیریت کند.


وی در پاسخ به این سوال که 500 میلیارد دلار ریسک در کشور با سرمایه 7 هزار میلیارد تومانی شرکت های بیمه نگهداری می شود،گفت: بیمه اتکایی امین برای واگذاری بخشی از ریسک داخل به خارج از کشور تلاش هایی را داشته است و به عنوان بیمه گر اتکایی همواره در جست و جوی روزنه هایی برای واگذاری است.


لازم به اشاره است که دولت بنادارد که سهام خود را در شرکت های بیمه البرز، آسیا و اتکایی امین به فروش رساند. با وجود قول وزیر اقتصاد نسبت به این واگذاری این سوال مطرح است که آیا این آخرین مجمع بیمه اتکایی امین با وجود سهام دار دولتی است؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود