امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
10/23 1398

 گروه سایبان - با سخنان امروز رییس کل بیمه مرکزی معلوم شد که در حادثه دلخراش کرمان تعهدی از سوی شرکت‌های بیمه وجود نداشته و پرداختی هم برای آنها الزامی نیست، اما اینکه به چه دلیل او هفته گذشته وعده جبران خسارت ها را داده بدون آنکه مطالعه درستی در خصوص وضعیت بیمه نامه و تعهداتش داشته باشد، یکی از پرسش های اساسی این داستان است.


سلیمانی اعلام کرده که شرکت‌های بیمه‌ای تعهدی برای پوشش بیمه‌ای مراسم تشییع در کرمان نداشتند اما طی مذاکرات انجام شده، بیمه ایران سه میلیارد تومان را به عنوان هدیه به افراد فوتی و مصدومی پرداخت خواهد کرد.
در جریان مراسم تشییع سردار شهید در کرمان حدود ۶۰ نفر از هموطنان به دلیل ازدحام جمعیت جان باختند و رییس کل بیمه مرکزی در پیامی وعده پرداخت خسارت ها را داد اما امروز معلوم شده که بیمه ای در کار نبوده و قرار است بیمه ایران در قالب هدیه این خسارت را جبران کند .

 اینکه چرا هدیه  را بیمه ایران پرداخت می کند اما بهره برداری خبری آن از سوی نهاد ناظر صورت می گیرد پرسشی جالب است؟
البته غلامرضا سلیمانی اظهار کرده که با توافق انجام شده، قرار است سه میلیارد تومان از سوی بیمه ایران به عنوان کمک به افراد فوتی و مصدومان بدون  این‌که حق بیمه‌ای از آنها دریافت شده باشد، پرداخت شود.
موضوع قابل تامل این است که جبران خسارت باید از سوی دولت صورت گیرد چراکه به نظر می رسدحضور پرشور مردمی نقش مهمی در این حادثه داشته، اما اینکه بیمه ایران با وجود زیان انباشته 5هزار میلیارد تومانی متحمل این هدیه می شود پرسش مهمی است.  اینکه چرا نهاد ناظر به امور نظارتی خود مشعول نیست و زبان شرکت های بیمه حتی در پرداخت هدیه است؟ نیز جای سوال دارد!
پرسش دیگر اینکه آیا شرکت های بیمه می توانند در سرفصل های بازاریابی و تبلیغاتی خود چنین هزینه هایی را داشته باشند؟

آیا این هزینه به لحاظ دیدگاه مالیاتی جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی هست یا خیر؟
و در نهایت اینکه این هزینه در گروه هزینه های بیمه گری نیست که سهم اتکایی اجباری داشته باشد و مسلما بیمه مرکزی سهمی در اتکایی ندارد اما نهاد ناظر چه نقشی در تخصیص بودجه هزینه های هدیه غیر بیمه گری بیمه ایران یا شرکت های بیمه دارد؟

روز گذشته نیز معاونت اتکایی بیمه مرکزی اعلام کرده بود در حادثه ناگوار هواپیمای اوکراینی شرکت های بیمه دارای تعهدی نیستند. اما در حالی که صنعت بیمه نه در آن حادثه مسئولیت داشته و نه در حادثه کرمان سخنان رئیس کل با جایگاه سازمانی اش متناسب است؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود