امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
10/9 1398

 گروه سایبان - غلامرضا امیری سلیمانی از تیرماه سال گذشته دربیمه مرکزی حضور داشته است اما هیچگاه آماری از عملکرد مدیریتی خود در این مجموعه ارائه نکرده است، در سایه فقدان چنین گزارشی رازپول با توجه به آمارهای اعلامی از سوی نهاد ناظر به این مهم می پردازد.

رازپول برای روایتی کوتاه و روان از این عملکرد تلاش می کند که آمارها را کوتاه و مفهومی تر برای مخاطبان خود روایت کند.

همزمان با حضور سلیمانی بیمه مرکزی در سال 1397 آمارها نشان می دهد که بیمه مرکزی بالغ بر 1600 میلیارد تومان زیان عملیات اتکایی دارد. بنابراین به نظر می رسد که بیمه مرکزی در بخش قبولی اتکایی دقت بالایی به خرج نداده است و ظاهرا نرخ های قبولی از اکچوئری مناسبی برخوردار نبوده است! این زیان در سال 96 بالغ بر 1300 میلیارد تومان گزارش شده است و در سال 95 بالغ بر 940 میلیارد تومان بوده است.

این در حالیست که نهاد ناظر در راستای جزء «ب» بخشنامه شهید رجایی سال ۱۳۹۸ (نتایج ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۷ )در زمینه افزایش ظرفیت اتکایی کشور، با تصویب ستاد جشنواره وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان «واحد سازمانی ستادی برتر» دستگاه تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزیده شده است.

قطعا سوال این است که این زیان چگونه پوشش داده شده است؟

بررسی دقیق تر آمارها اذعان دارد که بیمه مرکزی در سال گذشته بالغ بر 741 میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاری از محل ذخایر غیرزندگی و بالغ بریک هزار 38 میلیارد تومان از محل سرمایه گذاری ذخایر زندگی درآمد داشته است. لازم به اشاره است که منابع زندگی دارای عمر و ماندگاری بالاتری است . جمع این دو منابع که به حدود 1700 میلیارد تومان می رسد باعث شده که زیان عملیات اتکایی تقلیل یافته و در نهایت 167 میلیارد تومان سود(زیان)ناخالص فعایت بیمه ای برای این مجموعه باقی گذارد.

البته از این رقم با کسر 100 میلیارد تومان هزینه اداری، عمومی و پرسنلی باعث شده در جیب نهاد ناظر 62 میلیارد تومان سود عملیاتی باقی بماند!

بنابراین بیمه مرکزی که خود در عملیات بیمه گری تراز مثبتی ندارد با سرمایه گذاری ذخایر خود که بخش عمده ای از آن مربوط به بیمه های زندگی است سود کرده است.

پرسش بعدی این است که زیان عملیات اتکایی در پس چه عملکردی باقی مانده است؟ به عبارت دیگر سبد پرتفوی بیمه مرکزی در سال 97 چقدر بوده است؟

بررسی ها نشان می دهد که حق بیمه اتکایی قبولی نهاد ناظر در سال مورد گزارش 8 هزارو 784 میلیارد و 624 میلیون تومان بوده است. بنابراین با سود 62 میلیارد تومانی می توان ادعا کرد که نهاد ناظر یک در هزار هم سود نداده است!

درآمد حق بیمه سهم نگهداری نهاد ناظر 5 هزارو 959 میلیارد تومان بوده وهزینه خسارت سهم نگهداری نیز 5هزارو 798 میلیارد تومان گزارش شده است. پرواضح است که نهاد ناظر تقریبا تمام درآمد خود را صرف پرداخت هزینه ها کرده است.

همچنین هزینه کارمزد و مشارکت در منافع اتکایی این مجموعه بیش از هزار میلیارد تومان گزارش شده است. این همان کارمزدی است که به بیمه گران بابت واگذاری مازاد سهم نگهداری به بیمه مرکزی پرداخت شده است .از سوی دیگردرآمد کارمزد و مشارکت در منافع اتکایی این مجموعه 63 میلیارد تومان بوده است و این همان کارمزدی است که نهاد ناظر از بیمه گران اتکایی بابت واگذاری بخشی از سهم خود دریافت می کند.

در پایان، هزینه کارمزد و کارمزد منافع سهم نگهداری به 950 میلیارد تومان رسیده است که به نظر می رسد بیمه مرکزی با این تراز باید سریعا از بازار قبولی سهم نگهداری خارج شود و به تقویت ابعاد نظارتی و جلوگیری از حس فساد و آلودگی که وزیر اقتصاد پیش از این اشاره کرده بود بپردازد. چراکه به نظر می رسد که در سایه نبود نرخ های فنی کارمزدها به مشتریان می رسد و زیان عملیاتی در سبد نهاد ناظر باقی می ماند!

این موارد در حالی است که نهاد ناظر هم بالغ بر 3700 میلیارد تومان طلب از شرکت های بیمه دارد و با 499 میلیارد تومان حساب دریافتنی بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان از منابعش قفل شده است. مسلما تسویه حساب با بیمه گران می تواند سرفصل درآمد سرمایه گذاری از منابع حاصله را افزایش داده و آنرا تقویت کند. بدون شک این عملکرد حاصل منابع وصولی است و منابع وصول نشده می تواند این سرفصل ها را جابه جا کند.


بیمه مرکزی با 480 میلیارد تومان سرمایه دارای نسبت بدهی 86درصد است. نسبت بدهی از تقسیم بدهی به دارایی حاصل می شود و بیانگر درجه ریسک شرکت ها است. این نشان می دهد که نهاد ناظر تقریبا اندازه دارایی ها بدهکار است. نهاد ناظر برای سال 97 بالغ 3 هزارو 600 میلیارد تومان ذخیره خسارت معوق در نظر گرفته است که نسبت به سال ماقبل 1000 میلیارد تومان افزایش دارد. افزایش این ذخایر نیاز به شفاف سازی بیشتر دارد تا مشخص شود که این افزایش برای چه خسارت هایی در نظر گرفته شده است؟

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود