امروز: دوشنبه، 25 آذر 1398
09/12 1398

 گروه سایبان- حضور شخص ریاست جمهوری در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه در روز 13 آذر در دهه اخیرنه تنها کم سابقه است بلکه نشان از ارتقا عملکرد این صنعت در مناسبات اقتصادی کشور داشته و به پختگی و مقبولیت کارنامه مدیریتی نهاد نظارتی و رگولاتوری صنعت در مدیریت  جبران مافات خسارت های اخیر و هدایت های به موقع در بزنگاه های حساس اشاره می کند.


بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه در روز 13 آذر مهمانی ویژه دارد . در خبرها آمده است که دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری کشور در افتتاحیه این همایش بزرگ شرکت خواهد داشت. مسلما حضور ریاست قوه مجریه در صنعتی که مسئولانه و در شرایط تحریم به جبران خسارت های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخته است، به نوعی نشان دهنده کارنامه قابل قبول مدیریتی غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی نیز هست.


او که در کارنامه مدیریتی خود از مدیریت در شرکت بزرگ سرمایه گذاری غدیر تا سازمان بزرگی مانند تامین اجتماعی را دارد، توانسته است با میزبانی مقام عالی دولت فرصت کم نظیری را برای اهالی صنعت بیمه فراهم کند تا از نزدیک به طرح مسائل و مشکلات خود در این صنعت بپردازند. هرچند که این فرصت کوتاه خواهد بود اما نشان می دهد صنعت بیمه با سکان داری سلیمانی توانسته به جایگاه قابل قبولی در نظام اقتصادی کشور دست یابد.  


در خسارت های بزرگی مانند سیل گلستان، زلزله کرمانشاه و آذربایجان، خسارت پتروشیمی ها و حتی خسارتهای اخیر که در پی گرانی بنزین پدید آمد و هر خسارت بزرگی که این روزها روی میدهد نام تنها صنعتی که در این شرایط حساس عنوان می شود بیمه است.


بنابراین حضور ریاست جمهوری برای صنعت بیمه در شرایط فعلی هرچند که «ضرورت» ها را یادآوری می کند و بسیار موثر است اما مناسب است که «اهمیت» ها نیز به درستی درک شود.


در مدیریت استراتژیک اصل پذیرفته شده ای وجود دارد به نام «مدیریت اولویت». این عبارت بدان معناست که فرد در مواجه با دو انتخاب «ضرورت» و «اهمیت» ، اولویت های خود را مدیریت کند. «ضرورت» ها همیشه از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند اما ارزش افزوده پایینی دارند.


اما «اهمیت» ها ارزش افزوده بالایی دارند اما جایگاه آنها در اولویت زمان پایین تر است.

با این توضیح باید عنوان کرد که بیمه قبل از عوامل جبری و قهری صنعتی دارای «اهمیت» است اما درسایه اتفاقات اخیر به عنوان اصلی با «ضرورت» مطرح شده است.هرچند که از این خدمت در جبران خسارت های اخیر استفاده شده اما این بهره برداری با ارزش افزوده ای پایین صورت گرفت. 

به عبارت دیگر در سایه برخی اجبارهای سازمانی و یا به واسطه رفتارهای بیمارگونه ناشی از بروکراسی  که تصمیم گیرندگان به خاطر حفظ خود در برابر اشتباهات نوعی وابستگی یا توسل به قوانین پیدا می کنند، بیمه خریداری شده است.


بنابراین برای ارتقا ارزش افزوده در صنعت بیمه باید به «اهمیت» آن توجه شود و نه فقط در مواجه با «ضروریات» به آن پرداخته شود.


 به نظر می رسد که این مولفه باید به عنوان مهمترین مطالبه صنعت بیمه مطرح شود تا با فراگیری این نگرش در ساختار عمودی دستگاهای اقتصادی از دولتی گرفته تا غیردولتی، صنعت بیمه بتواند با تکیه بر قانون اعداد بزرگ خدمات شایسته تری را ارائه دهد. برای طرح این موضوع چه فرصتی بهتر از حضور رئیس جمهور در این همایش در پیش خواهد بود؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود