امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
09/11 1398

 


گروه سایبان - گسستگی استراتژیک در وزارت اقتصاد باعث خواهد شد تا در بودجه سال آینده اهداف تدوین شده برای توسعه ضریب نفوذ بیمه در کشور با مخاطراتی همراه شود.


 آنچه در این میان بسیار حائذ اهمیت است سکوت بیمه معنای بیمه مرکزی و خصوصا رئیس کل به عنوان مجری پیگیری اهداف توسعه بیمه در کشور است.

تکلیف افزایش سهم بیمه های بیمه عمر در برنامه ششم و تدوین متن پیش نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی و  اخذ مالیات از بیمه های عمر یکی از مسائلی است که این روزها توجه بسیاری را بخود معطوف کرده است.

بر این اساس برنامه ششم توسعه به روشنی اذعان دارد که سهم بیمه های عمر از حق بیمه تولیدی کشور باید افزایش یابد . در این برنامه آمده است:

۱- ضریب نفوذ بیمه های بازرگانی در طول اجرای برنامه به ۷% درصد برسد.

۲- سهم بیمه‌های عمر از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی کشور حداقل تا ۵۰% نسبت به سال پایه در برنامه افزایش یابد.

۳- رشته های بیمه‌ای در بخش تولیدی و تجاری اقتصاد ملی افزایش و گسترش یابد.

ب - مقررات و آئین نامه های سرمایه گذاری ذخایر بیمه ای به منظور استفاده مناسب از منابع مذکور در جهت تامین مالی پایدار در اقتصاد ملی با رعایت قوانین و مقررات و با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران بازنگری گردد.


در مقابل رئیس سازمان امور مالیاتی صراحتا از اخذ مالیات از بیمه های عمر دفاع کرده و اجرای این طرح را به گونه ای عدالت مالیاتی توصیف می کند، از سوی دیگر رئیس کل بیمه مرکزی به عنوان یکی از ارکان  وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی سکوت بی معنایی دارد وظاهرا چانه زنی برای این موضوع به سندیکای بیمه گران به عنوان یک نهادغیردولتی و غیرهمتراز واگذار کرده است!

رئیس سازمان امور مالیاتی که به دعوت سندیکا در جمع بیمه گران حاضر شده است صراحتا اعلام کرده که معافیتی برای بیمه ها درکار نیست. درست در همان دولتی که وعده حذف مالیات بر ارزش افزوده را توسط طیب نیا وزیر وقت اقتصاد اعلام کرد و هیچگاه هم اجرایی نشد.

حالا نه تنها مالیات بر ارزش افزوده حذف نشده بلکه موضوع اخذ مالیات از بیمه های عمرنیز مطرح است.

همه این موارد در زیر چتر وزارتخانه ای با نام اموراقتصادی و دارایی جریان دارد و قرار نیست بیمه گران برای احقاق حقوق بیمه گذاران با وزارت خانه دیگری چانه زنی داشته باشند.

اینکه اخذ مالیات از بیمه های عمر سبب موج بازخرید این بیمه نامه های خواهد شد و یا خیر و اینکه سرنوشت شرکت های تک محصولی مانند خاورمیانه و باران چه خواهد شد و یا شرکت هایی که بخش قابل توجهی از پرتفویشان از این محل جمع شده سوالات فرعی است.

موضوع اصلی این است که قطعا آیین نامه سرمایه گذاری شرکت های بیمه با توجه به پیش نویس قانون مالیات ها نیاز به بازنگری دارد چراکه خرید و فروش ملک، سپرده های بانکی، خریدو فروش ارز و ... مشمول درآمدهای مالیاتی می شود.

بنابراین شرکت های بیمه که در سالهای اخیر جبران کاستی های درآمد عملیاتی را از این محل داشته اند باید فکری به حال خود داشته باشند.

از سوی دیگر بازنگری در آیین نامه سرمایه گذاری شرکت های بیمه ضروری به نظر می رسد.

ابراهیم کاردگر مدیرعامل بیمه دانا در گفت و گو با رازپول در خصوص جلسه روز گذشته مدیران عامل با رئیس سازمان امور مالیاتی به تشکیل کارگروهی برای بررسی مباحث مالیاتی اشاره می کند و امیدوار است که صدای بیمه گران از این طریق به گوش نهادهای تصمیم گیر برسد.

اما علی رغم این مسائل سکوت بیمه مرکزی و تمکین آن از سیاست هایی که توسط نهادهای بالادستی تدوین شده است این روزها جالب است.

همان طور که سکوت مدیران قبلی سبب شد صنعت بیمه از شمول مالیات بر ارزش افزوده خارج نشود این دوره نیز این سکوت استراتژیک به نظر می رسد. اما آیا صنعت این بار تحمل تنگناهای فعلی را خواهد داشت؟

اثرات تخصیص مالیات بیمه عمر در زمان صدور و در زمان پایان دوره و اخذ منافع حاصل از بیمه های عمر سوالی است که مسئولین باید این روزها به آن پاسخ گویند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود