امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
08/29 1398

 گروه سایبان - پس از ماه ها بالاخره سکوت رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص حس آلودگی و فساد در صنعت بیمه که وزیر اقتصاد به آن اشاره کرده بود شکست و  حالا وی با اشاره به این موضوع که آلودگی و فساد فقط در بخش درمان و ثالث در صنعت بیمه دیده می شود موضع خود را اعلام کرد.


رئیس کل بیمه مرکزی در جلسه با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص حس آلودگی و فساد در صنعت بیمه این موضوع را به خسارتهای دو رشته ثالث و درمان محدود کرده است .

 اما آیا حس آلودگی و فساد فقط در رشته های ثالث و درمان وجود دارد و برداشت از موضوع فساد و آلودگی به این میزان سطحی است؟

هنوز مطالعات دقیق و آماری در خصوص حجم آلودگی و فساد در صنعت بیمه منتشر نشده است اما تاکیدات کیفی مقام عالی وزارت و ارکان مدیریتی در صنعت بیمه راه را بر ضرورت تمرکز و مطالعه جدی در این خصوص بیش از پیش آشکار ساخته است.


زمانی که ماکس وبر جامع شناس آلمانی  و خالق دیدگاه بروکراسی نظریه سلسله مراتب و رویه های رسمی سازمانی را مطرح کرد هیچگاه بر این باور نبود که مستند سازی در یک سیستم می تواند به افزایش رسمیت، ایجاد تمرکز در تصمیم گیری و در نهایت نزدیک شدن سیستم به فساد کمک شود.


هرچند که سال ها بعد التون مایو در مطالعات معروف هاثورن با مطرح کردن رابطه بین افزایش نظارت و کارایی توانست تا حدی رسمیت سیستمی را همسو با کارایی معنا کند اما جایگاه تفکر بروکراسی آن هم در تفسیری غلط آنچنان در مدیریت های سیستمی نهادینه شد که امروزه حداقل در کشور خودمان در سیستم های عمودی به روشنی شاهد نبود بهره وری، ضعف کارایی و ناتوانی در اقدامات اثربخش هستیم به شکلی که شاید بتوان ادعا کرد که هرچه ساختار سازمان دارای رسمیت متمرکز بیشتر باشد احتمال افرایش فساد بیشتر خواهد بود.

گذشته از مباحث تئوریک مورد اشاره  رازپول موضوع فساد را در بیش از 20 مصاحبه ی انجام شده با مدیران ارشد و کارشناسان صنعت بیمه تبین کرد که حسب تجربه عملیاتی و تئوریک هریک از ایشان به تفسیر در خصوص موضوع فساد و ابعاد احتمالی آن در صنعت بیمه اشاره کردند.

در گفت و گو با این مدیران موضوعاتی نظیر کارمزدها، دور زدن آیین نامه ها و روابط پنهانی مدیران و تصمیم های دیر هنگام و کم فروغ مدیریتی که عوایدی را از صنعت بیمه حذف می کند و ... مورد اشاره قرار گرفت. هرچند که همه این افراد فساد در صنعت بیمه را در مقایسه با سایر صنایع بسیار محدود دانستند اما همگی به ابعاد مختلف این موضوع اشاره کردند.

بنابراین اینکه نهاد ناظر هنوز بر این باور است که تخلفات احتمالی در صنعت بیمه حول محور درمان و ثالث است دیدگاهی کارشناسی به نظر نمی رسد و احتمالا در حوزه مدیریتی قابل تفسیر است.

امروزه  بر هیچکس پوشیده نیست که تخصص گرایی تنها راه بقا سیستم هاست. سیستمی که از تخصص گرایی فاصله بگیرد محکوم به فناست. بنابراین در شرایط کنونی با توجه به تاکیدات وزیر امور اقتصادی و دارایی و لزوم مبارزه با شرایط اقتصادی بین المللی به نظر می رسد نیل به سمت دیدگاه های تخصصی و افزایش مطالعات تخصصی و میدانی، تدوین استراتژی میان مدت و بلند مدت نه تنها از ملزومات فانتزی مدیریتی محسوب نمی شود بلکه شرطی حداقلی برای یک مدیر بالادستی آنهم از نوع ناظر است.

.

  1. میهمان
    پاسخ 30 آبان 1398 11:54 علی اردشیر
    حرف دل ما را زدید

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود