امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
08/12 1398

 گروه سایبان - هرچند که بیمه آرمان در وقت اضافه قرار است که به مجمع برود و بالاخره صورت های مالی رسمی خود را منتشر کرد، اما حالا خبر می رسد که نوید این شرکت از عملکرد سال گذشته برای سهام داران 50 تومان زیان به ازای هر است.
بیمه آرمان دارای سرمایه ثبت شده 120 میلیارد تومانی است که بر اساس مصوبه مجمع این شرکت در سال 96 و مجوز سازمان بورس در همین سال افزایش سرمایه اش به 150 میلیارد تومان در اردیبهشت امسال در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.در عملكرد سال گذشته اين شركت برخي نكات حائز اهميت است:

نکته اول
بررسی این سرمایه زمانی حائز اهمیت تر می شود که در ذیل اسناد مالی زیان انباشته 109 میلیارد تومانی این شرکت مشهود است. به عبارت دیگر با لحاظ سرمایه 150 میلیارد تومانی به استناد نظر حسابرس قانونی شرکت در محدوده ماده 141 قانون تجارت قرار می گیرد .ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.
در این شرکت بالغ بر 20 درصد سهام متعلق به بانک ایران زمین، 17 درصد متعلق به بانک تات، 16درصد متعلق به بانک گردشگری و 12 درصد متعلق به شرکت پاتین بین‌الملل پردیس و 8درصد متعلق به شرکت سرمایه گذاری ایرانیان است و در دوره قبل هیات مدیره بانک های گردشگری و ایران زمین، سرمایه گذاری ایرانیان، شرکت دلیران پارس و نگین گردشگری در عضویت هیات مدیره بوده اند والبته در دوره فعلی مشخص نیست اعضای حقیقی نماینده کدام سهام دار حقوقی در هیات مدیره اند!بیمه آرمان که از سال 1390 فعالیت های خود را آغازکرده است در هشتمین سال فعالیت زیان انباشته اش بالغ بر 122 درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه می کند و ظاهرا این عملکرد حقوقی را برای صاحبان سهام باقی نگذاشته است! هرچند که نماینده برخی صاحبین عمده سهام در این سال ها همواره در هیات مدیره حضور داشته است.اسناد مالی این شرکت به امضای علیرضا بیانیان، سید محمد آقامیری، کامبیز پیکارجو، رضا آقا بابایی و مجید قلی پور رسیده است و هیات مدیره در وقت اضافه آن را تائید کرده اند چراکه سال مالی شرکت در پایان تیرماه به اتمام می رسد و صورتهای مالی در هفتم مهرماه سال جاری به تائید هیات مدیره رسیده است.

نکته دوم
 از دیگر اعداد و ارقام حائز اهمیت در عملکرد این شرکت صدور بالغ بر 427 میلیارد تومان حق بیمه، 397 میلیارد تومان مطالبات از بیمه گذاران و نمایندگان و اسناد دریافتنی و 270 میلیارد تومان خسارت پرداختی است. بنابراین با 66 میلیارد تومان هزینه کارمزد، 44 میلیارد تومان هزینه اداری و 270 میلیارد تومان خسارت پرداختی آیا منابعی برای سرمایه گذاری در شرکت باقی مانده است؟در لیست بلند بدهکاران به این شرکت نام بانک مسکن در سرلیست با 197 میلیارد تومان بدهی دیده می شود.

نکته سومعلاوه بر این موارد بند 4 گزارش حسابرس تاکید دارد که ذخيره خسارت معوق، عمدتا  در رشته شخص ثالث بر اساس برآورد معقولي از مخارج لازم براي تسويه تعهدات فعلي در تاريخ ترازنامه صورت نپذيرفته و بر اساس سوابق موجود در سالهاي اخير خسارت هاي پرداختي بابت حوادث رشته مزبور همواره بيش از ذخاير منظور شده از اين بابت بوده است. با توجه به مراتب ياد شده تعديل ذخاير فوق و احتساب ذخيره اضافي بابت خسارتهاي معوق در حسابها ضروري است، ليکن به دليل عدم دسترسي به اطلاعات کافي، تعيين مبالغ ذخيره مورد نياز و آثار مالي مربوطه بر صورتهاي مالي مورد گزارش در حال حاضر ميسر نگرديده است.

نکته چهارم
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد مبالغ مطالبه شده براي ماليات عملکرد سالهاي 1393 و  1394 طبق برگ هاي تشخيص است که به ترتيب مبالغ 440ر30 و 410ر59 ميليون ريال بوده که از اين بابت ذخيره اي در حسابها منظور نشده است. با توجه به رسيدگيهاي انجام شده و بر اساس مقررات و سوابق مالياتي، احتساب ذخيره مناسبي بابت موارد فوق در حسابها ضروري است.

نکته پنجم
بند 9 گزارش حسابرس یکی از با اهمیت ترین بندهای گزارش به لحاظ آثار مالی است اما ظاهرا حسابرس هم محترمانه اذعان دارد که این معاملات برایش مشخص نیست، تا جایی که اذعان می کند: با توجه به مراتب فوق و همچنين عدم ارائه شواهد لازم که نشان دهنده احراز شرايط معاملات و تحقق آنها باشد و همچنين در غياب مستندات کافي از جمله تاييديه هاي مربوطه، صحت نحوه عمل شرکت و نيز سود شناسايي شده از بابت موارد فوق براي اين موسسه مشخص نشده است.

این بند می گوید:  شرکت بيمه آرمان در سال 1395 نسبت به فروش واحد تجاري پيش خريد شده به بهاي تمام شده 000ر185 ميليون ريال بر اساس قرارداد مورخ 3 مردادماه 1395 به شرکت مديريت سرمايه‌گذاري آرميتا بازرگان در قبال دريافت 5 فقره چک جمعا  به مبلغ 889ر314 ميليون ريال نموده که از اين بابت در سال مالي 1395 مبلغ 995ر119 ميليون ريال درآمد شناسايي گرديده، ليکن اسناد دريافتي فوق الذکر در سررسيد برگشت شده و در سال مالي 1396 و براساس توافق به عمل آمده، پروژه مجتمع سينمايي سيمرغ مشهد به مبلغ 000ر420 ميليون ريال (ارزش کارشناسي 261ر422 ميليون ريال) در ازاي بخشي از اسناد برگشت شده فوق و همچنين ضمانتنامه ضبط شده توسط بانک تجارت (موضوع تضمين شرکت سرمايه گذاري بين المللي ايرانيان) به مبلغ 190،000 ميليون ريال به شرکت واگذار گرديده و عليرغم اينکه طبق صورت جلسه مورخ 6 آذر ماه 1397، بخشي از پروژه تحويل شرکت شده است، ليکن در سرفصل پيش پرداختهاي سرمايه اي منظور شده و الباقي پروژه که شامل 13 باب مغازه و يک سالن سينمايي مي باشد، تحويل شرکت نشده است. بر اساس بررسي هاي به عمل آمده بابت املاک تجاري و سالن هاي سينمايي مجتمع مذکور درآمدي در سال مالي قبل و سال جاري در حسابها شناسايي نشده و کليه مبالغ دريافتي از زمان استقرار نماينده شرکت در پروژه (اواخر بهمن ماه 1397) که جمعا  مبلغ 916ر2 ميليون ريال مي باشد در حسابهاي پرداختني هاي تجاري و غير تجاري منظور شده است. مضافا  اسناد مالکيت آن نيز تا تاريخ اين گزارش به نام شرکت منتقل نشده است.

نکته ششم
یکی دیگر از نکات جالب عملکرد این شرکت بخش سرمایه گذاری در سهام شرکت هاست. بیمه آرمان سرمایه گذاری هایی را در بانک های ایران زمین و گردشگری داشته است و این شرکت ها از سهام داران بیمه آرمان نیز هستند.اما نکته جالب این است که بهای تمام شده سرمایه گذاری در بانک گردشگری 7میلیارد و 900 میلیون تومان بوده که با کاهش3 میلیارد و 500 تومانی به 4 میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده است.
بهای تمام شده سرمایه گذاری در بانک ایران زمین نیز 6 میلیارد تومان بوده است که حالا به 3میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است.همچنین سرمایه گذاری در شرکت سخت آژند که بهای تمام شده اش 9 میلیارد و 800 میلیون بوده است به 5 میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده است و کاهش ارزش مجموع این سرمایه گذاری ها 9 میلیارد و 800 میلیون تومان گزارش شده است.

نکته هفتم
بیمه آرمان بر اساس گزارشات رسمی نتوانسته تاييد صلاحيت برخي از مديران فني در رشته هاي اموال، اشخاص و مسئوليت را از بيمه مرکزي بگیرد و در نتیجه ظاهرا این عملکرد متوجه هیات مدیره است و مدیران فنی نقشی در اکچوئری ریسک ها نداشته اند.مجوز صدور ثالث این شرکت در حالی از سوی بیمه مرکزی تمدید شده است که گزارش رسمی اذعان دارد ماده 32 قانون بيمه شخص ثالث در خصوص خسارات حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاريخ قطعي شدن مبلغ خسارت رعایت نمی شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود