امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
07/28 1398

گروه سایبان - سندیکای بیمه گران پس از انتخاب دبیرکل، ظاهرا 29 مهرماه تصمیم دارد که در خصوص هیات رئیسه این نهاد تصمیم گیری کند. اما با وجود تغییر مدیرعامل بیمه ایران و حضور سرپرست در این مجموعه به عنوان رئیس شورای عمومی و وضعیت بلاتکلیف نائب رئیس این مجموعه این انتخابات چگونه قرار است برگزار شود.
انتخابات این دوره دبیرکل سندیکای بیمه گران به دلیل تصمیم گیری در خصوص اساسنامه این مجموعه به نسبت دوره های قبل با تاخیر برگزار شد تا دبیرکل مطابق با استاندارهای اساسنامه جدید انتخاب شود و اصطلاحا از دوباره کاری پرهیز شود.

اما با توجه به تغییر اساسنامه و پایان دو ساله دوره گذشته به نظر می رسد که انتخاب سایر ارکان این مجموعه نیز نیاز به برگزاری انتخاب مجدد دارد.

به گزارش رازپول، ماده 8 اساسنامه جدید اذعان دارد که شورای عمومی جهت اداره جلسات از میان اعضاء خود یک رئیس و یک نایب رئیس را برای مدت دو سال انتخاب می‌نماید و انتخاب مجدد آنان برای دوره‌های بعدی بلامانع است. از مذاکرات و تصمیمات شورای عمومی، صورتجلسه ای توسط دبیرکل تهیه می شود که به امضای دبیرکل و رییس و در غیاب وی نایب رییس شورای عمومی رسیده و به اطلاع اطلاع اعضاء و بیمه مرکزی خواهد رسید.

 بنابراین با توجه به تغییر اساسنامه و با توجه به اینکه در مفاد اساسنامه تصمیم گیری در خصوص انتخاب رئیس شورای عمومی و نائب رئیس اولی بر از انتخاب هیات رئیسه است به نظر می رسد که سندیکا باید ابتدا در این خصوص تصمیم گیری مجدد داشته باشد.

این در حالی است که ریاست شورای عمومی تا پیش از این در اختیار محسن پورکیانی مدیرعامل بیمه ایران بود و نائب رئیسی این شورا در اختیار سید رسول تاجدار مدیرعامل بیمه البرز.

تغییرات این شرکت ایران و البرز در روزهای اخیر با وجود سرپرست در بیمه ایران و تغییرات هیات مدیره در بیمه البرز احتمال تغییرات در این دو مجموعه را افزایش داده است و با توجه به دو مسئولیت کلیدی ریاست و نائب رئیسی شورا در اختیار این شرکت ها به نظر می رسد که برای ثبات بیشتر در این مجموعه بایداجازه داد تا تکلیف نهایی این شرکت ها روشن شود.

سندیکای بیمه گران هفت ماه زمان صرف کرد تا دبیرکل را با ثبات انتخاب کند و به نظر می رسد که صرف زمان برای انتخاب های باثبات تر گزینه سختی نیست. 

بر اساس ماده 14 اساسنامه جدید سندیکا دارای هیئت رییسه ای مرکب از دبیرکل و چهار عضو اصلی و دو عضو علی البدل است. اعضای اصلی و علی البدل از بین عالی ترین مقام های اجرایی موسسات عضو، برای مدت دو سال توسط شورای عمومی انتخاب می شوند. تداوم عضویت افراد مذکور در هیئت رئیسه، مشروط به استمرار تصدی آنها در سمت مدیر عاملی یکی از موسسات عضو خواهد بود.

 تبصره- در انتخاب اعضای هیئت رئیسه، هریک از موسسات عضو، به تعداد کل اعضای اصلی هیئت رئیسه (چهار رای) حق رای دارند که این حق رای را می توانند به یک یا چند نفر اختصاص دهند.

ماده 15- وظایف و اختیارات هئیت رئیسه، به قرار زیر است:

1- بررسی و تایید برنامه و بودجه سالیانه سندیکا پیشنهادی دبیرکل و ارجاع آن به شورای عمومی جهت تصویب؛

2- تهیه گزارش سالانه و بررسی و تائید ترازنامه و صورت درآمد و هزینه سالانه سندیکا و ارجاع آن به شورای عمومی؛

3- اتخاذ تدابیر و ارائه راهکارعای مناسب به منظور صیانت از حقوق و منافع قانونی و حرفه ای سندیکا و اعضای آن؛

4- اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای مصوبات شورای عمومی و حسن اجرای اساسنامه سندیکا و مصوبات شورای مذکور؛

5- اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مشکلات صنعت بیمه و بهبود محیط کسب و کار آن؛

6- ایجاد هماهنگی بین اعضاء سندیکا برای اجرای برنامه های مصوب شورای عمومی به درخواست دبیرکل؛

7- بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص طرح های پیشنهادی دبیرکل درچارچوب برنامه و بودجه سندیکا؛

8- بررسی و اتخاذ تصمیم درمورد پیشنهادهای دبیرکل در ارتباط با برگزاری دوره های آموزشی، همایش ها و نمایشگاه های داخلی و خارجی و انتشار کتب و نشریات بیمه ای؛

9- اتخاذ تدابیر لازم برای توسعه همکاری بین اعضای سندیکا و تقویت سلامت بازار بیمه؛

10- رسیدگی و اتخاذ تصمیم درمورد طرح ها و پیشنهادهایی که هر یک از اعضای سندیکا ارائه می نمایند و عنداللزوم ارجاع آن به شورای عمومی؛

11- بررسی و رسیدگی به اختلاف بین اعضای سندیکا با رعایت قوانین و مقررات مربوط؛

12- انجام سایر اموری که شورای عمومی به هیئت رئیسه ارجاع نماید.

ماده 16- جلسات هیئت رئیسه با حضور حداقل چهار نفر از اعضا آن رسمیت دارد و تصمیمات آن، با رای موافق حداقل سه نفر از اعضای حاضر اتخاذ می گردد.

تبصره 1- هیئت رئیسه در اولین جلسه از میان اعضای خود یک رئیس و یا نایب رئیس انتخاب می نماید.

تبصره 2- نحوه تشکیل و اداره جلسات هیئت رئیسه طبق آیین نامه ای است که به تصویب هیئت رئیسه می رسد.

 تبصره 3- جلسات هیئت رئیسه، حداقل یک بار در ماه، با دعوت رئیس هیئت رئیسه تشکیل می شود، در غیاب وی جلسات با دعوت نایب رئیس تشکیل خواهد شد

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود