امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
07/23 1398

 

گروه سایبان - سید محمد عباس زادگان مدیرعامل سابق بیمه تجارت نو در خصوص حس آلودگی و فساد در صنعت بیمه می گوید؛ با همه اختلال ها فساد در صنعت بیمه بسیار کمتر از سایر حوزه های پولی و مالی است و این را از پرونده های قضایی و دادگاه هایی که در این زمینه اطلاعاتش منتشر می شود می توان فهمید .

سید محمد عباس زادگان که کتابی نیز در باب فساد اداری دارد ، فساد پدیده ای است که کم و بیش در کلیه کشورهای جهان وجود دارد. او معتقد است که نوع، شکل، میزان و گستردگی آن در هر کشور متفاوت است، همانطور که نتایج و پیامدهای آن نیز بنابر نوع سازمان سیاسی واقتصادی و سطح توسعه یافتگی تفاوت دارد. اما در هر صورت فساد موجب انحطاط است، سیاستهای دولت را در تضاد با منافع اکثریت قرار میدهد، باعث هدر رفتن منابع ملی میشود و به کاهش اثربخشی دولتها در هدایت امور میانجامد و از این طریق اعتماد مردم نسبت به دستگاههای دولتی و غیردولتی کاهش یافته، بی تفاوتی، تنبلی و بی کفایتی افزایش می یابد.


به اعتقاد وی فساد، اعتقاد و ارزشهای اخلاقی جامعه را متزلزل میکند، هزینه انجام کارها را افزایش میدهد و رشد رقابت پذیری را دشوار میسازد. همچنین تلاشهای فقرزدایی را ناکام میسازد و بیان گیزگی و بدبینی ایجاد میکند و زمینه تضعیف روحیه افراد درستکار را فراهم میآورد. فساد اداری مانع سرمایه گذاری میشود و مسیر رشد و توسعه اقتصادی را با موانع بسیار مواجه میسازد و از طریق هدایت ناصواب استعدادها و منابع بالقوه و بالفعل رکود را در تمام ابعاد فراهم میسازد.


عباس زادگان در گفت و گو با خبرنگار رازپول با اشاره به اینکه زمینه های فساد را در چند مورد می توان جستجو کرد و برای آن چاره اندیشی داشت اضافه می کند که هر قدر شبکه های ارتباطی مکانیزه شود و دخالت انسان کمتر شود در جلوگیری از فساد تاثیر به سزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه راه حل سازمان های بین المللی نیز بر مکانیزاسیون شبکه ها تاکید دارد گفت که کاهش بروکراسی در سازمان ها نیز ضریب خطا را کاهش می دهد و در نهایت آموزش کارکنان سومین راه حل مناسب در این زمینه است .


عباس زادگان با اشاره به اینکه صنعت بیمه می تواند از این راه حل های عمومی که در بیانیه مبازره با فساد نیز آمده استفاده کند، افزود : صنعت بیمه جزء بازارهای پولی و مالی است و همواره در معرض خطر فساد واقع شده اما با همه اختلال ها به نظر می رسد که پرونده ی بزرگی در زمینه فساد و آلودگی در صنعت بیمه به صورت معزل مطرح نباشد. . وی به پرونده های قضایی سایر حوزه های اقتصادی از جمله نظام بانکی اشاره می کند و اذعان دارد که صنعت بیمه به نسبت سایر صنایع سالم است .


او معتقد است : فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاستهای دولت در مقابله با منافع و اهداف اکثریت، باعث اتلاف منابع ملی میشود، آن هم درست در زمانی که این منابع باید به شیوه های تداوم پذیر بهره برداری شود. از آنجا که فساد منابع ملی را از هدف خود منحرف میسازد این منابع نمیتوانند کمک چندانی به رشد اقتصادی کشور کنند و هنگامی که دولت، این عامل اصلی اقتصاد، در چنگال شبکه های غارتگران میافتد، این مشکل به مشکل اساسی بدل میشود، وانگهی، روی آوردن درآمدهای ناشی از این نظام به سمت مصرف کالاهای وارداتی بر بازار مبادله های ارزی، البته به ضرر پول داخلی، فشار میآورد. این مجموعه از عوامل به هم وابسته، بر توسعه اقتصادی کشور اثری نامطلوب میگذارد.

 

.

  1. میهمان
    پاسخ 27 مهر 1398 00:23 محمدرضاتوسلي
    آقاي دكتر عباس زادگان در مورد فياد در صنعت بيمه بهتر است سكوت كنند چون عملکرد ایشون با انتصاب ها در شركت هاي بيمه اي كه مدير عاملشون بودن عامل ایجاد ابهام و شبه است

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود