امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
07/20 1398

 گروه سایبان - محمد حیدری مدیرعامل بیمه کارآفرین در بیستمین واکنش به سخنان اخیر وزیر اقتصاد در مجمع بیمه مرکزی در خصوص حس آلودگی و فساد در صنعت بیمه می گوید که تمام حوزه های اقتصادی اعم از بیمه یا غیره در نبود شفافیت مالی ممکن است که به فساد دچار شوند.

حیدری در گفت و گو با رازپول با اشاره به اینکه کارکنان، نمایندگان و بیمه گذاران سه مولفه اصلی در صنعت بیمه هستند که همواره از فیلترهای مضاعف کنترلی عبور می کنند، عنوان می کند که سیستم‌های کنترل‌کننده همواره رفتار این اجزا را تحت نظر دارند، بنابراین فساد به این مفهوم نمی تواند در صنعت بیمه وجود داشته باشد.


حیدری منشاء شکل گیری فساد در صنعت بیمه را متوجه برخی تصمیمات می داند که بعضا تبدیل به امتیاز شده و این امتیازات در نهایت سبب ایجاد رانت می شود.

به گفته وی امتیاز فروش بیمه به صورت قسطی به یک پروژه خاص و توسط یک نماینده می تواند نمونه ای از این تصمیمات باشد.


مدیرعامل بیمه کارآفرین می گوید: برخی از شرکت ها تصمیماتی در زمینه افزایش پرتفو و سهم بازار بیشتر اتخاذ می کنند که این تصمیمات فضا را برای حضور افرادی دارای رابطه و با پرتفوهای بزرگ فراهم می آورند. به عبارت دیگر بسترهایی فراهم می شود که مشتریان یا بیمه گذاران با هدف جذب پرتفو و افزایش سهم بازارجذب شوند.


مسلما پرتفوهای بزرگ دارای اعداد قابل توجهی کارمزد است این موضوع سبب پرونده سازی در صنعت بیمه می شود.

حیدری اضافه کرد که بنابراین بعضا تصمیمات بالادستی که با هدف جذب پرتفو است بسترهایی را برای فساد ایجاد می کند.


وی به تخلفات ساختگی نیز اشاره می کند و ریشه این تقلبات را خارج از صنعت بیمه می داند که بخش های کوچکی از صنعت را درگیر می کند و به همین دلیل اعتقاد دارم فساد سیستماتیک در صنعت بیمه نداریم.

وی اضافه می کند که اجرای درست حاکمیت شرکتی که به تازگی توسط نهاد ناظر تکلیف شده است در داخل شرکت ها سبب ایجاد نظارت های چند لایه می شود و اجازه شکل گیری چنین فضایی را نمی دهد.

حیدری حرکت از نظام تعرفه ای به سوی نظارت مالی را که چندی پیش توسط بیمه مرکزی اجرا شد و از پختگی لازم برخوردار نبود را از دیگر آسیب های صنعت بیمه عنوان کرد و افزود با وجود عدم آمادگی زیرساخت ها به سمت نظارت مالی حرکت کردیم اما در سال های اخیررفته رفته نظام نظارت مالی در حال تکمیل است و از قوام لازم برخوردار خواهد شد و علی رغم وجود این کاستی ها حس آلودگی در صنعت بیمه ندارم.

لازم به ذکر است که محمد حیدری پیش از این معاون فنی بیمه ایران و عضو هیات مدیره این شرکت بیمه ای بوده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود