امروز: پنجشنبه، 25 مهر 1398
07/19 1398

 گروه سايبان- رضا یدالهی- رئیس هیات مدیره کانون سراسری نمایندگان بیمه البرز در يادداشتي مي نويسد؛ دستورالعمل جدید شورای عالی بیمه ظاهرا نه تنها عواید آنچنانی رادربرندارد بلکه موجب سردرگمی جدید بیمه گذاران وبی اعتمادی ایشان را رقم خواهد زد .


با اصلاح شکل گرفته ماهیت موضوع تغییری ایجاد نشده  وملاک قراردادن نسبت ارزش گرانترین خودرو متعارف به ارزش خودرو غیر متعارف زیان دیده همچنان بقوت خودباقیست.


در این دستورالعمل باتغییرات برخی از کلمات همچنان خودروهای با ارزش بیشتر از نصف دیه عملا اصل خسارت که از اصول آمره قراردادهاي بيمه است و در اجراي آن، بيمه گران تعهد دارند که خسارت واقعي (ارزيابي شده) زيان ديدگان را طبق مفاد و شرايط بيمه نامه صادر شده، حداکثر تا سقف تعهدات بيمه اي جبران کنند نقض نموده وبیمه گذاری که خودرو گران قیمت را تهیه نموده و بالتبع پوشش مالی بالاتر از ۲/۵درصد را ابتیاع نموده عملا در هنگام خسارت برایش کارایی نداشته و موجبات سردرگمی ارزیابان خسارت و ایضا  نارضایتی بیمه گذار، خسارت دیده و افزایش آمار شکایت به بیمه مرکزی و قوه قضائیه را بدنبال خواهد داشت.


باتعریف فوق (اصل خسارت)بیمه گر بازاء دریافت حق بیمه متناسب با پوشش درخواستی بیمه گذار بهنگام عقد بیمه مکلف به جبران خسارت خواهد بود و راه گریزی برای آن متصور نیست.

لذاباتوجه نوسات نامتعادل نرخ خودرو در کشور و ارزش گذاری غیر معقول و خارج از تصور در صنعت با توجیه تحریم های اقتصادی متاسفانه قسمت عمده ای از خودروهای موجود در بازارقاعدتا در این راستا قرار میگیرند که نهاد ناظر بایستی به فکر چاره اندیشی مناسب در این خصوص اقدام نماید درغیراینصورت موجبات بدبینی به صنعت را رقم خواهد زد. 

حال اینکه پای صحبت شرکتهای بیمه گر که تمایلی به پذیرش ریسک در حوزه مالی ثالث ندارند نیز باید نشست و حرف های شنیدنی انها در این زمینه قابل تامل است واگر چنانچه مبلغی متناسب تحت عنوان حق بیمه دریافت ننماید زیان شرکت مطبوع خویش را رقم خواهند زد وازطرفی دریافت حق بیمه مالی مازاد نارضایتی بیمه گذاران و عدم تمایل ایشان را بهمراه دارد.


در حقوق ایران شرط تحدید مسئولیت موجب می گردد که علی الاصول متعهدله(کسی که تعهد به نفع او درج شده است) نتواند چیزی افزون تر از حد پیش بینی شده در قرارداد مطالبه کند ولی اگر زیان وارده کمتر از حد مذکور باشد، متعهد ملزم به جبران زیان واقعی است و مازاد دریافت شده بر تعهدات مالی که تا نیمی از دیه مصوب هرسال می باشد و اکثر شرکتها تمایلی به ارائه آن ندارند بایستی برای آن تدابیر لازم اندیشیده شود.


 فلذا بیمه گذار با تصور اینکه پوشش مناسبی را ابتیاع نموده در هنگام بروز خسارت با آسیب دیده دچار تعارض خواهد شد . لذا برای مصوبه ابرازی با هدایت زیان دیده خودرو غیرمتعارف مبنی بر استفاده از بیمه بدنه مشکلاتی را متحمل خواهد شد . اهمیت بیمه نامه بدنه و ترویج فرهنگ اخذ این پوشش با وضعیت اقتصادی فعلی که بنا برامار منتشره بالغ بر ۱۲میلیون خودرو بدون بیمه نامه شخص ثالث اجباری (مطابق امار سال ۱۳۹۵ بیمه مرکزی )عمدتا بدلیل عدم توانایی پرداخت حق بیمه که درحال تردد می باشد جای بسی نگرانی برای جامعه را بوجودخواهد آورد.


اطلاع رسانی مفید در زمینه اخذبیمه بدنه،  ترغیب و تشویق بیمه گذاران خودروهای غیر متعارف به این امر ، حمایت از شرکتهای بیمه در خصوص ریسک پذیری مناسب برای بروز رسانی و افزایش تعهدات مالی و تعدیل نرخ خودروها ازجانب دولت ، پرداخت کامل خسارت تا میزان تعهد مالی درخواستی در هنگام عقد بیمه نامه و .... می تواند اقداماتی باشد که پس از کارشناسی وبه مرور زمان راهکارمناسب تری برای آینده تصور نمود.



.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود