امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
07/15 1398

 گروه سایبان - وزیر اقتصاد در حالی برای یکی از اعضای هیات مدیره بیمه ایران حکم سرپرستی این شرکت را صادر کرده است که به لحاظ اعتباری عنوان «سرپرست» در آییننامه های شورای عالی بیمه دارای جایگاه قانونی نیست . بنابراین این پرسش مطرح است که آیا رئیس مجمع عمومی بیمه مرکزی به این امر واقف نیست؟

شوراي‌ عالي ‌بيمه در اجراي بند ۵ ماده ۱۷ قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه‎ گري در جلسه مورخ ۱۳/۲/۱۳۸۴ آئين نامه ضوابط تأسيس مؤسسات بيمه ‌غير‎دولتي (شماره ۴۰) به شرح زير اصلاح کرد:

الف ـ تبصره ‎ ۳ را به شرح زير ذيل ماده ۱۱ اضافه شد:

تبصره ۳: در صورت استعفاء، عزل يا فوت مدير عامل مؤسسه بيمه يا سلب شرايط وي (به تشخيص بيمه مركزي ايران)، مؤسسه بيمه موظف است حداكثر تا دو ماه فرد واجد شرايط ديگري را به بيمه مركزي ايران معرفي نمايد. بيمه مركزي ايران موظف است حداكثر ظرف مدت يك ماه نظر خود را در مورد صلاحيت فرد معرفي شده اعلام كند. تا زمان انتصاب مدير عامل مورد تأييد بيمه مركزي ايران، انجام وظايف وي بر عهده رئيس هيأت مديره يا قائم‌مقام مدير عامل مؤسسه بيمه خواهد بود.

روز گذشته با حکم وزیر اقتصاد محمد رضایی به عنوان سرپرست بیمه ایران انتخاب شده است.


در خبری که در سایت بیمه ایران متشر شده آمده است:  رضایی که از مدیران با سابقه بیمه ایران و صنعت بیمه است، سالیان متمادی تجربه خدمت در رده های مدیریتی شرکت سهامی بیمه ایران و دیگر شرکتهای بیمه ای را در کارنامه دارد.


آخرین سمت رضایی "عضو هیئت مدیره بیمه ایران " بوده است که با حکم دکتر دژپسند، ایشان با حفظ سمت "عضو هیئت مدیره" به عنوان "سرپرست بیمه ایران" نیز منصوب شده است.

 وزیر اقتصاد همچنین در حکم دیگری محسن پورکیانی را به عنوان "نماینده دولت در هیأت مدیره بیمه البرز" معرفی کرد.

بر این اساس با حکم وزیر رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت از بیمه ایران خارج شده است و باید دوباره اعضای هیات مدیره این شرکت بیمه ای با تزریق یک عضو جدید تکمیل شود.

از سوی دیگر در اساسنامه بیمه ایران در بند 19 مدیرعامل این شرکت را بالاترین مرجع امور شرکت، رئیس هیات مدیره و رئیس همه سازمان های تابعه معرفی می کند.

ماده 21 همین اساسنامه اذعان دارد که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت با پیشنهاد وزیر دارایی و تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت برای مدت 4 سال انتخاب می شود.


در بند 15 آمده که در مجمع عمومی از وزیر اقتصاد و دو نفر از وزرای کابینه تشکیل می شود.


بنابراین حکم سرپرستی رضایی را باید تخلف آیین نامه ای تفسیر کرد یا فرصت خواهی وزیر اقتصاد یا رئیس مجمع عمومی بیمه ایران برای کسب موافقت مجمع عمومی؟

آیا وزیر به این نتیجه رسیده است که انتخاب گزینه های داخلی می تواند انتخاب متناسبی برای بزرگترین شرکت بیمه ای کشور باشد یا او به دنبال گزینه های دیگری برای این شرکت است؟

به هر حال باید منتظر ماند و دید شرکتی که خود به صادرکننده مدیر عامل به صنعت بیمه لقب گرفته است برای مدیریت خود نیروی انسانی تربیت کرده یا در حال بررسی گزینه های دیگری است؟

سوال دیگر اینکه آیا آیین نامه 40 شورای عالی بیمه به بیمه ایران تسری دارد؟ یا بیمه ایران مستثنی از اجرای این آیین نامه است؟ اگر این آیین نامه مستثنی است آیا سایر آیین نامه ها نیز برای بیمه ایران استثنا قائل شده اگر این استثنا وجود دارد در کدام قسمت از آیین نامه ها به این موضوع اشاره شده است؟
با توجه به اینکه یک ماه دیگر به سالروز تاسیس این شرکت بیمه ای باقی نمانده و این شرکت سمبل صنعت بیمه کشور است و این شرکت وارد 85 امین سالگرد حضور در کشور است آیا چنین تغییراتی در زیان این شرکت تاثیری خواهد داشت؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود