امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
07/15 1398

گروه سایبان - عضو هیات مدیره بیمه ایران در واکنش به سخنان وزیر اقتصاد در خصوص فساد در صنعت بیمه می گوید که تعلل در تصمیم‌گیری‌ها یکی از بزرگترین فسادهایی است که ضرر و زیان آن برای سازمان‌ها هیچگاه مورد  محاسبه قرار نگرفته است. بسیاری از تصمیماتی که مدیران و یا نهادها در اتخاذ آن تعلل می‌کنند فساد است که هزینه آن مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد و در سنجش افراد تنها کارکردها در نظر گرفته می شود، در حالی که این تعلل‌ها نیز لطمه های بسیاری را به دستگاه‌های اجرایی وارد می‌کند.

رضا کاظمی تکلیمی، عضو هیات مدیره بیمه ایران در گفت و گو با رازپول در واکنش به سخنان وزیر اقتصاد در خصوص حس آلودگی و فساد در صنعت بیمه با اشاره به اینکه فساد اداری و مالی معضل جهانی و بین المللی است، گفت: در همه جای دنیا حکومت‌ها منشا فساد هستند و باید پذیرفت که وزارت‌خانه‌ها، نهادهای دولتی، دستگاه‌های اجرایی و .. همواره مورد طمع مفسدین بوده و در معرض تهدید به فساد قراردارند.
وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در شکل‌گیری فساد تاثیر دارد، اضافه کرد که خطرناک‌ترین نوع فساد، فساد سیستمی، در ساختار قوای حکومتی است و ممکن است در قوه مجریه، مقننه و یا قضائیه دیده شود.

کاظمی با بیان این مثال که نمایندگان مجلس در تصویب قوانینی با سوء گیری یا تعلل نسبت به یک موضوع ممکن است در خط مشی گذاری زمینه ساز فساد موثر باشد، بدین ترتیب ممکن است منشاء فساد از تصویب قانون یا اجرای نظارت نامناسب شکل گیرد.
عضو هیات مدیره بیمه ایران تهدید و تطمیع را از ابزارهای فساد عنوان کرد و افزود: فساد به سه شکل ساختاری، سیستمی و یا پارامتریک ایجاد می شود.
به گفته وی اگر این سه عامل را مد نظر قرار ندهیم باید منتظر تهدید فساد در شرکت های بیمه ای، بانکی و سایر دستگاه های اجرایی باشیم.
کاظمی سوء مدیریت را یکی از عوامل موثر در شکل‌گیری فساد عنوان کرد و گفت: صنعت بیمه نیازمند حضور مدیران شجاع، با شهامت و جسارت و پاکدست هست.
عضو هیات مدیره بیمه ایران با بیان اینکه باید بپذیریم فساد هست و آن را کتمان نکنیم، فساد خرد یا کلان تهدید همیشگی نهادها است و مدیران و مسئولین همواره باید خود را برای مقابله با آن آماده کنند.
تعلل در تصمیم‌گیری‌ها یکی از بزرگترین فسادهایی است که ضرر و زیان آن برای سازمان‌ها هیچگاه مورد محاسبه قرار نگرفته است.
کاظمی افزود: بسیاری از تصمیماتی که مدیران و یا نهادها در اتخاذ آن تعلل می‌کنند نیز فساد است که هزینه آن مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد و در سنجش و ارزیابی افراد (مدیران) تنها کارکردها در نظر گرفته می شود در حالیکه زیان فرصتهای هدر رفته و استفاده نشده در فضای رقابتی ملی و حتی بین المللی و همینطور تهدیدات عارض شده بر سازمان به جهت ضعف چشم انداز و برنامه موثر و … خیلی مهمتر از آمار عملکردی است. در حالی که این تعلل‌ها و انجام ندادن ها نیز لطمه های بسیاری را به دستگاه‌های اجرایی، شهروندان و ذینفعان وارد می‌کند.
عضو هیات مدیره بیمه ایران با بیان اینکه اندازه‌گیری این مولفه که مدیران چه کارهایی را باید انجام می دادند که ندادند نیز یکی از آسیب هاست، در ارزیابی مدیران بعضا عنوان می شود که مدیری پاکدست است و منابع را میل نمی‌کند. ممکن است مدیر ارشدی منابع را میل نکند، اما بعضاً تصمیماتش سبب حیف منابع سازمانی می‌شود. که باید مورد مواخذه قرار گیرد
با توجه به محدود بودن منابع، در شرایط سخت اقتصادی حیف منابع نیز یکی از بزرگترین آسیب‌ها به سرمایه اجتماعی است.
کاظمی در ادامه به معنی لغوی فساد اشاره کرد و بزرگترین تباهی در حوزه حکومت را تباهی منابعی عنوان کرد که به سختی به دست می آید و حکمرانی خوب می تواند بازدارنده فساد باشد.
عضو هیات مدیره بیمه ایران با تأکید بر اینکه پیشگیری از فساد باید در دستور کار قرار گیرد چراکه فساد خرد می تواند به فساد کلان و فساد کلان می تواند به فساد نظام تبدیل شود و فاسدین باید از قانون و اجرای قانون بیم داشته باشند.
وی قدرت انحصاری را یکی از مولفه‌های موثر در تشکیل فساد عنوان کرد و آیین نامه حاکمیت شرکتی را یکی از راه های برون رفت از این معضل در صنعت بیمه معرفی کرد.
کاظمی شکل گیری فساد را به دلیل سوء مدیریت ها دانست و عدم انتخاب افراد شجاع، موثر و پاکدست را از مولفه‌های موثر در جلوگیری از فساد معرفی کرد.
عضو هیات مدیره بیمه ایران تصریح می‌کند که بزرگترین فساد در سازمان‌ها به دلیل فرآیند غلط جذب و انتخاب صحیح نیروی انسانی و استخدامی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به معضلات قانونی این مقوله در قانون استخدام کشوری، قانون نظام هماهنگ و قانون مدیریت خدمات کشوری به جذب نیروی انسانی اشاره دارد و اضافه می کند که در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر در دولت جذب غیر رسمی دستگاه های اجرایی شدند در حالی که شایسته سالاری در فرآیند جذب افراد حاکم نبود.
کاظمی بزرگترین منشاء فساد را از فرآیند جذب عنوان می‌کند و آموزش، حفظ و نگهداری را در مراحل بعدی نیروی خوب انسانی می داند.
او به این مسئله اذعان دارد که در صورتی که فرآیند جذب که بزرگترین خطر برای نظام اداری کشور است رعایت نشود دائماً در معرض فساد قرار داریم و بعضاً دیده شده که فساد شکل قانونی به خود می‌گیرد. استخدام های غیر قانونی و امتیازات من غیر حق در پذیرش دانشجویی از مظاهر فساد است.
وی تفسیر به رأی از قانون را شکل دیگر فساد می داند، مانند تفسیر به رأی از بکارگیری نیروی انسانی یا دو شغله بودن کارکنان دولت برخی افراد و بکارگیری بازنشستگان و دور زدن قانون را یکی از روزنه های فساد دانست.
کاظمی با اشاره به اینکه فساد توسط کارکنان دستگاه های اجرایی به لحاظ سوء مدیریتی است که احکام بازدارندگی آن به کار گرفته نمی شود مانند کمیته های رسیدگی به تخلفات اداری، هسته گزینش، نظارت و بازرسی دستگاه ها و فساد در کشور به جای یک استثناء در حال تبدیل شدن به یک قاعده است که باید توسط مدیران شجاع و سلامت مدار مقابله شود.
او تأکید می‌کند که ضعف مدیران ارشد در تصمیم گیری و نبود اصلاح در فرآیندها ما را به سمت فساد سیستمی سوق داده است.
کاظمی اضافه می کند سخنان وزیر اقتصاد در خصوص فساد در صنعت بیمه حرف درست و به حقی است اما فساد تنها در صنعت بیمه نیست و برای مقابله با آن نهادهای سه گانه باید همکاری های لازم را به عمل آورند و جلوگیری از فساد مسئولیت مشترک همگانی است. رسانه ها، نهادهای مدنی، فضای مجازی و شهروندان باید خط مقدم تقابل با فساد باشند.
وی اذعان دارد که قوانین باید اصلاح شود و کاشفین فساد باید مشمول پاداش و تشویق شوند و ابزارهای انگیزشی برای کشف فساد تعریف شود. مجلس شورای اسلامی و شورای عالی اداری کشور باید با تصویب قوانین و مقررات، مدیران، روسای ادارات، کارکنان و کاشفین فساد را با ارتقاء جایگاه پست سازمانی، افزایش فوق العاده کشف ها مورد تشویق قرار داده و در احکام کارگزینی امتیازات آن را اعمال کند.
کلیدواژه ها : دستگاه‌های اجرایی,رأی از قانون,رضا کاظمی تکلیمی، عضو هیات مدیره بیمه ایران,روسای ادارات,ساختار قوای حکومتی,سخنان وزیر اقتصاد در خصوص حس آلودگی و فساد در صنعت بیمه,شکل‌گیری فساد,شکوفه های زیتون,شورای عالی اداری کشور,فساد,فساد اداری و مالی,قوانین و مقررات,کشف فساد,مجلس شورای اسلامی,معضل جهانی و بین المللی,نمایندگان مجلس,نهادهای

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود