امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
07/8 1398

 

گروه سایبان - کتاب عملکرد و دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی در حالی با آمارهای سوال برانگیز در بخش بیمه ای منتشر شده است که معاون بانک و بیمه  این وزارت خانه در شورای عالی بیمه و البته وزارت خانه در مجمع عمومی بیمه مرکزی دارای کرسی های مستقیم هستند.
روز گذشته بخشی از کتاب عملکرد و دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوی برخی از رسانه ها منتشر شد. در این کتاب حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در پایان مرداد سال 1397 بالغ بر14 هزار میلیارد تومان و حق بیمه تولیدی سال 1398 تا پایان مرداد 16 هزار میلیارد تومان گزارش شده است!
بررسی اولیه سالنامه آماری بیمه مرکزی که هر ساله از سوی این نهاد منتشر می شود در نسخه مربوط به سال 1396 اذعان دارد که حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در سال 1392 بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان، در سال 1393 بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان، در سال 1394 بالغ بر 22 هزار میلیارد تومان، در سال 1395 بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان و در سال 1396 به34 هزار میلیارد تومان رسیده است.
این در حالی است که رئیس کل بیمه مرکزی در هفدهمین همایش ملی حسابداری ایران که ابتدای مهرماه امسال برگزار شده است نیز در سخنانی پرتفوی صنعت بیمه را در حال حاضر 60 هزار میلیارد تومان عنوان کرده است.
لینک خبر(مشکلات صنعت و تولید باید در دانشگاه ها برطرف شود https://www.centinsur.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=273&newsview=3439)


 به عبارت دیگر پرتفوی صنعت بیمه که طبق آمار وزارت اقتصاد در پایان مرداد ماه 16 هزار میلیارد بوده در ابتدای مهرماه بنا بر اظهارات رئیس کل به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است! یعنی رشد 44 هزار میلیارد تومانی پرتفوی در یک ماهه شهریور!

قانون تاسيس بيمه مركزی ايران و بيمه گری در ماده ۷ اذعان دارد که مجمع عمومي بيمه مركزي ايران مركب از وزير امور اقتصادي و دارايي ، وزير كار و امور اجتماعي ،‌ هيات عامل و بازرسان بدون داشتن حق راي در جلسه شركت خواهند كرد.( به موجب تصويب نامه شماره ۴۹۷۰۸ مورخ ۲۶/۸/۱۳۵۳ هيات وزيران مستند به ماده ۴ قانون تشكيل وزارت امور اقتصادي و دارايي به شرح متن اصلاح شده است.)

در ماده 10 همین قانون در بخش شورای عالی بیمه آمده که معاون وزیر اقتصاد نیز از اعضای این شورای مهم است.
بنابراین با وجود این تعارض آماری فاحش پرسش اصلی این است که نقش معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد در رصد این خروجی ها چیست؟ و آیا این آمار عملکرد قابل استناد است؟
این در حالی است که بر اساس قانون، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک نهاد مستقل، همه وظایف حاکمیتی مربوط به صنعت بیمه از جمله «اعمال نظارت دولت بر این فعالیت» را بر عهده دارد، اما ارتباط رسمی و معین با هیات‌وزیران ندارد و ناچار است نظرها و پیشنهادهای خود را برای تصویب قوانین و مقررات بالادستی صنعت بیمه از طریق وزارت اقتصاد در هیات‌وزیران و مجلس شورای اسلامی مطرح ‌کند.

بر این اساس باید این سوال را مطرح کرد که آیا چنین آمارهایی از صنعت بیمه در اختیار وزیر برای طرح در جلسات قرار داده می شود؟
این در حالی است که مجلس شورای اسلامی هم وزیر اقتصاد را مسوول پاسخگویی به سوال نمایندگان درباره مشکلات صنعت بیمه می‌داند . با توجه به این اوضاع، بیراه نیست که یکی از عوامل اصلی ضعف کارآمدی حاکمیت بر صنعت بیمه را وجود آمارهایی بدانیم که در نهادهای بالادستی به عنوان آمار عملکرد ارائه می شود و معیار تصمیم گیری ها قرار می گیرد.


با چنین وضعیتی چطور معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد منظور وزیر از وجود حس آلودگی در صنعت بیمه را در گفت و گو با فارس خسارت های ساختگی شخص ثالث عنوان می کند در حالی که انتشارات وزارت خانه متبوعش با گفته های رئیس کل بیمه مرکزی دارای چنین تناقض آشکاری است؟! آیا چنین تناقضاتی آلودگی های خاموش به شمار نمی رود؟

در روزهای گذشته برخی از دست اندرکاران صنعت بیمه در گفت و گو با رازپول در واکنش به سخنان وزیر اقتصاد ضمن حمایت از این بیانات به برخی معضلات و آلودگی های موجود در صنعت بیمه اشاره داشته اند و همگرایی خود را در حل این گره ها با مقام عالی وزارت اعلام کرده اند اما ظاهرا اثری از موارد عنوان شده در سخنان اخیر معاونت این وزارت خانه دیده نمی شود. انتصابات، رانت در جایه جایی پرتفوها، مشکلات مدیریتی و البته خسارت های جعلی برخی از مشکلات مورد اشاره بوده است.


در ادامه لینک این گزارشات جهت مطالعه بیشتر در اختیار دست اندرکاران و علاقه مندان قرار می گیرد.


1 - کیایی: موضع گیری هوشمندانه وزیر اقتصاد نسبت به وضعیت کنونی صنعت بیمه ستودنی است

2- دومین بیانیه در همگرایی با وزیر اقتصاد/ عضو هیات مدیره بیمه دانا برای مبارزه با فساد در صنعت بیمه اعلام آمادگی کرد

3- سومین واکنش به سخنان وزیر اقتصاد/ آسوده: وجود خسارت های تقلبی در صنعت بیمه را نمی توان انکار کرد

4-چهارمین واکنش به سخنان وزیر اقتصاد در مورد آلودگی در صنعت بیمه/ کاردگر: ریشه عدم تعادل در اقتصاد بیمه در آیین نامه کارمزد است

5- پنجمین واکنش به سخنان وزیر اقتصاد / کارشناسان به میدان آمدند

6- ششمین واکنش به سخنان وزیر اقتصاد/حجتی:معرفی دومولفه مهم در ایجاد فساد

7- هفتمين واكنش به سخنان وزير اقتصاد/ مبارزه با فساد سوء استفاده از قدرت را نيز در برميگيرد

8- هشتمین واکنش به سخنان وزیر اقتصاد/تشریح نقاط آلوده در صنعت بیمه توسط قائم مقام بیمه تجارت نو

9- نهمین واکنش به سخنان وزیر اقتصاد/ کاوه: مخاطرات اخلاقی به هرم بیمه ها هم رسیده است

10 - دهمین واکنش به سخنان وزیر اقتصاد/ بهاری‌فر: در برخورد با آلودگی مماشات نکنیم

11- یازدهمین واکنش به سخنان وزیر اقتصاد/ حجاریان : مقابله با فساد، باید از بالا به پائین جریان یابد

12- دوازدهمین واکنش به سخنان وزیر اقتصاد/ضمیری: با وجود دستگاه های نظارتی، فساد سازمان یافته در صنعت بیمه بعید است

13- سیزدهمین همگرایی با وزیر اقتصاد/ حمیدی: اگر سهامداران دولتی و شبه دولتی از صنعت بیمه خارج شوند، معلوم نیست ما بیمه خصوصی خواهیم داشت











.

  1. میهمان
    پاسخ 4 فروردین 1400 02:25 غلامعلی ماشینچی محرز
    بسیار جای تعجب دارد آنها ی که در شرکتشان تمامی این موضعلات را دارن اعلام آمادگی برای رفع آن را کردن باید گفت عزیزان اگر میتوانستید اول خانه خود را پاکسازی مینمودید نگاهی به صورت مالی خودشان ندارن شرم آور است که مردم را اینگونه ساده ببینن آقای کارکرد چرا درآمد از فروش بیمه شما از تمامی شرکتها کمتر است وچرا هزینه اداری و پرداخت خسارت شرکت شما از تمامی شرکتها بیشتر است چه جوابی برای سایر هزینه دارید که ان نیز رکورد دار شرکتها میباشد آیا درست است سندهای تکراری

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود