امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
07/6 1398

گروه سایبان - مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه می گوید که موضوع وجود آلودگی در صنعت بیمه از حس گذشته است و به وضوح قابل رویت است.


مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه ، گفت و گوی خود با رازپول را در خصوص سخنان اخیر فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد مبنی بر حس آلودگی و فساد در صنعت بیمه، و تاکید بر مبارزه باآن توسط  بیمه مرکزی،  با طرح این موضوع آغاز می کند که موضوع وجود آلودگی در صنعت بیمه از حس گذشته است و به وضوح قابل رویت است.


حجاریان اذعان دارد که موضوع آلودگی در صنعت بیمه واقعیت دارد و بیمه نیز مانند سایر صنایع و  سیستم‌های حکومتی مصون از فساد نیست و اساسا فساد در شرکتها و بازارها ناشی از ناتوانی نهادهای بالادستی و حاکمیتی است.


مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه ادامه داد که ایجاد فساد به دو عامل ساختاری و حکمرانی وابسته است.

"ناتوانی حکمرانی" نامی است که او برای عامل اصلی  فساد انتخاب می‌کند و ادامه می‌دهد: ناتوانی حکمرانی در اثر فساد در مولفه های بالادستی ازجمله مولفه‌های سیاسی ایجاد می شود.


حجاریان با ذکر مثالی ادامه می دهد که اخیرا رئیس قوه قضائیه اعلام کردند که در قوه قضائیه فسادهای بزرگی کشف شده است. مسلما این فساد قدمت زیادی دارد. اینگونه فسادها  به سایر قوا و در نهایت به مقررات، آیین نامه ها و فضای کسب وکار سرایت می کند. 


به گفته وی  فساد رده های پایین تر ناشی از ناتوانی مدیریت، در رده‌های بالاتر است و در صورتی که قرار باشد مشکل فساد در کشور و صنعت بیمه حل شود باید تدبیر پیشگیری و مقابله با فساد، از  بالا به پائین جریان یابد. 


مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه ادامه داد: شکل گیری ناشایسته سالاری مهمترین عامل ایجاد فساد است. 

او می گوید جامعه‌ای سالم است که امکان ارتقا را برای افراد شایسته و شریف فراهم کند. باید شرافت ارزش اجتماعی باشد اما با ارادت سالاری فرومایگان و فرار نخبگان  از کشور ، افراد ذی صلاح کمتری برای مدیریت فعالیت ها و‌تنظیم نظامات حکومتی باقی می مانند و طبیعی است زمانی که نظامات ناکارآمد نظارتی داشته باشیم فساد شکل و رونق بگیرد.


حجاریان تصریح کرد: وقتی بخش خصوصی را جایگزین بیمه های دولتی می کنیم ولی از نظامات نظارتی متکی بر بازار استفاده نمی کنیم، طبیعی است که شاهد فساد باشیم. خصوصی سازی پروژه عظیم و ضروری اقتصاد کشور است اما سخت و دشوار . در صنعت بیمه هم در موارد محدودی این ناهنجاری بوجود آمده است. 


نبود سیستم های اطلاعاتی یکپارچه یکی دیگر از عوامل مورد اشاره وی بود و اضافه کرد: زمانی که از سیستم های اطلاعاتی یکپارچه برخورداری نیستیم ، شفافیت اطلاعاتی هم ضعیف است و شکل گیری فساد ممکن می شود. 


مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه گفت: دلایل دیگری نیز وجود دارد که در مجموع باعث ایجاد فساد می شود اما باید پذیرفت که فساد در صنعت بیمه به نسبت عملکردش کمتر از عرصه‌های دیگر اقتصادی مالی است. به گفته حجاریان، به نسبت حجم بیمه نامه‌های صادره، خسارتهای پرداختی و کمبود نیروی انسانی متخصص که صنعت با آن روبرو است فساد صنعت ناچیز است، هرچند که کمترین فساد هم زیاد و خانمان سوز است. و موجب  انزوای  شایستگان می شود. 


وی ادامه داد : فساد در صنعت بیمه دو لایه دارد . لایه خرد آن در قالب باندهای تقلب ، بیشتر در حوزه  خسارت های ساختگی ، خصوصا شخص ثالث قابل رویت است.

لایه کلان فساد بیمه در معاملات شرکتها ، ریسک های بزرگ و رشوه های مربوط به آنها دیده می شود. حجاریان  افزود: روش مقابله با این دو فساد متفاوت است و بیمه مرکزی می‌تواند برخورد با هر دو مورد را در دستور کار قرار دهد.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا ضعف نهاد نظارتی سبب ورود سازمان های بالادستی مانند سازمان بازرسی کل کشور به عملیات بازرسی برخی از شرکت ها شده است، گفت: سازمان بازرسی تنها می تواند به دستگاه ها و شرکتهای دولتی ورود کند و ورودش به بخش خصوصی فراقانونی است . البته فساد هم از اقدامات فراقانونی شروع می شود. 


به گفته حجاریان ورود این نهاد به سایر بنگاه‌ها باید از سوی سطوح بالاتر ممنوع شود. اگر بیمه مرکزی وظیفه اش را انجام نداده است نباید سبب ورود سازمان بازرسی شود . ضعف موجود در حکمرانی بیمه ، ورود این سازمانها را توجیه نمی کند.


وی صراحتا اذعان کرد که طبق قانون سازمان بازرسی نمی تواند برای بررسی و بازرسی به بخش خصوصی ورود کند و وظیفه آن بازرسی از دولت و شهرداری هاست و بخش خصوصی را شامل نمی شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود