امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
06/27 1398

گروه سایبان - علیرضا حجتی عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین نیز در یادداشتی به سخنان وزیر اقتصاد واکنش نشان داد . در این یادداشت آمده است : موضوع فساد و اخلاق غیرحرفه‌ای در صنعت بیمه چند صباحی است که فکر بسیاری از صاحب‌نظران از جمله وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی را به خود معطوف داشته است در این خصوص مولفه های مختلف نقش مستقیمی در ایجاد فساد و رفتارهای غیرحرفه‌ای در صنعت بیمه ایفا می‌کند که به دو مولفه كه سهم بسزايي در اين موضوع دارد، پرداخته می شود.


اولین مولفه موضوع نحوه پرداخت کارمزد در آیین نامه ۸۳ شورای عالی بیمه می باشد که سهم شبکه فروش به صورت مستقیم از این کارمزد اندک بوده و علیرغم اینکه کارمزد به نماینده و کارگزار ان پرداخت می‌شود، بیمه گذاران و واسطه‌گران بیشترین دریافتی از این کارمزد را دارند.


با توجه به میزان کارمزد پرداختی كه در حدود 10 درصد پرتفوی صنعت می باشد لزوم بازنگری و جراحی اساسی در این خصوص بسیار احساس می گردد شایان ذکر است در این جراحی می‌بایستی منافع تمامی ذینفعان علی الخصوص منافع شبکه فروش به درستی تدوین و طراحی شود.


دومین مولفه که نقش مهمی در رفتارهای غیرحرفه‌ای ایفا می کند موضوع مدیریت کوتاه مدت و توقعات زودهنگام سهامداران از سودآور بودن شرکت می‌باشد این مهم نیازمند یک فرهنگ سازی اساسی در صنعت بیمه و در بین سهامداران دارد.


اگر سهامداران و هیئت مدیره شرکت های بیمه به جای استراتژی توسعه بازار و افزایش پرتفوی ملاک عمل خود را بر اصل ایجاد بنگاه اقتصادی و همان بهره وری و سود داشته باشند نیازی بر افزایش پرتفوی پرداخت کارمزد های غیر واقعی نخواهند داشت البته باید قبل از هر چیز تعاریف مدیران در صنعت با یکدیگر تا اندازه یکسان شود اگر بر این باور نباشیم که قانون جدید شخص ثالث و عوارض دفن شده بر آن و تقلبات فراوان و باعث زیان دیده شدن بیمه شخص ثالث می شود نمی توانیم در خصوص این موضوعات نیز به جمع بندی برسیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود