امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
06/24 1398

 گروه سایبان - سخنان وزير اقتصاد در مجمع بيمه مركزي درخصوص مبارزه با فساد سروصداي بسياري داشته تا آنجا كه برخی شرکت های بیمه را به حس آلودگی و فساد متهم کرده است.

هرچند كه سخنان وزير به عنوان سکاندار اقتصاد كشور به مذاق برخي خوش نيامده است، اما تصويري واقع گرایانه از نگرش وی دراقتصاد کشور ترسيم كرد.

اين يكي از معدود دفعاتي است كه يكي از وزراي اقتصاد كشور عوض نشان دادن فضايي مثبت و سيستمي منظم، به معضلات اشاره كرده و در جمع دست اندركاران صنعت بيمه كشور خواستار رسيدگي به اين اوضاع شده است.


اما آيا منظور وزير از حس آلودگي تنها به مسائل مالي و اقتصادي باز مي گردد؟

آيا امروز برخي جريان هاي تماميت خواه اهداف و اغراض خود را در صنعت دنبال نمي كنند و به دنبال كسب كرسي هاي بيشتر و موثرتر در صنعت بيمه نيستند و آيا اسم اين حركت ها آلودگي نيست؟

آيا اينكه برخي به پشتوانه برخي اسامي به دنبال منافع خود در صنعت هستند را نمي توان حس آلودگي تصور كرد؟

مسلما در همه اين ادوار دولت به واسطه بيمه مركزي نقش بسزايي در تعيين جایگاه مديريتی در صنعت بيمه داشته است، اما زماني كه در موضوع برخي موسسات بانكي تخلفات گسترده اي رقم خورد آيا بانك مركزي توانست اقدام قهري يا قضايي انجام دهد؟ مسلما بررسی آلودگی در هر نهادی مستلزم همکاری نهاد ناظر آن بخش با مراجع ذی صلاح دیگر است که می تواند منجر به سلامت هرچه بیشتر در صنعت شود.


سيد مصطفي كيايي مديرعامل اتكايي امين نیز در همين خصوص با انتشار بیانیه ای در حمایت از رویکرد وزیر اقتصاد در صنعت بیمه مطالبی را عنوان کرده است.

او در این بیانیه می نویسد : جملات تاریخی فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجمع عمومی بیمه مرکزی که اذعان داشت در برخی موارد حس آلودگی و فساد در برخی بیمه ها وجود دارد و به رئیس کل بیمه مرکزی تاکید شد در این زمینه برنامه‌ای جامع برای مقابله با آن ارائه کند از چندین جهت حائز اهمیت است.


وی اضافه کرده است : با گذشت چند دهه اخیر همواره مسئولين اقتصادی فضاي مطلوبي از شرايط ترسيم كرده‌اند، در حالي كه امروز در صنعت بيمه گرفتاري هاي بسيار جدي داريم و برخي حاضر نيستند چشمان خود را بر واقعيت ها باز و شرايط را اصلاح كنند. اينكه وزير اقتصاد به چنين درکی از صنعت بیمه رسیده است قطعا به واسطه سابقه علمی و اجرایی او در مدیریت اقتصاد کلان بوده است که می تواند با دریافت گزارشات و مستندات به مفهوم عمیق و مستدل از وضعیت لحظه ای صنعت بیمه دست یابد.


کیایی اذعان دارد که وزیر اقتصاد خوب می تواند رابطه بین مولفه های اقتصادی و تاثیر آن در شاخص های کلان اقتصادی را درک و تفکیک کند. بر همین اساس اینکه مشخصا موضع شفاف و بدور از ملاحظات سیاسی در صنعت بیمه گرفته است نشان از عزم جدی وی و بدنه کارشناسی و مدیریتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به توسعه صنعت و افزایش بهره وری در اقتصاد کشور دارد، چراکه حساسیت های محاسباتی و مدیریتی در صنعت بیمه کاملا با سایر صنایع متفاوت بوده و در صورت رواج برخی کج سلیقگی ها می تواند ضمن آسیب به رتبه اعتباری کشور سبب از بین رفتن آرامش روانی اجتماعی و اقتصادی و در نهایت سیاسی در کشور شود.


به گفته وی در این برهه سرنوشت ساز، مشكلات اقتصادي كشور روزنه هايي را براي فرصت طلبان ايجاد كرده و صنعت بيمه نيز از اقتصاد جدا نيست و حداقل اهالي صنعت بيمه مي دانند كه در اين بخش مشكلاتي وجود دارد.


وی اذعان دارد که مسلما شهامت وزير در واقع‌بيني و ترسيم اين فضا نشانه روحيه‌ي انقلابي و اصلاحي اين سرباز اقتصادي كشور است. بی شک ورود مستقیم ايشان به معضلات صنعت بيمه برای اهالی و دلسوزان این بخش، بسيار اميدوار كننده است و ما نيز به عنوان یکی از اهالی کوچک این خانواده بزرگ براي حل اين مشكلات اعلام همبستگي و همراهی خود را با این عزم جدی مقام عالی وزارت اقتصاد اعلام می کنیم.


کیایی اضافه کرده است که امروز بيش از ٥ سال از موضوع مشکلات بيمه توسعه ميگذرد و هنوز به صورت شفاف وضعيت اين شركت روشن نيست، در حالی که برای اهالی صنعت بیمه نیز این ابهام وجود دارد که چه افرادي اجازه نمي دهند كه ریشه اين مشكلات در صنعت بیمه حل شود. از سوی دیگر چندی پیش بود که در گزارشات نهادهاي نظارتي نام يك شركت بيمه خصوصي كه ميلياردها تومان از منابعش در جريان يك مشكل اتلاف شده بود، نیز شنيده شد، بنابراین وزیر اقتصاد به درستی مشکلات این بخش را درک کرده و تشخیص داده است.

اینکه در دهه های گذشته در عرصه های مختلف دانش، تکنولوژی و صنعت و ... توسعه و پیشرفت های شایانی داشته ایم اما در مباحث اقتصادی دستاوردها متناسب با عرصه های دیگر نیست خود گویای ریشه برخی مشکلات است.


مدیرعامل بیمه اتکایی امین در پایان اذعان دارد : مسلما با توجه به درایت، سابقه و قدرت مدیریتی رئیس کل بیمه مرکزی در شناخت و جهت دهی سازنده صنعت بیمه ورود به مشكلات شركت هاي بيمه كليد خواهد خورد و از بيمه مركزي به درستی انتظار مي رود با اصلاح برخی فرآیندها و جریانات که احتمال حس آلودگی دارد مباحث را با حساسيت بيشتري دنبال كند و مسلما سخنان وزير سبب تحرك بيشتر در اين فضا خواهد بود.


مسلم است ورود به مباحث حس آلودگی موجبات سنگ اندازی بعضی از عناصر منفعت طلب در صنعت بیمه را در پی خواهد داشت.

 


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود