امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
06/9 1398

گروه سایبان  - بیمه ایران که انتظار میرفت تا پایان تیرماه به عنوان مهلت قانونی مجمع عمومی عادی سالانه خود را برگزار کند، حالا در وقت اضافه به مجمع می رود، مجمعی که به نظر می رسد به سرعت برگزاری اش ساماندهی شده، اما بزرگترین شرکت بیمه که در سال مالی 96 با کسری 1900 میلیارد تومان ذخایر و زیان انباشته 5100میلیارد تومانی رو به رو بود قادر است که وضعیت خود را اصلاح کند؟


صورت های مالی سال 1396 بیمه ایران 5100 میلیارد تومان زیان انباشته را در خود جا داده است و محسن پورکیانی مدیرعامل این شرکت اذعان دارد که این حاصل عملکرد مدیران در سال های اخیر نیست و مربوط به دوره زمانی سال های 92 تا 95 است.


سال 96 بود که سازمان حسابرسی در بند 2-4 صورت های مالی با ذکر عبارت حداقل اذعان کرده که ذخیره خسارت معوق این شرکت با توجه به نامه بیمه مرکزی در این خصوص در رشته ثالث با 1900 میلیارد تومان کسری همراه است. بنابراین با تعدیلات سنواتی و لحاظ این کسری ذخایر که عبارت حداقل را یدک می کشد باید دید زیان انباشته 5100 میلیارد تومانی این شرکت که ظاهرا روز دوشنبه به مجمع می رود و در آستانه تغییر مدیریت است به چه رقمی خواهد رسید؟ حسابرس در گزارش تاکید می کندکه ذخیره خسارت معوق رشته شخص ثالث بر اساس برآور معقولی از منابع لازم برای تسویه تعهدات فعلی صورت نگرفته است.


سازمان حسابرسی در ادامه آورده است که بر اساس تجزیه خسارت پرداختی رشته بر حسب تاریخ حادثه رشته مزبور مبلغ 30.572 میلیارد ریال از خسارت پرداختی رشته فوق مربوط به حوادثی است که تا پایان سال 1395 رخ داده اما ذخیره خسارت معوق و ریسک ها منقی نشده مربوط به رشته مذکور در صورت های مالی سال 95 مبلغ 1600 میلیارد تومان برآورد شده است.


این سازمان در ادامه آورده است که همچنین بخشی از ذخایر حق بیمه رشته های آتش سوزی و مهندسی شامل مبالغ ارزی اس که مبلغ ارزی و نوع آن برای این سازمان محرز نیست و به نرخ رسمی اعلام شده در تاری تهیه صورت های مالی تسعیر نشده است.


مدیرعامل اذعان کرده که زیان انباشته بیمه ایران در سال 1397 به 5400 میلیارد تومان خواهد رسید و باید دید که بیمه مرکزی امسال چه رقمی را به عنوان کسری ذخایر (خصوصا ثالث) این شرکت در نظر می گیرد چراکه بخش قابل توجهی از پرتفوی این شرکت خودرویی است(حدود 60درصد) و طبق قانون جدید بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه در برابر شخص ثالث، بیمه ایران تنها شرکتی است که مکلف به صدور این بیمه نامه شده است. این در حالی است که پورکیانی نیز از افزایش پرتفوی این شرکت در سال های اخیر خبرداده است و در آخرین آمارهای اعلامی پرتفوی شرکت 15 هزار میلیارد تومان رسیده است.


 

حساب های مالی بیمه ایران به عنوان گل سرسبد صنعت بیمه در سال های اخیر سبب شده است که تراز تلفیقی صنعت بیمه در این سال ها همواره با زیان همراه باشد و این ادعا که تا پایان سال 1401 زیان بیمه ایران با توجه به سرمایه گذاری ها از بین خواهد رفت نیازمند بررسی اطلاعات مالی سال 97، مرور زمان و البته انتخابات آتی خواهد بود.


مشکلات بیمه ایران تنها متعلق به این شرکت نیست و آثار آن در کل صنعت بیمه جاری می شود چراکه این مشکلات به لحاظ آماری تاثیر خود را بر عملکرد صنعت بیمه خواهدداشت. 


گزارش مالی بیمه ایران  همواره در جلسه مجمع  بدون حضور خبرنگاران ارائه شده است و تراز مالی این شرکت علی رغم دستورالعمل آیین نامه 88 شورای عالی بیمه بر روی پایگاه اطلاع رسانی آن قرار نگرفته است و یا دستکم در نقطه ای قابل دسترس و رویت نبوده است. برگزاری جلسه اطلاع رسانی در خصوص وضعیت این شرکت که پیشتر وعده داده شده بود نیز ظاهرا ملغی شده است.

از کارشناسان بیمه ای دعوت می شود برای بهبود شرایط بازار حدود 30درصدی صنعت بیمه پیشگام شوند و نظرات کارشناسی خود را برای بهبود ارائه دهند. رازپول علاقه مند است تا با انتشار این مباحث به بهبود وضعیت کمک نماید.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود