امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
06/2 1398

 گروه سایبان – شورای راهبردی سندیکای بیمه گران شیوه نامه ای تحت عنوان انتخاب دبیرکل تنظیم کرده است، اما آیا این کمیسیون همچنان دارای اعتبار است یا با تصویب اساسنامه جدید از درجه اعتبار ساقط است؟با وجود اساسنامه ای که به تازگی به تائید شورای عالی بیمه رسیده است تنظیم شیوه نامه چه ضرورتی دارد؟


انتخاب دبیرکل سندیکای بیمه گران از اسفند ماه سال گذشته محل بحث های فراوانی در صنعت بیمه بوده است و زمان برگزاری انتخابات آن قبل و بعد از تصویب اساسنامه موافقان و مخالفانی داشته اما بالاخره پس از بحث های بسیار شورای عمومی تصمیم گرفت که انتخاب دبیرکل در اولین جلسه شورای عمومی بعد از تصویب اساسنامه جدید در شورای عالی بیمه انجام شود، منوط به آنکه تصویب اساسنامه جدید از سه ماه تجاوز نکند.


علیرغم این مصوبه ظاهرا کمیسیون راهبردی سندیکا که اعضای آن را بنابراطلاعات مندرج در سایت سندیکای بیمه گران محسن پورکیانی مدیرعامل شرکت بیمه‌ایران، معصوم ضمیری مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد،حسین کریمخان زند مدیر عامل شرکت بیمه نوین، ابراهیم کاردگر مدیرعامل شرکت بیمه دانا ، سیدرسول تاجدارمدیرعامل شرکت بیمه البرز و احمدرضا ضرابیه مدیرعامل شرکت بیمه سامان تشکیل می دهد، شیوه نامه‌ای را برای انتخاب دبیرکل سندیکا تنظیم کرده تا در جلسه چهارم شهریور ماه به تصویب شورای عمومی برسد. 


مهمترین اصل پذیرفته شده در اساسنامه جدید که در جلسه دوم مرداد ماه امسال به تصویب شورای عالی بیمه رسیده نظارت بیمه مرکزی بر حسن اجرای آن است و در صورت عدم رعایت مفاد آن توسط هر یک از اعضا و یا ارکان سندیکا بیمه مرکزی می تواند حسب مورد اقدامات نظارتی به عمل آورد.


ماده 17 اساسنامه جدید اذعان دارد که شورای عمومی یکی از افراد صاحب نظر در امور بیمه ای با سابقه مدیریتی را برای دو سال به سمت دبیر کل سندیکا انتخاب خواهد کرد و انتخاب مجدد آن بلامانع است.


بر اساس همین ماده است که کمیسیون راهبردی اقدام به تنظیم شیوه نامه کرده است.در ماده 3 و بند الف این شیوه نامه آمده ارائه تائیدیه پنج نفر از اعضای شورای عمومی دال بر واجد شرایط بودن دبیر کل لازم است.


همچنین در بند ب ذیل همین ماده عنوان شده دارا بودن حداقل 10 سال تجربه مدیریتی همتراز با هیات مدیره شرکت های بیمه به تشخیص هیات رئیسه سندیکا.

در بند ج همین ماده آمده که دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط و حداقل لیسانس در رشته های بیمه، آمار بیمه، اقتصاد، حقوق ،حسابداری،مالی، مهندسی صنایع، فناوری اطلاعات و یا حداقل کارشناسی ارشد مدیریت با گرایش های بالا از دانشگاه های معتبر.


یکی از تبصره های جالب ذیل این ماده تبصره 2 است که اولویت را به دارندگان مدارک دانشگاه های سراسری و دانشگاه های خارجی داده است!

در تبصره 3 برای خودی های بیمه ای استثنائاتی قائل شده و اذعان دارد که مدیران عامل شرکت های بیمه و بیمه مرکزی که به طور رسمی دوسال سابقه تصدی مسئولیت های فوق را دارا باشند از شمول بند ب معاف هستند.


ماده 6 این شیوه نامه نیز محل تامل است و اذعان دارد در اولین دور انتخاب دبیرکل پس از تصویب این شیوه نامه کمیسیون راهبردی سندیکا به جانشینی هیات رئیسه وظایف فوق را برعهده خواهد داشت.


شنیده می شود که رئیس کل بیمه مرکزی در جلسه رونمایی از اساسنامه جدید به انتخاب دبیرکل در اسرع وقت تائید کرده است و تدوین این شیوه نامه مبین این مطلب است که انتخاب دبیرکل موضوع جلسه چهارم شهریور ماه این جلسه نیست.


برخی اظهار می کنند که نکاتی که در شیوه نامه انتخاب دبیر کل تنظیم شده پیش از این نیز در پیش نویس اساسنامه جدید پیشنهادی سندیکا وجود داشته که ظاهرا در جلسه شورای عالی بیمه حذف شده است که البته رازپول این موضوع را تائید یا تکذیب نمی کند.


اما پرسش اساسی این است که در حالی که شورای عالی بیمه به عنوان عالی ترین رکن تصمیم گیری در صنعت بیمه نسبت به تصویب اساسنامه اقدام کرده و کلیه امور مرتبط در سندیکا به تصویب آن رسیده، آیا تنظیم شیوه نامه ضرورتی دارد و انحراف از مصوبه محسوب نمی شود؟ و آیا اعضای کمیسیون راهبردی به مصوبه شورای عالی بیمه التزام دارند؟


آیا با وجود تصویب اساسنامه جدید ارکان قبلی سندیکا همچنان دارای اعتبار هستند؟ و با وجود اساسنامه جدید تنظیم چنین شیوه نامه ای ضرورت دارد؟

آیا همه اعضای کمیسیون راهبردی که نماینده طیف های مختلفی از نظرات مدیران عامل در کمیسیون راهبردی هستند در جلسه تصمیم گیری در این خصوص دعوت بوده اند یا خیر ؟


کارنامه فعالیت سندیکا در سال های اخیر توسط برخی از نمایندگان مجلس به عنوان دبیرکل رقم خورده است و این افراد در پیشبرد اهداف سندیکا اقداماتی داشته اند . در شیوه نامه جدید شرط حضور در صنعت بیمه به نوعی حذف افراد خارج از صنعت قلمداد می شود و باید سوال کرد که آیا سوابق نمایندگان مجلس معادل مدیریت است یا خیر؟ این در حالی ست که حضور این نمایندگان نتیجه آراء همین مدیران بوده است.

مسلما بیمه مرکزی به عنوان ناظر بر حسن اجرای این اساسنامه در این زمینه می تواند نظر قطعی داشته باشد.


شورای عمومی سندیکای بیمه گران در روز چهارم شهریور ماه با دستور جلسه ای با امضای دبیرکل به

بررسی رویدادهای جاری صنعت بیمه

بحث و تبادل نظر در خصو تغییرات اساسنامه و مسائل اجرایی آن

طرح و تصویب شیوه نامه انتخاب دبیرکل

تعیین تاریخ برگزاری انتخابات دبیر کل

سایر موارد

می پردازد. در اساسنامه جدید همه شرکت های بیمه و صندوق خسارت ها بدنی به عنوان اعضای سندیکا شناخته می شوند.

پیش از این بیش از 15 تن از مدیران حاضر در جلسات در نامه ای بر برگزاری انتخابات تاکید کرده بودند ودر جلسه شورای عمومی مصوب شده بود در اولین جلسه بعد از تصویب اساسنامه انتخابات برگزار شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود