امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
05/22 1398

 گروه سایبان - گروه مالی پاسارگاد ظاهرا تصمیم گرفته است که فعالیت خود را در بازار اتکایی گسترش دهد، این تصمیم را از افزایش سرمایه آتی این شرکت و توجیهات هیات مدیره برای این افزایش به راحتی می توان درک کرد.


سال ها است که تعداد محدودی شرکت‌های بیمه در صنعت بیمه  کشور دارای ظرفیت  مجاز قبولی اتکایی هستند  ودرشرائط کنونی  این بازار تقریبا درانحصار دولت (بیمه مرکزی، بیمه ایران، بیمه ایران معین ) ودوشرکت بیمه گر اتکایی امین و ایرانیان، وصرفا دوشرکت بیمه ملت و پاسارگاد است !

فعالیت در این بازار حائز شرایطی است که سایر شرکت های بیمه ازجمله شرکت های بیمه بزرگی مانند آسیا ،البرز، دانا و... نتوانسته اند آن را احراز کنند که با توجه به شرائط تحریم صنعت بیمه چرائی آن نیاز به بررسی وتامل بیشتردارد وازسوی دیگر این سئوال نیزمطرح است که چرا برخی از شرکت های بیمه توجه و تمرکز خاصی بر این بازار دارندو تعدادی ازشرکت های بیمه نیزدرصدد تاسیس واخذ مجوزفعالیت بیمه اتکایی هستند؟

بازار اتکایی قبولی در سال های اخیر بازاری کم رقیب است و سهم بسزایی از آن در اختیار بیمه های مرکزی و ایران است، بیمه پاسارگاد نیز یکی از شرکتهایی است که از فعالیت در این بازار محروم نبوده است و ظاهرا به دنبال افزایش سهم خود از این بازار است.

گروه مالی پاسارگاد که به صورت تقریبی30 درصد سهام بیمه اتکایی ایرانیان را به عنوان یکی از شرکت های فعال در بازار اتکایی در اختیار دارد، ظاهرا بنادارد که سهم خود از بازار اتکایی را از طریق افزایش سرمایه بیمه پاسارگاد نیز افزایش دهد.

 بر این اساس ظاهرا بیمه پاسارگاد افزایش سرمایه ۵۰ درصدی را از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه ای اجرایی کرده و طبق تصمیم هیأت مدیره شرکت، به ازای هر ۲ سهم، ۱ سهم جایزه به سهامداران این شرکت تعلق گرفت.

شرکت بیمه پاسارگاد سرمایۀ خود را از مبلغ ۳,۴۰۲ میلیارد ریال به ۵,۱۰۳ میلیارد ریال (بالغ بر ۱,۷۰۱ میلیـارد ریال معادل ۵۰ درصد سرمایه کنونی)، از محـل سود انباشته و اندوخته سرمایه ای افزایش داد. بر این اساس بعد از بیمه ایران، بیمه پاسارگاد به لحاظ سرمایه ای دومین شرکت بازار خواهد بود.

بنابراین با این افزایش سرمایه بیمه پاسارگاد نه تنها می تواند سهم نگهداری خود را افزایش دهد، بلکه حضور خود را در بازار اتکایی تقویت خواهد کرد  و مسلما درآمدهای این بخش افزایش خواهد داشت.


با چنین افزایش سرمایه ای این پرسش مطرح است  که با توجه به ترکیب پرتفوی وسهم بالای بیمه های زندگی درشرکت بیمه پاسارگاد بیمه گذاران بیمه عمر علاوه برسود حاصل ازذخایر ریاضی آیا سهمی و حقی از سرفصل حقوق صاحبان سهام این شرکت  و شرکت های مشابه دارند و آیا سود انباشته و اندوخته سرمایه ای به نسبت ترکیب پرتفوی به درستی تقسیم شده است؟ 

سود بیمه پاسارگاد در سال های اخیر چقدر ناشی از این پرتفوی و چقدر ناشی از سایر رشته ها بوده است؟ و نقش بیمه های زندگی در افزایش حقوق صاحبان سهام چقدر بوده است؟


مدیرعامل این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که منتظریم مقررات مربوط به تفکیک عملیات بیمه ای ابلاغ شود که در این صورت آمادگی لازم برای جداسازی را داریم به ترتیبی که بیمه پاسارگاد به عنوان بیمه زندگی باقی بماند و درکناراین شرکت یک شرکت بیمه غیر زندگی نیزتأسیس شود یا برعکس بیمه پاسارگاد غیر زندگی بماند و یک شرکت بیمه زندگی تأسیس گردد. به گفته وی درصورتی که بیمه مرکزی بسترهای مقرراتی و حقوقی را تعریف کند، بیمه پاسارگاد جزو اولین شرکت هایی خواهد بود که به سمت تفکیک به دو شرکت زندگی و غیرزندگی حرکت خواهد کرد.

به نظر می رسد که تا زمانی که این مقررات تدوین و ابلاغ نشده این شائبه همواره در عملکرد وصورت های مالی شرکت های بیمه گراین چنین وجود دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود