امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
05/10 1398


چکیده مقاله : بلاك‌چین یک تکنولوژي دیجیتال‌سازي است که می‌تواند براي شرکت‌هاي بیمه منافع استراتژیک متعددي داشته باشد. بزرگترین فرصت جهت اجراي آن در سطح گسترده، تسهیل همکاري بین شرکت‌کنندگان در بازار و رهبران تکنولوژي و متعاقباً تحولات عملیاتی و شکل‌دهی یک محیط نظارتی پویا است. قرارگیري براساس این فرصت‌ها شرکت‌هاي بیمه را امروزه در موقعیتی قرار می‌دهد که از مزایا و منافع حاصل از تکنولوژي بلاك‌چین در 5 ساله آینده استفاده کنند.

مسئله کلیدي براي همه شرکت‌کنندگان، شناسایی مواردي است که بیشترین منفعت را براي آنها داشته باشد. در این تحقیق، ابتدا مروري بر مفهوم بلاك‌چین و نحوه عملکرد آن داشته و تفاوت‌هاي آن با پایگاه داده سنتی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس نحوه پیاده‌سازي آن در شاخه‌هاي مختلف صنعت بیمه و مزایاي منحصربه فرد آن براي این صنعت بیان شده و نهایتاً محدودیت‌ها و شرایط استفاده از این فناوري در صنعت بیمه ارائه شده است.

درحال حاضر، با توجه به نیاز روزافزون شرکت‌هاي بیمه به شکل‌گیري و گسترش روابط مبتنی بر اعتماد به بیمه‌گزاران خود، بررسی و تحلیل این موضوع بیش از هر زمان دیگري مورد نیاز است.

از آنجاکه اصل "حد اعلاي حسن نیت" به عنوان اولین و مهم‌ترین اصل بیمه تلقی می‌شود الزام رعایت آنچه از طرف شرکت‌هاي بیمه و چه از طرف بیمه‌گزاران و زیان‌دیدگان بسیار مهم و حیاتی است، لذا اجراي فناوري بلاك‌چین در صنعت بیمه می‌تواند با ایجاد زمینه‌اي به منظور تبادل بی دردسر اطلاعات میان همه طرف‌ها، کارایی این فرایند را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

این مقاله، به عنوان یکی از مقالات برگزیده در بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه "صنعت بیمه، نوآوری و فناوری اطلاعات" به مناسبت روز بیمه، منتشر شد.

نیره نظر، محسن صابری – کارکنان بیمه ملت

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود