امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
04/31 1398

 گروه سایبان - شنیده های خبری اذعان دارد که مقاومت سرسختانه پدرخوانده‌های صنعت بیمه امروز هم مانع از آن شده است که علی رغم دستور جلسه قبلی مبنی بر انتخاب گزینه‌های مطرح و فراهم آوری مقدمات انتخابات، تصمیم خاصی در جلسه سندیکا گرفته شود.

یکی از عوامل مهمی که انتخابات سندیکای بیمه گران از اسفند ماه امسال خاک می خورد و تاکنون علی رغم گذشتن 4 ماه از سال اجرایی نشده است و حالا زمزمه تعويق ٧ ماهه اش شنيده مي شود، عدم التزام برخی عناصر تاثیرگذار صنعت بیمه است. مسلما این سوال مطرح می‌شود که التزام به چه موردی؟ پاسخ این است التزام به اساسنامه فعلی!


رازپول پیش از این در مطلبی عنوان کرد که رایزنی‌های پدرخوانده هاي در خصوص گزینه‌ای خاص از چندی پیش آغاز شده، اما اخبار رسیده از جلسه امروز سندیکا موید این نکته است که پدرخوانده‌های صنعت بیمه با تحت تاثير قرار دادن شوراي عمومي بازهم اجازه برگزاری انتخابات را به بهانه تعیین تکلیف اساسنامه نمی دهند! این در حالی است که 12 تن از مدیران عامل که ظاهرا در جلسه امروز تعداد آنها افزایش نیز یافته است با امضای نامه‌ای در جلسه گذشته با حمایت از یکی از گزینه ها خواستار تعیین تکلیف این موضوع مهم و اساسی شده اند.


اما اصرار این افراد برای تعویق انتخابات به چه دلیل است و چرا این افراد به اساسنامه فعلی التزام ندارند؟


چندی پیش یکی از اعضای سندیکا در پی اختلاف با این نهاد از این تشکل صنفی خارج شد، تشکلی که متعلق به همه‌ی اعضای صنعت بیمه است! اعتراض این عضو به ناکارآمدی این مجموعه را در چند جمله ساده می توان خلاصه کرد. اول اینکه مدیرعامل بیمه اتکایی امین خواستار ورود بیمه مرکزی به انحرافات فعلی عملکرد سندیکا در تطبیق با اساسنامه و آیین نامه‌های داخلی شده بود و بیمه مرکزی نیز از دبیرکل فعلی مستندات و پاسخ هایی را مطالبه کرد که علی رغم گذشت چندین ماه پاسخی در این زمینه منعکس نشد.



دومین مورد اعتراضی عضو مستعفی در خصوص صورتجلسه ی مذاکرات سندیکا و تنظیم و ارسال آن برای اعضا بود و  سومین مورد برگزاری انتخابات نماینده سندیکا در شورای عالی بیمه بدون دستور جلسه قبلی و طق ماده 9 اساسنامه بود!


ماده 9 اساسنامه فعلي در همين زمينه اذعان دارد كه شورای عمومی حداقل ماهی یک بار به دعوت دبیرکل سندیکا تشکیل جلسه خواهد داد. در دعوتنامه هایی که حداقل ده روز قبل برای تشکیل جلسات شورای عمومی فرستاده می شود باید مکان، تاریخ و ساعت تشکیل و همچنین دستورجلسه نوشته شود. علاوه بر جلسات ماهانه در صورتیکه حداقل پنج عضو تقاضای تشکیل جلسه نمایند و یا رئیس شورای عمومی تشکیل جلسه را ضروری بداند دبیرکل سندیکا موظف است حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ دریافت تقاضا، شواری عمومی را دعوت نماید.

 


جالب تر اینکه در شرایط فعلی طیفی که مخالف برگزاری انتخابات سندیکاست همین طیفی است که حرکت‌های این چنین را در این نهاد صنفی برنامه ریزی کرده است تا یکی از خودی ها را در مراجع حساس به عنوان نماینده معرفی کند، هرچند که نماینده فعلی دارای تجربیات کاری فراوانی در صنعت بیمه است و به چنین بازی گردانی هاي ناشیانه ای نیاز ندارد.


در این میان رئیس شورای عمومی سندیکا هم علی رغم اختلاف نظر اعضا در این خصوص منفعل رفتار می‌کند و موضع سکوت و حفظ وضع موجود، برای یکی از تاثیرگذارترین اعضای سندیکا نیز ظاهرا مطلوبیت دارد.


سندیکای بیمه گران که در سال گذشته بالغ بر 6 میلیارد تومان حق عضویت از شرکت های بیمه طلب کرده است که البته بخش قابل توجهی از آن وصول شده، در سال قبلتر ساختمان فاطمی شرکت بیمه ایران را با رئیس فعلی شورای عمومی معامله کرده است که البته این معامله با رعایت الزامات و تشریفات موجود بوده است!


دبیرکل فعلی در خصوص این انتقاد که سندیکای بیمه به چه دلیل ساختمان 5 میلیارد تومانی بیمه ایران در خیابان فاطمی را خریداری کرده و در حال بازسازی آن است در حالی که طبق ماده 4 اساسنامه سندیکا هدفهای الف) ایجاد ، حفظ و توسعه همکاری بین اعضاء.ب) کوشش برای حفظ و تقویت سلامت بازار بیمه در کشور با ایجاد و گسترش معیارهای اخلاق حرفه ای بین اعضاء.ج) تلاش در جهت توسعه و ترویج فرهنگ بیمه.

د) کوشش برای ارتقاء توان تخصصی کارکنان موسسات بیمه و سعی در افزایش کارایی و بهره وری اعضا. ه) رسیدگی و کمک به حل و فصل اختلافات بین اعضاء در صورت درخواست اعضاء و  و) حمایت از حقوق و منافع صنفی اعضا بر عهده سندیکا است و طبق ماده 5 – سندیکا وظایفی  اعم از :

الف) انجام وظایفی که به موجب قوانین و مقررات بر عهده سندیکا می باشد.

ب) اظهار نظر درباره مسائل مرتبط با اهداف سندیکا که از طرف هر یک از اعضا بیمه مرکزی ایران و سایر سازمانها و اشخاص به سندیکا ارجاع می شود.

ج)  بررسی و اظهار نظر در مورد موضوعات و مسایل مربوط به امر بیمه .

د) کوشش برای آشنا کردن مردم با مزایای بیمه و ارتقاء سطح فرهنگ بیمه در جامعه.

ه) بررسی اطلاعات مربوط به بازار بیمه و انتشار نشریات تخصصی و عمومی بیمه ای.

و) پیشنهاد تغییر یا اصلاح آیین نامه های مربوط به صنعت بیمه و نرخ و شرایط انواع رشته های بیمه ای به بیمه مرکزی ایران را برعهده دارد عنوان کرده بود که این ساختمان در سه قسط خریداری شده که دو قسط آن پرداخت شده است اما فضای سندیکا کوچک است و برای برگزاری جلسات با مشکلاتی مواجه هستیم و نیازمند فضای بزرگتری برای برگزاری جلسات هستیم و به همین دلیل ساختمان بیمه ایران را در مناقصه ای خریداری کردیم.



هرچند که معامله این ساختمان به دارایی‌های سندیکا اضافه کرد اما در همان مقطع هم پرسش ها و انتقادات بسیاری مطرح شد که آیا قدم برداشتن مانند بنگاه های اقتصادی با رسالت‌های فعلی سندیکا در تطابق است؟


از سوی دیگر بن بست فعلی شرکت های بیمه با یکی از خودروسازان بر اهمیت وجود نهادی صنفی و مطالبه گر افزوده است. مسلما سندیکا از اداره کنندگان خود نیز جایگاه می گیرد و نام برخی افراد به وزن این نهاد اضافه می کند اما جهت یادآوری باید گفت که پایان توصیه های سندیکا به وزیر اقتصاد برای انتخاب فردی مطلع و آگاه بعد از همتی در کسوت ریاست کل بیمه مرکزی چه شد؟ 

 چند صدايي در اين نهاد و عدم تصميم گيري در خصوص دبير كل سبب شده كه سنديكا از موضوعات اصلي و پيگيري منافع صنفي مغفول بماند. حاشيه هاي انتخاباتي و عدم وجود گزينه اي كه همه طيف ها روي آن اتفاق نظر داشته باشند، انرژي اين روزهاي جلسات را گرفته است.


پرسش اصلی این است که آیا در نهادی صنفی، بدون وجودضابطه و نظام قهری نمی توان کاری را پیش برد؟ افرادي به تاکید بازرس قانونی سندیکا مبنی بر تذکر تعویق برگزاری انتخابات و مفاد اساسنامه توجهی ندارند و چند دهه از عمر کاریشان گذشته است و به دنبال یارکشی در روزهای حساس فعلی اند آیا در همه سال های عمر کاری اینگونه به قوانین التزام داشته اند؟


آیا به ماندگاری نام نیک خود در روزهای آینده توجهی دارند یا منافع محوری مانع از توجه به سایر ابعاد حرفه ای است؟


برخی مدیران عامل فعلی که شرایط را در تصاحب عده ای می‌بینند آیا نامه ی دادخواهی به نهاد ناظر صنعت بیمه و عدم ابراز رضایت از شرایط فعلی و درخواست ورود به این شرایط را ارسال کرده اند؟ 


اگر شرایط فعلی بغرنج بوده و مطابق با اساسنامه نیست پس، آقایان پشت میزهای سندیکا چه می‌کنید و چرا به نشانه اعتراض به نهادی که با سلیقه عده ای خاص مدیریت می شود ، استعفا نمی‌دهید؟ و از عضويت خارج نمي شويد؟ هرچند که حضور شرکت های بیمه موجب اعتبار و وزن سندیکا است و شرکت های سرزمین اصلی ملزم به عضویت در این نهاد صنفی هستند اما برخی حرکت های نمادین موجب جلب نظر و توجه ناظرین برای پایان دادن به اختلافات است. به هر حال اگر شرایط فعلی این مجموعه به اعتقاد عده ای به سمت ناکارآمدی سیر می کند، استعفا از این مجموعه حداقل میلیون ها تومان به نفع اعضای فعلی است!


هرچند که گزینه فعلی نیز حاصل آراء مديران فعلي است! گزینه‌ای که نه برنامه‌هایش منتشر شد و نه گزارشی از عملکردش بعد از دوسال.


ماده 11 اساسنامه فعلي اذعان مي كند كه  جلسات شورای عمومی با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت خواهد یافت و تصمیمات شورای عمومی با رای نصف به علاوه یک تمامی اعضای سندیکا اتخاذ خواهد شد، بنابراين اينكه بازهم تصميم به تعويق در برگزاري انتخابات گرفته شده است با استناد به اين ماده قانوني نبوده است؟


 در بند ١٠ ماده ١٠ نيز امده است كه اتخاذ تصمیم دربارۀ هر موضوعی که در حدود هدفهای سندیکا توسط دبیرکل مطرح یا از طرف هریک از اعضای سندیکا پیشنهاد می گردد.

بنابراين خوب يا بد تعويق در برگزاري انتخابات حاصل اراء شوراي عمومي است و در پاسخ به اينكه برخي عنوان مي كنند كه طيف هاي مختلفي در سنديكا حضور دارند كه با لابي مانع از انتخابات شده و طيفي ديگر مفعول اين تصميمات هستندبايد گفت كه نظر جمع ظاهرا به عدم برگزاري است و شفافيت بهترين نسخه براي اين معضل است.


رازپول پیشنهاد می کند که برای ایجاد شفافیت در عملکرد سندیکا و انعکاس اخبار و رویدادهای واقعی این مجموعه در جلسات شورای عمومی از خبرنگاران نیز دعوت به عمل آید. به هرحال سندیکا فضایی برای گفت و گو و تعامل است و حضور رسانه در این فضا به ایجاد این شرایط کمک می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود