امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/10 1398

 گروه سایبان - بررسی اقلام ترازنامه بیمه سرمد که بیانگر عملکرد واقعی در سال گذشته است، افشا میکند که عملیات بیمه‌ای این شرکت تنها برای پوشش هزینه‌های اداری وعمومی کفایت می کند و 4 قلم از این اقلام ناجی این شرکت بوده است. اما امضای مدیرعاملی که در اول اسفند سال گذشته در پی کشمکش های فراوان به تائید نهاد ناظر رسید ذیل گزارش عملکرد سال گذشته و تائید آن بخش جالب از ماجراست.



درست است، بیمه سرمد در سال گذشته بالغ بر 588 میلیارد تومان حق بیمه  صادره داشته است، اما بالغ بر 263 میلیارد تومان از این رقم مطالبات از نمایندگان بیمه گذاران و بالغ بر 68 میلیارد تومان اسناد دریافتنی است، بنابراین این شرکت حدودا 331 میلیارد تومان طلب دارد که هنوز نقدینگی آن داخل شرکت نیامده است و این بدان معناست که 50درصد پرتفوی این شرکت کاغذی است!


بررسی این عملکرد زمانی زیباتر می شود که در لابه لای اعداد به بدهی 119 میلیارد تومانی بانک صادرات بابت بیمه‌های عمدتا درمانی برخورد می کنیم. به عبارت دیگر از کل پرتفوی 588 میلیارد تومانی بیمه سرمد در سال گذشته 276 میلیارد تومان آن به رشته درمان اختصاص دارد در حالی که این رقم در گزارش سال گذشته 135 میلیارد تومان گزارش شده است.


پوشش قرارداددرمان تکمیلی کارکنان بانک صادرات پاشنه آشیل بیمه سرمد در سال های گذشته بود تا جایی که علیرضا هادی از مدیران پیشین شرکت حول موضوع همین قرارداد از شرکت خداحافظی کرد.

بیمه سرمد در حالی 119 میلیارد تومان طلب از این بانک  به عنوان یکی از سهام داران دارد که سرمایه اش تنها 150 میلیارد تومان است.


از سوی دیگر سرمد در گزارشات خود افشا کرده است که مفاد ماده 3 معاملات بيمه در خصوص ميزان تعهد بيمه گر در صورت وقوع حادثه بابت قرارداد بيمه درمان بانک صادرات ايران را رعایت نکرده است. بیمه سرمد در حالی 119 میلیارد تومان از طلب خود را از این سهام دارد وصول نکرده که بنابر اظهارات یادداشت 16 گزارش عملکردش در سال گذشته 19 میلیارد تومان از این شرکت تسهیلات دریافت کرده است.

اما با در نظرگرفتن همه این موارد باید به هزینه های اداری و عمومی و تشکیلاتی 67 میلیارد تومانی این شرکت نیز توجه کرد که فقط 10 میلیارد تومان از آن در سرفصل چاپ و تبلیغات بوده است که سود و زیان ناخالص فعالیت های بیمه ای این شرکت را بلعیده است.


از سوی دیگر 8.5 میلیارد تومان از سود این شرکت نیز به اذعان مقامات ذی صلاح به عنوان طلب بیمه مرکزی از سال 92 بوده است که شرکت در سال های اخیر نسبت به تعدیل حساب ها اقدام نکرده است و مجمع امسال نیز این موضوع را به هیات مدیره تکلیف کرد.


بنابراین بیمه سرمد چگونه توانسته است در سال گذشته به سود دهی برسد؟ بررسی های دقیقتر نشان می دهد که واگذاری ملک میرداماد به ارزش حدودی 13 میلیارد تومان، درآمد ناشی از تسعیر نرخ ارز به مبلغ 17 میلیارد تومان و سود سپرده های بلند مدت حدود 12 میلیارد تومان و سود سپرده های کوتاه مدت6 میلیارد تومان، بخش قابل توجهی از سود 50 میلیارد تومانی  این شرکت در سال گذشته را ساخته است. لازم به اشاره است که بخش قابل توجهی از سپرده گذاری ها نیز در بانک صادرات انجام شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود