امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
03/25 1398

 گروه سایبان -اساسنامه سندیکای بیمه گران 50 بار اصلاح شده و هم اکنون در شورای عالی بیمه قرار دارد. محمد علیپور دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران از آخرین اصلاحات در اساسنامه سندیکا خبر می دهد و اعلام می کند که تکلیف اساسنامه و دبیر کل سندیکا در نیمه نخست امسال مشخص خواهد شد.

سایپا دست کم هزار میلیارد تومان به عنوان حق بیمه به چند شرکت بیمه گر بدهکار است. این خودروساز، حق بیمه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر را هنگام فروش خودرو به مشتریان از آنها دریافت کرده، اما همه آن را به حساب شرکت های بیمه گر واریز نکرده است.


آن طور که مدیرعامل یکی از شرکت های بیمه فاش کرده، این خودروساز مدتی با یک شرکت بیمه همکاری می کرده و پس از عدم واریز حق بیمه و ابراز نارضایتی بیمه گر، ادامه همکاری با او را قطع و به بیمه گر دیگری مراجعه می کرده است.


حالا مشخص شده که شرکت های بیمه گر درباره عدم صدور بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفرکیلومتر با این خودروساز در سندیکای بیمه گران توافق هم کرده بودند، اما یکی دو شرکت همین توافق درون سازمانی را به هم زده و با این توجیه که «دیر یا زود، حق بیمه ها وصول می شود»، صدور بیمه نامه را ادامه داده اند. جالب تر اما این که بیمه گران، بدون دریافت حق بیمه، حتی خسارت هم داده اند!سایپا بدهکار است وبه دنبال تاخیر و پیدا کردنفرصت هستند و شرکت های بیمه نیز به دنبال هم گرایی  و راهکار جمعی اند.


دبیرکل سندیکای بیمه گران پاسخ به این پرسش که ظاهرا در سندیکا قرار شده است که با سایپا قراردادی منعقد نشود اما ظاهرا شرکت ها پایبند به توافقات سندیکا نیستند؟می گوید.

بله گهگاهی این اتفاق می افتد. سایپا  هم به دنبال خدشه دار کردن اتحاد بین شرکت های بیمه است. اما با بیمه مرکزی توافقاتی شده که به قاعده ی مناسبی در این خصوص دست پیدا کنیم.


- چطور بدون پرداخت حق بیمه شرکت های بیمه حاضر به صدور بیمه نامه می شوند؟ و خسارت هم می پردازند؟

بله مثل برخی قراردادهای دیگر. این موضوع دو بخش دارد . یک بخش مقررات است که بیمه مرکزی باید برآن نظارت،پایش داشته باشد و در نهایت برخورد کند و موضوع دیگر سهام داران شرکت ها باید در این زمینه مراقبت لازم را به عمل آورند.

بدهکاری ها یکی از مشکلات برخی شرکت ها است که باید مراقبت بیشتری به عمل آورد.

- انتخابات سندیکا به کجا رسید ؟

هنوزموعدی برای انتخابات تعیین نشده است.

- موضوع اساسنامه به کجا رسید ؟

یکی از مسائلی که اخیرا انرژی و وقت زیادی از سندیکا گرفته است چراکه باید نظر 30 شرکت، بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه را جلب کرد . امیدواریم به زودی نهایی شود.

- عمده ترین تغییر اساسنامه جدید در مقایسه با اساسنامه فعلی چیست ؟

بزرگترین نقطه ضعف فعلی اساسنامه نداشتن ضمانت اجرا برای تصمیمات است که البته شرایطش خیلی مهیا نیست اما در اساسنامه جدید  به این موضوع کمی پرداخته شده است. در اساسنامه جدید سازوکارهایی را برای تخطی از تصمیمات پیشنهاد کردیم که باید منتظر تصویب آن باشیم

- در این زمینه چه ابزارهایی نیاز است .

در این زمینه هیاتی برای بررسی تخلفات پیش بینی شده است و موارد دیگری از سوی اعضا و بیمه مرکزی نیز پیشنهاد شده است، اما نیاز به جمع بندی دارد.

- اصلی ترین مشکل سندیکا نیز همین بود .

بله بیش از 90درصد مشکلات فعلی نبود ضمانت اجرا برای تصمیمات است و در اساسنامه جدید تا اندازه ای این موضوع تامین خواهد شد.

- در مدتی که در سندیکا هستید چه تحولی در صنعت رخ داد و دستاورد شما در سندیکا چه بوده است؟

فعالیت سندیکا فنی تر و حرفه ای ترشده است.

- این موضوع خیلی کیفی است. لطفا با آیتم های کمی توضیح دهید .

مباحث کارگروها و کمیسیون ها این موضوع را تائید می کند. سندیکا پیش از این بیشتر حالت دبیرخانه ای اداره شده و سندیکا به محتوا ورود نکرده و بیشتر عامل تبادل اطلاعات بود . اما در این دوره چنین نبود و سندیکا در میان گود قرارداشت. اما سندیکا در مباحث سخت و پیچیده درمان، کیفیت ساختمان و ... وارد شده است . اگر این دستاوردها اثرات ملموسی ندارد به دلیل نبودن ضمانت اجرا است و اگر ضمانت اجرایی داشت این مسائل و دستاوردها بیشتر روشن بود.

- در این دوره هم کاندیدا خواهید شد؟

منتظر اساسنامه هستم اما اگر موثر باشم همراهی خواهم کرد.

- آیا برای ورود افراد برای دبیرکلی اساسنامه تغییراتی داشته است.

بله – شرایط و سوابق مدیریتی افراد در اساسنامه جدید تعریف شده است.

- افراد خارج از صنعت می توانند ورود کنند؟

بله اما با یک کیفیت مدیریتی خاص امکان حضور مهیا شده است. هیات تطبیق نیز شرایط افراد را تطبیق خواهد داد و برای رای گیری به شورای عمومی ارجاع داده خواهد شد.

- در مورد حق عضویت ها تغییری به وجود آمده است ؟

خیر تغییری ایجاد نشده است.

.

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.