امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
01/29 1398

مسعود حجاريان- فروردین ۹۸ و سیل ویرانگر کشور به اتمام رسید اما خسارتهای آن سالها ، بخش بزرگی از جامعه ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد . خسارت این سیل به حدی است که دولت هم نمی تواند با بودجه خود آنها را جبران نماید و می خواهد دست در صندوق توسعه ملی کند. صندوقی که برای تامین منابع طرح های  توسعه کشور ، و رفاه آینده مردم تاسیس شده است.
به نظر می رسد نقش بیمه در تامین  خسارتهای سیل حداکثر به ۵ درصد برسد اما جبران همین تعهد محدود هم در ظرفیت صنعت بیمه نیست . بسیاری از شرکتها در سالهای گذشته و عمدتا در اثر زیان  بیمه شخص ثالث ، ذخایر حوادث طبیعی خود را از دست داده اند.  اگر نبود حساب ویژه تحریم و اگر قرارداد های اتکایی حوادث طبیعی به این حساب واگذار نمی شد اکنون صنعت بیمه پاسخگوی تعهدات خود نبود .
 اما سیل اخیر نعمتی هم برای بیمه کشور داشت که ذهن مسئولین و مردم را نسبت به صنعت بیمه تغییر داد . و اهمیت آن را نزد عموم آشکار نمود .  قانون صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی که سالها در پیچ و خم مجلس و دولت در رفت و برگشت بود به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی رسید تا موانع تصویب آن برطرف شود . حساب ویژه تحریم بیمه مرکزی نیز تقویت خواهد شد . اما آیا این تصمیمات پاسخگوی خسارتهای آینده سیل و طوفان خواهد بود ؟
دانشمندان اقلیم شناس آینده پر چالشی را برای کره زمین که درحال گرم شدن است پیش بینی می کنند . آب شدن یخ های قطبی و تغییر فشار در نقاط مختلف جو زمین سیلهای ویرانگر بزرگی را نوید می دهد .
 صنعت بیمه باید برای تغییر اقلیم کره زمین آماده شود . افزایش ذخیره احتیاطی و ذخیره حوادث طبیعی ، کاهش حد نگهداری ریسک های کت استروف ، گسترش شرکتهای اتکایی ، انتشار اوراق حوادث طبیعی و از همه مهمتر توزیع جهانی ریسک از اقداماتی است که باید در دستور کار صنعت بیمه قرار گیرد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود