امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
01/25 1398

 گروه سایبان - برخی منابع خبری اذعان دارند که از هفته گذشته بیمه مرکزی از اختصاص کد یکتا برای بیمه های شخص ثالث به برخی از نمایندگان جلوگیری به عمل آورده است. این اقدام سبب شده که برخی نمایندگان علی رغم دریافت حق بیمه از ارائه بیمه نامه به بیمه گذاران ناتوان شوند و نمایندگان اذعان دارند که هیچ نهادی به آنها پاسخ گو نیست!

این تصمیم که ظاهرا از سال گذشته اجرایی شده سبب نارضایتی برخی نمایندگان و بیمه گذاران را فراهم آورده است.

اما برخی منابع خبری در بیمه مرکزی با تائید این خبر دلیل آن را نیز تشریح کرده اند. یک مقام آگاه در گفت و گو با خبرنگار ما اذعان دارد که از سال 1391 تاکنون و علی رغم ابلاغ آیین نامه 75 برخی از نمایندگان با وجود زمان مکفی مغایرت های موجود با آیین نامه را مرتفع نکرده اند و دارای عدم تطابق با آیین نامه هستند و به همین دلیل این تصمیم در مورد این گروه به اجرا در آمده است.

وی اذعان دارد که سنهاب برای جلوگیری از بروز مشکلات آتی در این زمینه صدور را برای این دسته از نمایندگان متوقف کرده است و این مشکل مربوط به یک شرکت خاص نیست و نمایندگانی که فاقد تطابق با مفاد آیین نامه هستند شامل این مورد هستند. لازم به ذکر است که آيين‌نامه شماره ۷۵ شوراي‌عالي بيمه در اجراي بند ۵ ماده ۱۷ قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه‌گري، در جلسه مورخ ۱۳۹۱.۰۶.۰۶ "آيين‌نامه تنظيم امور نمايندگي بيمه" را مشتمل بر ۳۰ ماده و ۳۰ تبصره تصویب کرد.

در ماده ۲۲ این آیین نامه آمده است: در صورت احراز تخلف نماينده، كميته (نماينده بيمه مركزي ج.ا.ايران؛ نماينده منتخب سنديكاي بيمه گران ايران و نماينده منتخب انجمن‌هاي صنفي نمايندگان بيمه.)مي‌تواند متناسب با نوع تخلف، تصميمات زير را اتخاذ نمايد:

۱-تذكر كتبي به نماينده.

۲-ايجاد محدوديت در اختيارات تفويضي مانند سلب مجوز صدور بيمه‌نامه.

۳-كاهش ميزان كارمزد نماينده در يك يا چند رشتة بيمه به مدت حداكثر شش ماه.

۴-تعليق فعاليت نماينده در يك يا چند رشتة بيمه به مدت حداكثر شش ماه.

۵-لغو پروانه فعاليت.

تبصره- در مواردي كه راي كميته تعليق يا لغو فعاليت نماينده باشد، شركت بيمه موظف است نسخه اي از تصميم مربوطه را به بيمه مركزي ج.ا.ايران ارسال نمايد.

ماده ۲۳- در صورتي كه تصميم كميته، لغو پروانه نماينده باشد ظرف ۳۰ روز از تاريخ ابلاغ آن به نماينده، با درخواست كتبي وي، قابل تجديد نظرخواهي در هيئت است. تصميمات كميته در ساير موارد، قطعي و براي طرفين معتبر است.

ماده ۲۴- اگر پروانه فعاليت نماينده‌اي درصورت تخلف و با اعلام بيمه مركزي ج.ا.ايران،يا تصميم هيئت و يا كميته لغو شود اين شخص نمي‌تواند پس از لغو پروانه، به عنوان نماينده بيمه و يا كارگزار رسمي بيمه در صنعت بيمه فعاليت نمايد.


اما پرسش اصلی این است که آیا صنعت بیمه ناتوان از کنترل شبکه نمایندگان خود است که بیمه مرکزی به عنوان نهاد بالادستی در این بخش ورود کرده است؟ در حالی که در ساختار همه شرکت ها چنین مدیریتی برای کنترل و هماهنگی های بیشتر تعبیه شده است!


به نظر می رسد که فصل اهمال در صنعت بیمه به پایان رسیده و بیمه مرکزی مصمم است که به بازار بیمه کشور نظم و ترتیب بیشتری ببخشد.شبکه فروش قانون مند مسلما سبب اعتماد هرچه بیشتر بیمه گذاران خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود