امروز: یکشنبه، 1 اردیبهشت 1398
01/18 1398

 


گروه سایبان - هرچند که بیمه آرمان خسارت حدود 40 میلیارد تومانی زلزله کرمانشاه را تمام و کمال به بیمه گذارش یعنی بانک مسکن پرداخت کرده است اما مدیرعامل جدید این شرکت به اشتباهات سیاستگذاری شرکت در گذشته در زمینه اخذ پوشش های درست اتکایی صحیح اعتراف می کند و اذعان دارد که زیان عملیاتی شرکت از این نقطه شروع شده است. البته با چنین وضعیتی طرح این که آیا با حق بیمه 100 میلیون تومانی فعلی پرونده سیل گنبد و خسارت برآوردی 15 میلیارد تومانی فعلی این نرخ نیز فنی بوده است، پرسشی مهم و اساسی است؟ 
آیا بیمه آرمان برای پوشش گروهی خطر سیل، گزارش بازدید ریسک، حاوی آمار و اطلاعات متقن، پیشنهاد نرخ مناسب حق بیمه و توصیه های ایمنی و حفاظتی تهیه کرده و نقشی در مدیریت ریسک این حادثه فاجعه آمیز داشته و این نرخ را ارائه کرده است؟

در جریان سیل اخیر در کشور 32 هزار واحد مسکونی شهرستان گنبد تحت پوشش شرکت بیمه آرمان بوده است که ظاهرا برای 3 هزار واحد این منازل پرونده خسارت تشکیل شده است و تکمیل پرونده ها ادامه دارد.

به گزارش رازپول، کامبیز پیکارجو مدیرعامل بیمه آرمان حوادث اخیر را عاملی برای تجدید نظر در نرخ بلایای طبیعی عنوان کرد و افزود اگر وارد ترسالی شده باشیم شرکت های بیمه باید در نرخ ها و البته بررسی مهیا بودن زیرساخت های کشوری دقت بیشتری به عمل آورند.


ظاهرا در این پرونده 32 هزار واحد مسکونی با قرارداد شهرداری گنبد تحت پوشش بیمه جامع آتش سوزی قرار گرفته اند که تاکنون برای 3 هزارواحد مسکونی پرونده تشکیل شده است. پیکارجو می گوید که تمام حق بیمه حدود یکصد میلیون تومانی توسط شهرداری پرداخت شده است و بنابراین به نظر می رسد که بیمه آرمان هم باید خسارت ها را پرداخت کند. تخمین مدیرعامل بیمه آرمان از حجم خسارت پرونده های تشکیل شده 14 تا 15 میلیارد تومان است که البته اتکایی مناسبی ظاهرا برای آن اخذ شده است.


او معتقد است که بلایای طبیعی آزمون اتکایی شرکت های بیمه است و اگر شرکت ها در این زمینه حرفه ای عمل کرده باشند در پرداخت خسارت ها مشکلی ندارند. لازم به اشاره است که در پرونده خسارتی معمولا شرکت ها خسارت را پرداخت می کنند و سپس سهم هر بیمه گر اتکایی به صورت دقیق مشخص و دریافت می شود. 


پیکارجو در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که حرکت اتکایی حرفه ای در فضای تحریم و در شرایطی که تعداد محدودی از شرکت ها مجوز قبولی اتکایی دارند بی معنا است، عنوان کرد که با شرایط محدود فعلی نیز می توان قرارداد خوب اتکایی منعقد کرد و بیمه آرمان قرارداد خوبی در این زمینه منعقد کرده است.

البته در این فقره بخت با بیمه آرمان همراه است و به دلیل حجم خسارت ها و ورود مستقیم دولت و بیمه مرکزی به پرونده خسارات سیل اخیر بیمه گران اتکایی از جمله بیمه مرکزی و اتکایی امین برای پرداخت علی الحساب به بیمه گران مستقیم اعلام آمادگی کرده اند.


وی اذعان دارد که سهم بیمه آرمان از پرونده های خسارت فعلی حدود 2 میلیارد تومان است و این مسئله تاثیری بر سود و زیان شرکت نخواهد داشت. در این بیمه نامه بنای ساختمان ها تا 10 میلیون تومان و اثاثیه تا سقف 6 میلیون تومان تحت پوشش قرار گرفته اند و او اذعان دارد که پس از تکمیل پرونده ها پرداخت خسارت اثاثیه امکان پذیر است اما برای پرداخت خسارت بنا و برآورهای دقیق زمان بیشتری لازم است.


او در پاسخ به این پرسش که 27 اسفند ماه سال گذشته سیل آمده و 18 روز از فروردین گذشته است و آیا بیمه آرمان مبلغی را به بیمه گذاران پرداخته است عنوان کرد که تا پایان برآورد دقیق پرداخت خسارت امکان پذیر نیست. هرچند که 5 گروه ارزیاب خسارت از روزهای آغازین خسارت در محل مستقر شده اند.

مدیرعامل بیمه آرمان در پاسخ به این پرسش که آیا خسارت های کرمانشاه تکمیل و پرداخت شده است عنوان کرد که 40 میلیارد تومان خسارت در این زمینه به بانک مسکن پرداخت شد و پرونده خسارت ها بسته شده است.


وی در پاسخ به این پرسش که زیان انباشته شرکت در زمان ریاست هیات مدیره فعلی که پیش از این مدیرعامل بود مستهلک نشد و عملکرد او درخشان نبود عنوان کرد که این پرونده درسی برای شرکت بود. بیمه آرمان در پرونده کرمانشاه اتکایی درستی نگرفته بود و زیان انباشته شرکت از این پرونده شروع و شرکت متوجه شد که اگر تیم ارزیابی خسارت به موقع مستقر نشود و سرعت عمل در کار نباشد وضعیت مطلوب نخواهد بود و البته از اینجا بود که شرکت وارد زیان عملیاتی شد.

او در حالی به نکته اشاره دارد که در خلال سخنان خود به این موضوع که قرارداد با شهرداری آن زیان ده است و سعی کردیم این قراردادها را تعدیل کنیم نیز اشاره دارد.

پیکارجو در پاسخ به این پرسش که بیمه مرکزی اسامی شرکت های مجاز به فروش بیمه شخص ثالث را اعلام کرده است و بیمه آرمان از جمله شرکت هایی است که وضعیت صدورش در این رشته در حال بررسی است و آیا بیمه آرمان از قانون در این زمینه منحرف شده است عنوان کرد که کسی به ما اعلام نکرده که ثالث نفروشیم ضمن آنکه در این مدت هم تلاش کردیم تا الزامات قانونی را برای فروش ثالث فراهم کنیم و در حال حاضر مجوز فروش بیمه آرمان در این رشته در حال طی کردن بروکراسی اداری است چراکه افزایش سرمایه شرکت محقق شده است.


وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص افزایش 34درصدی حق بیمه شخص ثالث نیز عنوان کرد که تا پیش از این خسارت های جانی دغدغه فراوانی داشت اما با افزایش قیمت خودرو و لوازم یدکی شرکت های بیمه در بخش خسارت های مالی نیز نیازمند افزایش سقف پوشش ها هستند. ضمن اینکه با این افزایش ها قطعا تقلبات بیمه ای نیز افرایش پیدا می کند بنابراین افزایش 34 درصدی هم نمی تواند خسارت ها را جبران کند.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود