امروز: دوشنبه، 31 تیر 1398
12/22 1397

مریم کائید - اینکه برای خرید یک بیمه نامه چه مدارکی مورد نیاز است یک سوال ساده و پیش پا افتاده است که از سامانه‌های پاسخ‌گویی انتظار می‌رود پاسخ آن را بدانند!


قضیه از تماس یک بیمه گذار برای خرید بیمه کارت سبز برای سفر نوروزی شروع شد. برای اطلاع خوانندگان باید عنوان کرد که  کارت سبز یک گواهینامه بین المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای مشخصی واقع در منطقه جغرافیایی سیستم کارت سبز را دارند، تهیه شده و در صورت بروز حادثه تصادف یا در صورت نیاز در مرزها و سرحدات یا داخل کشورهای عضو ارائه می گردد.


در روزهای پایانی سال که بانک ها با دایر کردن باجه های عصر و انواع خدمات الکترونیکی و ... سعی دارند مشتریان خود را راضی تر از همیشه نگه دارند، سیستم در بیمه نوعی دیگر است! هرچند که این روزها برخی شرکت ها با ارائه تخفیف‌ها سعی کرده‌اند مشتریان خود را راضی نگه دارند اما نحوه ارائه خدمات باعث می‌شود این تخفیف‌ها چندان هم به چشم مشتریان نیاید.


بیمه‌گذاری که از صبح روز شنبه درگیر خرید یک بیمه کارت سبز بود، با رازپول تماس گرفت. تمام تلاشش را کرده بود که تلفنی بتواند اطلاعاتی در این زمینه پیدا کند که البته موفق نشده بود. برای کمک به وی با سامانه 2342 بیمه مرکزی تماس گرفتم که سامانه اطلاعاتی نهاد ناظر است تا بتوان اطلاعاتی در این زمینه به دست آورد. علی رغم رعایت ادب و احترام فراوان پاسخگوی تلفنی اما آنچه مورد پرسش بود پاسخ داده نشد پاسخ به پرسش ساده مدارک مورد نیاز برای خرید بیمه کارت سبز ! فهمیدم که سامانه پاسخگویی بیمه مرکزی نیز نمی‌داند برای خرید این بیمه نامه چه مدارکی مورد نیاز است.


بعد از این تماس با سامانه پاسخ گویی به مشتریان بیمه ایران تماس گرفتم یعنی شماره 09668 که بعد از چند بار وصل شدن به چند نفر در نهایت کاربر پاسخ گوی شماره تماس بنده را گرفت که اطلاعات را کسب کرده و تماس بگیرد اما دریغ از یک تماس! این در حالی است که بیمه ایران به صورت انحصاری بیمه کارت سبز صادر می کند.


اینجا بود که فهمیدم بیمه گذار برای یک کار ساده باید چه مراحلی بگذراند و چرا علی رغم تخفیف ها استقبال شایسته‌ای از سوی مردم صورت نمی‌گیرد.


بعد از ناامیدی از سامانه های پاسخ گویی بیمه مرکزی و بیمه ایران تمام تلاش را بکار گرفتم تا با شعبه مطهری بیمه ایران که ظاهرا تنها شعبه صادر کننده این بیمه نامه است، صحبت کنم. روزهای پایان سال است و تلفن این شعبه مدام مشغول است. بالاخره در تماس با این شعبه یکی از متصدیان عنوان کرد که برای صدور بیمه کارت سبز به کارت جهانگردی و برگ سبز سند خودرو نیاز است. البته نکته ظریف دیگر خرید بیمه نامه با ارز یورو است.


متصدی در پاسخ به این پرسش که چرا حق بیمه با ارز یورو دریافت می شود عنوان می کند که از حدود سه ماه پیش در این زمینه دستورالعملی صادر شده است.


هرچند که ماده ۵ آیین نامه 73 اذعان دارد حق بيمه كارت سبز براي انواع وسايل نقليه موتوري زميني توسط بيمه مرکزی تعيين مي شود و در تبصره آن آمده است  عضو مي تواند حق بيمه كارت سبز را به ارز معتبر خارجي از بيمه گذاران دريافت کند، اما در شرایط فعلی تهیه ارز یکی از دشواری ها است.


به هرحال خرید این بیمه نامه با توجه به نیاز به ارز خارجی وارد فاز جدیدی شد خصوصا آنجا که حق بیمه 15 روزه سفر به ترکیه 30 یورو اعلام شد و بیمه گذار آمادگی داشت که این مبلغ را با سکه نیکل پرداخت کند و بانک از دریافت این سکه ها امتناع کرد. البته پس از این مناقشه بیمه گذار نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از بازار آزاد اقدام کرد و مابقی پولش را با قیمت نیما از بانک تحویل گرفت. بانک هم کارمزد خود را از این فرآیند دریافت کرد.اين در حالي است كه شركت هاي بيمه بايد معادل ارز را به ريال تبديل و در حساب ها منظور كنند اما بخشنامه اخير بيمه ايران به دريافت حق بيمه ارزي اين بيمه نامه تاكيد دارد.


به همه این موارد باید اجبار بیمه گذاران برای خرید این بیمه از تنها یک نقطه در تهران را اضافه کرد و عدم دسترسی نمایندگان به صدور این بیمه نامه.  

البته بیمه گذار بعدا متوجه شد که این بیمه نامه را در مرز از شرکت های خارجی با نرخ 20 یور می تواند خریداری کند و این پایان یک ماراتن وقت گیر خرید یک بیمه نامه بود که تقریبا یک روز کاری طول کشید.

با چنین پایانی به نظر شما باید بیمه گذار از صنعت بیمه راضی باشد؟ و اگر خرید را در مرز و با سهولت بیشتر انجام دهد منطقی تر نیست؟ خروج ارز به این واسطه به کشورهای دیگر منطقی است؟

در مورد کارت سبز باید عنوان کرد که در هر کشور عضو سیستم کارت سبز ، یک "دفتر ملی کارت سبز" وجود دارد. دفتر ملی کارت سبز مطابق با قوانین و مقررات ملی هر کشور ، عهده دار مدیریت ، رسیدگی و پاسخگویی در زمینه خسارات ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری کشورهای عضو می باشد. دفتر کارت سبز در هر کشور بر طبق رویه بیمهگر صادر کننده کارت سبز عمل نموده و در روند عملیات تسویه خسارات ناشی از حوادث ایجاد شده توسط رانندگان خارجی ، برحسن اجرای عملیات طبق مفاد موافقت نامه هماهنگ بین دفاتر ، نظارت دارد. کلیه دفاتر کارت سبز عضو دفتر مرکزی کارت سبز( Council of Bureaux(C.O.B که مقر آن در لندن است می باشند.

 

سیستم کارت سبز چیست ؟

اساس نظام کارت بیمه بین المللی وسایل نقلیه موتوری موسوم به سیستم کارت سبز Green Card system بر مبنای توصیه کمیسیون اقتصادی برای اروپا The Economic commission for Europe)E.C.E) وابسته به سازمان ملل متحد در تاریخ 23/1/1949 بنیان نهاده شد. براساس قطعنامه سازمان ملل متحد ، قرارداد لندن یا موافقت نامه هماهنگ بین دفاتر Uniform Agreement پی ریزی شد که عملیات سیستم کارت سبز بر پایه مفاد آن صورت می پذیرد . فعالیت اجرایی سیستم کارت سبز در تاریخ اول ژانویه سال 1953 آغاز شده است.

    

نحوه عضویت در سیستم کارت سبز

شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز این است که در کشور متقاضی عضویت ، بایستی قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری (قانون بیمه اجباری شخص ثالث T.P.L (Compulsary Third Party Liability وجود داشته باشد.

    

اعضای کارت سبز

در حال حاضر 45 کشور عضو سیستم کارت سبز هستند که به جز 5 کشور ایران ، عراق ، تونس، مراکش و رژیم غاصب اسرائیل بقیه کشورهای عضو کارت سبز در قاره اروپا قرار دارند. حدود 220 میلیون وسیله نقلیه موتوری در محدوده جغرافیایی سیستم کارت سبز تردد می کنند.

    

دفاتر کارت سبز

دفتر کارت سبز ایران (Green Card Bureau of Iran)

 دفتر کارت سبز بیمه مرکزی ایران Bimeh Markazi Iran-The Green Card Bureau of Iran به عنوان دفتر کارت سبز ایران مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مفاد آئین نامه داخلی (Uniform Agreement (U.A را به عهده دارد.

    

کارت سبز را چه نهادی صادر می کند

کارت سبز توسط شرکت های بیمه ای که در هر کشور اجازه صدور بیمه نامه شخص ثالث را دارند و به عضویت دفتر کارت سبز آن کشور پذیرفته شده باشند، صادر می شود. در ایران ، شرکت سهامی بیمه ایران Iran Insurance Company به عنوان تنها شرکت بیمه ای که عضو دفتر کارت سبز ایران است، اجازه صدور کارت سبز را دارد.

در صورت وقوع تصادفی که مقصر آن یک راننده خارجی دارای کارت سبز باشد: زیان دیدگان می توانند به دفتر کارت سبز آن کشور که تصادف در آنجا واقع شده ، مراجعه کرده و با استفاده از راهنمایی های دفتر کارت سبز، زیان های وارده را جبران نمایند.

 

 

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود