امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
12/21 1397

سامانه سنهاب روش نظارتی را به رویکرد پیشگیرانه تغییر داده است

گروه سايبان- فراهم کردن زیرساخت های نظارتی به جمع آوری اطلاعات، تحلیل داده ها و استاندارد سازی نیاز دارد که تمامی این قابلیت ها در سامانه سنهاب پیش بینی شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، رییس مرکز فاوا - در نشست ویژه خبری - با اعلام این مطلب افزود: سامانه سنهاب علاوه بر تقویت بخش نظارت و تنظیم روابط بین نهاد ناظر و شرکت های بیمه، تکالیف بین سازمانی را نیز بر عهده دارد و تاکنون با بسیاری از سازمان ها و مجموعه های خارج از صنعت نیز ارتباط های گسترده ای را شکل داده است.
بنابراین گزارش، قاسم نعمتی که در جمع خبرنگاران حوزه صنعت بیمه سخن می گفت با تاکید بر اهمیت داده کاوی اطلاعات بیمه ای، گفت: در سامانه سنهاب تمامی قواعد و مولفه های شفاف سازی، رعایت شده و بیمه گذاران می توانند از نرخ و شرایط بیمه نامه ها و همچنین از آخرین وضعیت بیمه ای خود مطلع شوند.
وی تصریح کرد: با استقرار سامانه سنهاب، رویکرد نظارتی بیمه مرکزی از نظارت اصلاحی به نظارت پیشگیرانه تغییر کرده که این امر از دستاوردهای بزرگ صنعت بیمه به شمار می رود.
رییس مرکز فاوای بیمه مرکزی با تاکید بر این نکته که شرکت های بیمه موظفند هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده، بیمه نامه ها را قبل از چاپ در اختیار بیمه مرکزی قرار دهند، اظهار داشت: بیمه نامه های صادره شده بعد از چاپ کد یکتا و Qr- code تحویل بیمه گذاران خواهد شد.
نعمتی به اهمیت مساله کاهش تخلفات و تقلبات اشاره کرد و گفت: اصالت سنجی در سامانه سنهاب به آسانی قابل استعلام است و همین امر میزان تقلبات بیمه ای را به حداقل می رساند.
وی افزود: در بیمه نامه های شخص ثالث درج کد یادشده الزامی است و بیمه گذاران می توانند از طریق تلفن همراه، اصالت بیمه نامه خود را کنترل کنند.
وی استانداردسازی سامانه های اطلاعاتی در صنعت بیمه را از اولویت های "فاوا" ارزیابی کرد و افزود: موارد مبهم بیمه نامه ها پیش از صدور کنترل و اصلاح می شود و در غیر این صورت "کد یکتا" به بیمه نامه ها تعلق نخواهد گرفت.
گفتنی است در این نشست بخش هایی از قابلیت های سامانه سنهاب در حضور خبرنگاران رونمایی شد.

.