امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
12/13 1397

مریم کائید - بیمه اعتباری که در روزهای گذشته به پاشنه آشیل بیمه آرمان تبدیل شد، به تازگی محلی برای کسب درآمد بانک ها از شرکت های بیمه شده است، قراردادهایی که رئیس کل بیمه مرکزی نسبت به آنها اظهار بی اطلاعی می کند!

برخی بررسی ها اذعان دارد که قرارداد بیمه های مرهونات به محل درآمدی برای بانک ها تبدیل شده خصوصا بانک هایی که دارای شرکت های بیمه هستند و در این قرارداد ها بعضا تا 30 درصد حق بیمه به بانک تحت عناوینی همچون تخفیف و یا هزینه بازاریابی باز می گردد؛ تخفیفاتی که حق بیمه آن را مشتریان بانک ها پرداخت کرده اند!

آیین نامه 51 شورای عالی بیمه به بحث بیمه های اعتبار پرداخته است و ماده این آیین نامه اذعان دارد که منظور از «اعتبار» ظرفيت بدهي يك مشتري است كه از طرف بنگاه‏هاي اقتصادي در قبال ارائه كالا و خدمات يا بانك ها و مؤسسات مالي و اعتباري كه مجوز بانك مركزي را دارند به صورت تسهيلات مالي در اختيار مشتريان قرار گرفته ومطالبات ناشي از اين فعاليت‏ها در معرض ريسك عدم بازپرداخت قرار مي‏گيرند.


ماده ۱۰این آیین نامه اذعان دارد که بيمه اعتبار فروش اقساطي يا اجاره به شرط تمليك براي مواردي مجاز است كه موضوع فروش يا اجاره به اندازه ارزش روز آن و براي طول دوره بازپرداخت اقساط يا اجاره، تحت پوشش بيمه ‏هاي رايج براي حوادثي كه آن را تهديد مي‏كند قرار گيرد.

اخیرا شنیده می شود که شرکت های بیمه تخفیفات حق بیمه ها در این بخش را به بانک ها بازمی گردانند در حالی که حق بیمه را مشتریان آنها پرداخت می کنند! و تخفیفات در این بخش باید به بیمه گذار پرداخت شود.


به طور مثال شرط پرداخت وام در برخی بانک ها خرید بیمه نامه از شرکت بیمه هم خانواده است و مشتری اجبارا بیمه نامه را خریداری می کند، هرچند که خرید این بیمه نامه امری مطلوب است اما اجبار به خرید آن از یک شرکت بیمه خاص جای پرسش است. اما شرکت های بیمه در قبال این اجبار بانک ها از آنها قدردانی کرده و بخشی از منابع حق بیمه را به عنوان هزینه بازاریابی و ... به بانک باز می گردانند در حالی که این تخفیفات متعلق به بیمه گذار است.

بررسی صورت های مالی شرکت های بیمه مختلف بیانگر این موضوع است.

اما یکی از مواردی که بیمه مرهونات را در شرکت بیمه به پاشنه آشیل تبدیل کرد قرارداد بانک مسکن با بیمه آرمان بود ، قراردادی که در زمان بیانیان عضو هیات مدیره فعلی این شرکت منعقد شد.


خبرنگار ما در گفت و گویی با غلامرضا سلیمانی امیری رئیس کل بیمه مرکزی اذعان کرد که 30 تا 40 درصد حق بیمه ها در این بخش به بانک ها باز می گردد که او اذعان کرد چنین موردی صحت ندارد و اگر چنین موضوعی هست اسناد این موارد را گزارش کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم به رئیس کل بیمه مرکزی که بند 2- 37 گزارش حسابرسی شده بیمه سرمد در شش ماهه 97 را که اذعان دارد 636 میلیون تومان از این بانک در شش ماهه امسال به بانک صادرات پرداخته است مطالعه فرمایند. 

 
اینکه در شرکت های هم خانواده بانکی در صورت ضرر و زیان و عدم پرداخت و قصور شرکت های بیمه زیر مجموعه بیمه گر باید زیان را پرداخت کند در حالی که طبق اصول بیمه ای بیمه گر و بیمه گذار نمی توانند حکم فرد واحد داشته باشند از دیگر موارد مورد توجه است!

البته این موضوع مسبوق به سابقه است تا جایی که علیرضا بیانیان مدیرعامل وقت بیمه آرمان در نامه ای به حبیب میرزایی معاون سابق نظارت بیمه مرکزی اذعان کرد بود که به دلیل صدور گروهی بیمه نامه های بانک مسکن و عدم دسترسی به وام گیرندگان و همچنین پایین بودن ضریب خسارت برگشت حق بیمه ، به وام گیرندگان امکان پذیر نبوده، لذا مبلغ مورد نظر به بیمه گذار پرداخت شده است! 

 

البته این قرارداد دارای پیشنهاد دیگری هم بوده است مانند پرداخت خارج از اصول کارمزد به نماینده! که با ایراداتی از سوی بیمه مرکزی همراه بوده است. در این نامه صراحتا اذعان شده است که به نماینده مازاد بر آیین نامه کارمزد 22درصدی تعلق گرفته است که پیشنهاد شده تا سقف درصد مورد نظر آیین نامه از مطالبات بیمه مرکزی کاشته شود.


اینکه آیا بیمه آرمان مستنداتی دارد که آیا بانک مسکن نسبت به استراداد این وجوه و یا تلاش در جهت آن اقدام کرده است یا خیر پرسش مهی است؟ و اینکه آیا بیمه آرمان به عنوان جانشین در این بخش اقدام داشته است یا خیر پرسشی مهمتر.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود