امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
12/5 1397

 گروه سایبان - شنیده ها حاکی از آن است که در جلسه رئیس کل بیمه مرکزی با مدیران عامل شرکت های بیمه در هفته گذشته بحث ایجاد شرکتی در زمینه فناوری اطلاعات مطرح شده است.

بر این اساس ظاهرا رئیس کل بیمه مرکزی به ضرورت ایجاد شرکت فناوری اطلاعات بیمه ای اذعان کرده و خواستار راه اندازی این شرکت از سوی شرکت های بیمه شده است. بنابراین به نظر می رسد که بالاخره بیمه مرکزی در نظر دارد که به این بحث ورود کرده و انحصار ایجاد شده در این بخش را کنترل کند .

چندی پیش سلیمانی در پاسخ به این پرسش که صنعت بيمه در حالي ريسك ساير بنگاه‌ها را پوشش مي‌دهد كه از بعد عملياتي در حوزه فناوري اطلاعات داراي ريسك است. امروز شركت فناوران در حالي عمليات نرم‌افزاري حدود ٢٠ شركت بيمه‌اي را در انحصار خود دارد كه تحت نظارت هيچ يك از سازمان‌هاي نظارتي در اين حوزه مانند بورس، بيمه‌مركزي، وزارت‌ارتباطات‌و‌فناوري‌اطلاعات و ... نيست؟بيمه‌مركزي براي كنترل اين ريسك صنعت بيمه چه برنامه‌اي دارد؟ آيا قرارنيست كه اين شركت تحت نظارت بيمه‌مركزي قرار گيرد و يا با سرمايه‌گذاري در اين نهاد چند كرسي هيات مديره را در اختيار گيرد تا اين ريسك كنترل شودگفت که انحصارگرایی و ایجاد رانت برای یک یا چند شرکت خاص به روند توسعه صنعت بیمه آسیب می‌رساند و بیمه مرکزی هیچگاه از انحصار‌گرایی حمایت نمی‌کند.

وی اضافه کرد : ما به عنوان نهادناظر از شرکت‌های بیمه توقع داریم که تمامی اطلاعات پیش بینی شده در قانون را به صورت سریع و کامل در اختیار ما بگذارند و اما در انتخاب شرکت‌های نرم‌افزاری و نظایر آن هیچ دخالتی نداریم و حتی از توصیه مجموعه‌های خاص به شرکت‌های بیمه پرهیز می‌کنیم.

به گفته وی بیمه مرکزی با ایجاد فضایی رقابت پذیر اصرار دارد که زمینه برای فعالیت تمامی شرکت ‌های کارآمد و متخصص فراهم شود و همین حالا هم غیر از شرکت یادشده برخی از شرکت‌های دیگر هم در این عرصه فعالیت می‌کنند و سهمی از بازار نرم‌افزاری بیمه گری را در اختیار دارند.

سلیمانی می‌گوید: ماموریت بیمه مرکزی تطابق عملکرد شرکت‌های بیمه با موازین قانونی است و هر نرم‌افزار بیمه‌گری که قابلیت تامین داده‌های لازم را داشته باشد می‌تواند در این حوزه به کمک شرکت‌های بیمه بیاید. بنابراین جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و حتی اگر تمامی شرکت‌های بیمه با ایجاد شبکه نرم‌افزاری و حذف واسطه بتوانند این اطلاعات را در اختیار بیمه مرکزی قرار بدهند، استقبال خواهیم کرد.

سلیمانی در پاسخ به پرسش دیگری با این مضمون که مبحث Big data  و تبادل اطلاعات يكي از مهم‌ترين مباحث روز در دنيا است. با توجه به حجم وسيع بيمه‌گزاران و تمركز اطلاعاتي متعدد در این شركت آيا نهاد ناظر از بابت نگهداري و امنيت اطلاعاتي و عدم تبادل و فروش آن در اين شرايط نگراني ندارد، عنوان کرد که در سامانه سنهاب تمامی اصول امنیتی و شبکه ای رعایت شده و ضریب ایمنی بالایی دارد. بنابراین  از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود