امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
11/17 1397

 

گروه سایبان - تغییر مدیران بیمه‌های آرمان، آسیا، ملت، دانا، تجارت نو، میهن وحافظ در روزهای اخیر موج عظیمی از جابه‌جایی نیروی انسانی را در صنعت بیمه به راه انداخته است که البته در برخی شرکت‌ها بیشتر و در برخی کمتر بوده است.







اخیرا اخباری از تغییر نیروی انسانی در شرکت‌های بیمه آرمان و تجارت نو در رازپول منتشر شد اما واقعیت این است که تغییرات تنها در این شرکت ها نبوده است و سایر شرکت های بیمه هم موج وسیعی از تغییرات را بخود دیده اند تا جایی که سطح تغییرات به منشی و کارشناسان نیز رسیده است.

در اخبار منتشر شده عنوان شد که مهره چینی نیروی انسانی در شرکت های بیمه یکی از حقوق مدیران جدید است اما تغییرات تا سطح منشی در شرکت های بیمه نشان از نگاه دقیق مدیران است؟  شنیده ها اذعان دارد که برخی از مدیران عامل با فراخوانی نیروی انسانی از شرکت قبلی خود جهت همکاری در شرکت جدید و البته با پیشنهاد حقوق و مزایای بیشتر به این جا به جایی ها دامن زده اند.


البته این موضوع به همین جا ختم نمی شود و ورود به قراردادهای شرکت تحت مدیریت پیشین سبب دلخوری هایی در سطح مدیریت های شرکت ها شده است.

این در حالی است که رئیس کل بیمه مرکزی در دیدار از بیمه آرمان صراحت به موضوع ثبات نیروی انسانی تاکید داشت و در احکام صادره در تائیدیه صلاحیت برخی مدیران به موضوع بازسازی و توانمند سازی نیروی انسانی و ارتقا سطح دانش و تخصص آنها و تلاش در جهت جذب و نگداشت نیروی انسانی کارآمدبا تحصیلات و تجارت مرتبط تاکید کرده است .

رئيس كل بيمه مركزي در جريان بازديد از شركت بیمه آرمان نیز با اعلام این مطلب که این  شرکت نخستین شرکتی است که در دوره جدید مدیریتی برای بازدید انتخاب شده، خاطرنشان کرد: شرکت بیمه آرمان ظرفیت های زیادی برای رشد و ترقی دارد و باید از همین آغاز زیر ساخت های فنی و مالی و همچنین ثبات مدیریتی در آن نهادینه شود.


تا پیش از این حرکت های اتوبوسی در شرکت ها از سوی مدیران موضوع خوشایندی نبود اما ظاهرا این حرکت ها علنی شده است و هیچ فرآیندی نمی تواند سبب توقف آن شود!

جابه‌جایی مدیران دقیقا روی بازی جا به جایی‌ها است و در پشت آن تحرکات شبکه وسیع نمایندگان و پرتفوهای بزرگ و کوچک صنعت بیمه نهفته است. این تحولات به سرنوشت شبکه نمایندگان حتی در استان‌ها و شهرهای کوچک هم متصل می شود و تحرکات وسیعی را به وجود می آورد. نتیجه این تحولات ایجاد ارزش افزوده در صنعت بیمه نیست و نتیجه آن عمدتا حذف فرآیند اکچوئری از صنعت است چراکه وعده قیمت پایین تر از قیمت شرکت قبلی همواره برای بیمه گذاران وسوسه کننده است. همان طور که یکی از مدیران عامل شرکت های بیمه در گفت و گویی با خبرنگار ما اذعان داشت که حتی نرخ های فغلی در برخی قراردادهای نفتی تا 90درصد قیمت اکچوئری شده گذشته پایین آمده است!


جدایی نیروی متخصص انسانی در سال های اخیر لطمات بسیاری را به تنها شرکت بیمه دولتی کشور وارد کرده است و زیان انباشته آن را وارد کانال 5200 میلیارد تومان کرده است. هرچند که مدیرعامل این شرکت اذعان دارد که تغییر شیوه ذخیره گری و ... سبب زیان انباشته این شرکت شده است اما اگر عامل نیروی انسانی را رکن مهم و اساسی شرکت های بیمه بدانیم، روشن است که پیدایش این زیان نتیجه عملکرد نیروی انسانی و ازدیادش به دلیل خروج نیروی انسانی کارآمد و متخصص و در نتیجه آن خروج پرتفوهای مهم از این شرکت و در نهایت باقی ماندن پرتفوی نه چندان تاثیر گذار در این شرکت بر پایه عملکرد مدیران است.


معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد چندی پیش در خصوص خصوصی سازی صنعت بیمه به رازپول اذعان کرده بود که در مرحله‌ای که صنعت بیمه به حد بلوغ نرسیده نظارت‌های جزیی‌تر ضروری به نظر می‌رسد . رشد تعداد شرکت‌های بیمه از 4 شرکت به 30 شرکت بسیار سریع پیش‌ آمده است. به عبارت دیگر بدون بسترسازی در زمینه‌های مقرراتی، اجتماعی و نیروی انسانی به سمت خصوصی‌سازی حرکت کردیم. کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات فعلی صنعت بیمه است چراکه 30 شرکت بیمه فعال 150 نفر را به عنوان هیأت مدیره نیاز دارند که به طور معمول باید در 4 شرکت دولتی تربیت شده باشند! واضح است که این تعداد نیروی انسانی در شرکت‌هایی که خود نیز در بازار فعالند، تربیت نشده‌اند و جامعه حرفه‌ای صنعت بیمه با چنین کمبودی روبروست. 


وی در پاسخ به این پرسش که این کمبود قابل پیش‌بینی نبود؟ می گوید: افراد مسئول خصوصی‌سازی صنعت بیمه باید چنین کمبودهایی را پیش‌بینی می‌کردند. مهمترین اشکال خصوصی‌سازی در صنعت بیمه را باید در نبود برنامه جست‌وجو کرد. اشکال اساسی دیگر اجرای آزادسازی، توام با برنامه خصوصی‌سازی بود. به عبارت دیگر بازاری متشکل از شرکت‌های ناهمگونی مانند بیمه ایران در کنار یک بیمه جدیدالتاسیس، به حال خود رها شدند تا بایکدیگر به رقابت بپردازند در حالی که این رقابت شدنی نبود!

حمایت از شرکت‌های کوچک و مراقبت از این بازار باید کامل‌تر و با دقت بیشتری مورد پیگیری قرار می‌گرفت. معتقدم یکی از اشکالات استراتژیک در آن دوره رهاسازی بود در حالی که شروع و اتمام خصوصی‌سازی باید با نظارت‌های قوی‌تری پیش می‌رفت.

اشکالات زیرساختی بازار، ما را به شرایط فعلی رسانده است که باید پیش از این در موردش چاره‌اندیشی صورت می‌گرفت.

فریدون صفرخانلو از دیگر مدیران قدیمی صنعت بیمه اذعان دارد که تا پیش از این جا به جایی نیروی انسانی در صنعت بیمه با هماهنگای مدیران گیرنده و دهنده نیروی انسانی صورت می گرفت. وی اذعان می کند که مسعود حجاریان رئیس کمیته اخلاق حرفه ای سندیکا بود و در این کمیته مدیران بر حسب منشور اخلاق حرفه ای مدون در آن زمان نسبت به جا به جایی نیروی انسانی با یکدیگر هماهنگی داشتند و جابه جایی ها با هماهنگی کامل صورت می گرفت.

در حالی که برخی این حرکت ها را غیراخلاقی عنوان می کنند برخی نیز آن را حرفه ای و طبیعی می دانند . رازپول از دریافت نظرات کاربران استقبال می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود