امروز: چهارشنبه، 29 فروردین 1403
11/15 1397

 گروه سایبان - رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که اگر نظارت های نهاد ناظر برای صنعت بیمه کافی است چرا پای سایر نهادهایی مانند سازمان بازرسی و سایر نهادهای نظارتی به شرکتهای بیمه باز شده است عنوان می کند که ورود ناظرین به شرکت ها طبیعی است همان طور که در سایر صنایع نیز این موضوع دیده می شود.


رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت بیمه مرکزی کافی نبوده است؟ پاسخ داد: ارتباط ما با نهادهای رسمی نظارتی ارتباط خوب و تنگاتنگی است و برخی گزارش هایی که ما تهیه می کنیم را از ما می خواهند ولی این حق سازمان های نظارتی است که هر گاه لازم دیدند ورود کنند و بررسی کنند.

وی افزود: البته این نهادهای نظارتی در حوزه های دیگر هم ورود می کنند و این حق قانونی و نظارت آنهاست.

سلیمانی اظهار داشت: بیمه مرکزی نظارت میدانی بر صنعت بیمه دارد البته موارد تخلف هم پیش می آید.


وی با یادآوری اینکه از 36 میلیون وسیله نقلیه موتوری در کشور 90 درصد بیمه نامه دارند، گفت: طبیعی است که اتفاقاتی هم رخ دهد، اما تلاش می کنیم این تخلف ها کمتر شود.وی یادآور شده بیمه مرکزی به دقت آمار و عملکرد را از صنعت بیمه جمع آوری کرده و در زمینه کنترل ها بسیار فعال است.

این در حالی است که در پایگاه آماری صنعت بیمه انتشار جزئیات آماری که تا پیش از این روال بود متوقف شده است.

وی در خصوص پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص اینکه با توجه به سیل خوزستان آیا برآوردی از خسارت تحت پوشش صنعت بیمه در این زمینه شده است یا خیر برآوردی ارائه نکردو اذعان دارد که در بخش هایی که دارای بیمه نبوده اند جبران خسارت ها با دولت است و اطلاعات هنوز جمع آوری نشده است. لازم به ذکر است که سیل خوزستان یک هفته گذشته به وقوع پیوسته و خسارات فراوانی را وارد کرده است و اینکه چه بخشی از این خسارت ها تحت پوشش بوده است به درستی مشخص نیست!


سلیمانی با تاکید بر اینکه وضعیت بیمه تکمیلی درمان باید اصلاح شود، اظهار داشت: نرخ ها باید به گونه ای باشد که هم وقتی مردم به مراکز درمانی مراجعه می کنند، پوشش مناسبی دریافت کنند و هم شرکت های بیمه در پرداخت خسارت ها با مشکل مواجه نشوند.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: متاسفانه برخی شرکت های بیمه نرخ های خیلی پایینی برای بیمه های درمان به بیمه گذاران می دهند تا پرتفوی بیمه تکمیلی درمان را بگیرند؛ این در حالی است که نرخ پایین دادن و در مناقصه برنده شدن برای شرکت های بیمه گر خبر خوبی نیست و به طور حتم در زمان پرداخت خسارت با مشکل مواجه می شوند.

وی تاکید کرد: اکنون بیمه مرکزی کار کارشناسی در این رشته را در دستور کار قرار داده و در حال تهیه بسته ای است تا شرکت ها، حداقل ها را در این رشته رعایت کنند؛ البته سقف نرخ ها را هم تعریف می کنیم.


رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ پرسش دیگری درباره تغییر نرخ های بیمه شخص ثالث برای سال آینده با توجه به افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: نرخ های بیمه شخص ثالث اسفند ماه امسال در شورای عالی بیمه بررسی می شود و با توجه به شرایط پیش آمده، نرخ ها را تصویب خواهیم کرد.

سلیمانی با اعلام اینکه ضریب خسارت در رشته شخص ثالث بالای 100 درصد است که باید رفع شود، گفت: این رشته باید کنترل شود تا شرکت ها در پرداخت خسارت با مشکل مواجه نشوند.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: برای اصلاح این رشته، نرخ های بیمه شخص ثالث هم باید واقعی شود که این موضوع در شورای عالی بیمه بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته شده 2 هزار میلیارد تومان از خسارت های بیمه شخص ثالث واقعی نیست، توضیح داد: با بررسی اولیه بیمه مرکزی حدود 20 درصد از خسارت هایی که پرداخت می شود بر اساس مستندات کافی نیست و برخی موارد سوانح ساختگی نیست و کنترلی در این بخش وجود ندارد.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: در کشورهای مختلف با پرداخت های غیرمستمر و پرداخت هایی که بر اساس تصادف های ساختگی بوجود می اید مواجه هستیم؛ بنابراین باید تلاش کنیم که این میزان کم شود.

وی با تاکید بر راننده محور شدن بیمه نامه شخص ثالث گفت: این یکی از روش هایی است که خسارت ها را کم می کند.

سلیمانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ادغام بیمه نامه های نظامی توضیح داد: این کار وظیفه ما نیست وظیفه ما صیانت از بیمه گذاران است؛ این سهامداران هستند که برای ادغام و گسترش شرکت های خود برنامه ریزی می کنند.

وی افزود: اگر نظر ما را بخواهند نظر مشورتی خود را می دهیم ولی تصمیم گیر نیستیم.

خبرنگاری درباره اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری در صنعت بیمه سوال کرد که رئیس کل بیمه مرکزی گفت: کار مطالعاتی اصلاح این آیین نامه در بیمه مرکزی انجام شده و پیش نویس آن به شورای عالی بیمه ارسال شده و تاکنون بندهایی از آن به تصویب رسیده است.

وی افزود: به دلیل تورم، اینکه شرکت های بیمه ای و بیمه گران بخواهند فقط پول را در بانک بگذارند، بازدهی آن مبلغ با اهمیتی نخواهد بود، بنابر این شرکت های بیمه گر در زمان پرداخت خسارت با مشکل نقدینگی روبرو می شوند.

وی با بیان اینکه با اصلاح این آیین نامه بخشی از مشکلات رفع شود، افزود: این اصلاح باید با توجه به رشته های بیمه ای که نیاز به نقدینگی دارند یا تعهدات آتی هستند، انجام شود.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی درباره استقرار گروه ویژه بازرسی در بیمه ایران برای بررسی زیان انباشته در این شرکت اظهار داشت: یکی از وظایف بیمه مرکزی نظارت بر همه شرکتهاست و اکنون اطلاعات زیادی را از شرکت های بیمه گر می گیریم و بررسی می کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه گاهی به صورت گروه های بازرسی به صورت میدانی در شرکت ها حاضر می شویم، افزود: طبیعی است که سازمان بازرسی و گروه های دیگر بازرسی هم طبق قانون مجوز دارند بررسی های خود را داشته باشند؛ این موضوع عادی است که در مورد بیمه ایران انجام شد.

وی یادآور شد: بیمه ایران شرکت بزرگی است که 33 درصد از پرتفوی صنعت بیمه را در اختیار دارد که البته 100 درصد دولتی است.

سلیمانی افزود: برنامه هایی برای برون رفت از زیان انباشته بیمه ایران دارد و قرار است برنامه مدون خود را به بیمه مرکزی ارایه کنند.

خبرنگار دیگری درباره اولتیماتوم بیمه مرکزی به 13 شرکت بیمه که وضعیت مالی مناسبی ندارند سوال کرد و رئیس بیمه مرکزی در این باره گفت: ما اعلام کرده ایم شرکت های بیمه ای از نظر توانگری در چه وضعیتی قرار دارند ولی این به معنی اولتیماتوم دادن به شرکت ها نیست.

وی افزود: ما وضعیت توانگری شرکت ها را بررسی می کنیم و آنهایی که در وضعیت بحرانی هستند، در کمیته صیانتی مورد توجه قرار می دهیم تا هیات مدیره برنامه های کوتاه مدت و میان مدت خود را برای رفع مشکل آنها ارایه کند.

** همکاری 13 شرکت بیمه بین المللی با ایران

سلیمانی در ادامه درباره وضعیت بیمه های اتکایی نیز توضیح داد: پس از خروج آمریکا از برجام برخی شرکت های بیمه ای قراردادهای خود را لغو کردند که این موارد توسط شرکت های داخلی پوشش داده شد.

وی با اعلام اینکه مشکلی در ارایه پوشش های اتکایی نداریم، گفت: شرکت های خارجی که با دولت آمریکا همکاری نداشتند همچنان با ایران همکاری دارند که اکنون به 13 شرکت رسیده است و اینها مربوط به یک کشور نیست و از کشورهای مختلف است.

سلیمانی با اعلام اینکه بازار ایران بازار جذابی برای بیمه های اتکایی به شمار می رود، گفت: در این زمینه، افزایش اعتبار مورد نیاز پوشش های اتکایی را به ستاد مبارزه با تحریم ارایه کرده ایم که هنوز به تصویب نرسیده است.

وی افزود: پیش از این، اعتباری یک میلیارد دلاری در ستاد مبارزه با تحریم مصوب شده بود که اکنون درخواست کرده ایم 200 میلیون دلار به آن افزوده شود.

رییس کل بیمه مرکزی درباره بیمه بدنه خودرو نیز گفت: مصوبه شورای عالی بیمه تاکید دارد که میزان خسارت هایی که برای خودروها ایجاد می شود، باید به نسبت نرخ رسمی محاسبه شود نه بر اساس قیمت هایی که در بازار مطرح است.

** افزایش ظریب نفوذ بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی با ارایه آماری از عملکرد صنعت بیمه در چهار دهه گذشته گفت: در این مدت رشد خوبی در بخش بیمه ای داشته ایم؛ برای نمونه در سال 57 حق بیمه تولیدی که صنعت بیمه کشور داشت 2.7 میلیارد تومان بود که در سال 96 به 34 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است که رشد متوسط 27 درصدی داشته است.

وی افزود: در بخش خسارت هم در سال 50 رشد خسارت 20 درصد بود که سال 96 به طور متوسط 27 درصد داشتیم؛ یعنی رشد پرداخت خسارت بیش از حق بیمه تولیدی بوده است و شرکت های بیمه خدمات بیشتری ارایه کرده اند.

وی افزود: البته این امر نشان می دهد شرکت های بیمه ای در ایران سودده نیستند و باید اصلاحاتی رخ دهد که اینها سود بیشتری داشته باشند؛ زیرا در همه جای دنیا شرکت های بیمه سودآوری بالا دارند و همپای بانک ها سود می دهند.

سلیمانی اظهار داشت: تا سال 59 ضریب نفوذ بیمه نیم درصد بوده که پارسال به 2.3 درصد رسید.

** بخشودگی جرایم بیمه ای به مناسبت دهه فجر

رییس کل بیمه مرکزی از اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث دارندگان وسایل نقلیه موتوری در دهه فجر خبر داد.

وی گفت: تا ۳۰ بهمن ماه، دارندگان کلیه وسایل نقلیه ای که فاقد بیمه نامه هستند می توانند با خرید بیمه نامه از بخشودگی 100 درصدی جرایم مربوط به تاخیر در تهیه بیمه نامه برخوردار شوند.

وی افزود: این بخشودگی برای دارندگان موتور سیکلت ها و ادوات کشاورزی از 12 بهمن به مدت ۶ ماه ادامه دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود