امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
10/30 1397

  

گروه سایبان - رئیس کل بیمه مرکزی با ابراز گلایه نسبت به نرخ شکنی برخی شرکتهای بیمه گفت: برخی شرکت های بیمه با ارائه نرخ های فنی بازار بیمه کشور را متاثر می کنند و برخی با انعقاد قرارداد با نیم درصد سهم نگهداری به مدیریت ریسک توجهی ندارند.



به گزارش رازپول، غلامرضا سلیمانی در پنجمین همایش مدیریت ریسک و بیمه که به همت بیمه کوثر برگزارشد، گفت: ارتباط شرکتهای بیمه با مدیریت ریسک از جمله کارهای مهم صنعت بیمه است؛ چراکه شرکتهای بیمه ای به وجود آمده اند تا ریسک را مدیریت کنند؛ پس کار بسیار سنگینی بر عهده ما گذاشته شده است؛ این در حالی است که گاهی شرکتهای بیمه ریسک سایر شرکتها را پوشش داده و خود در ریسک قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های بیمه با سهم نگهداری نیم یا یک درصدی قراردادهای بزرگ را منعقد می کنند و به سهم نگهداری خود و ایفای تعهدات توجه ندارند از وجود چنین پدیده ای در صنعت بیمه ابراز ناخرسندی کرد که بیمه مرکزی بر آن نظارت خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: شرکتهای بیمه ای اول باید خود مقاوم بوده و مقاومت پایدار داشته باشند و بعد کار ریسک پذیری را انجام دهند.

وی افزود: شرکتهایی موفق هستند که خود مدیریت ریسک کرده اند، بنابراین توفیق شرکتهای بیمه به مدیریت انواع ریسک گره خورده است؛ البته مدیریت ریسک یک فرایند سیستماتیک است که باید بر مبنای شناخت و ارزیابی دقیق باشد.

به گفته سلیمانی، در بحث حاکمیت شرکتی رسما اعلام کرده ایم که همه شرکتها باید کمیته مدیریت ریسک داشته باشند و در بخش نظارت به این کمیته و فعالیت آن توجه داریم؛ چراکه نمی شود ریسک یک شرکت را بپذیریم، ولی خودمان توانایی پذیرش ریسک نداشته باشیم؛ پس توانگری مالی، اعلام رسمی به بیمه گذاران و بیمه گران است که آیا شرکت قدرت بالا برای پذیرش ریسک دارد.

وی با بیان اینکه برخی شرکتهای بیمه ریسک بالایی را می پذیرند ولی توانگری نیم درصدی دارند؛ گفت: سرمایه شرکتهای بیمه باید افزایش یابد که اکنون بسیاری از شرکتها منطبق با اساسنامه افزایش سرمایه داده اند؛ ضمن اینکه شرکتهای اتکایی نیز سرمایه خود را بالا برده اند.


رئیس کل بیمه مرکزی اظهارداشت: با توجه به تحریم ها انتظار داریم که از شرکتهای بیمه های اتکایی خارجی برای ریسک پذیری استفاده کنیم؛ البته شرکتهای بیمه ای خارجی که با آمریکا کار نمی کنند، اعلام آمادگی کرده اند؛ اما به هر حال به دلیل تورم و تحریم ریسک ما بالا است و شرکتهای بیمه ای نیز در معرض آثار منفی آن هستند.

سلیمانی گفت: باید برای بیمه گذاران رضایتمندی نیز فراهم کنیم؛ چراکه اگر با توجه به تورم نتوانیم به بیمه گذار پرداخت داشته باشیم خوب نیست؛ البته نرخ شکنی نیز از سوی شرکتهای بیمه صورت می گیرد. این در حالی است که اگر شرکتی خیلی قیمت پایین می دهد، حتما خدمات خوبی نمی دهد.


وی افزود: قیمت خیلی بالا یا خیلی پایین مشکل زا است؛ پس شرکت بیمه ای که قیمت خیلی پایین می دهد؛ در نهایت زیان می بیند؛ چراکه خدمت خوبی نمی تواند ارائه دهد. ما دنبال تعیین نرخ برای بیمه ها نیستیم، ولی تاکید داریم که قیمت باید عادلانه باشد. البته تاکید ما بر بیمه زندگی است و باید به اهداف برنامه ششم برسیم.

سلیمانی گفت: شرکتهای بیمه ای تشکیل شده اند تا ریسک را پوشش داده و امنیت ایجاد کنند، البته در بخش های آتش سوزی، زندگی و شخص ثالث مردم اکنون امنیت دارند؛ زمانی این ضریب  بیشتر شناسایی می شود که به درستی زیر ذره بین قرار گیرند.

وی با بیان اینکه گاهی جلوگیری از تقلبات بیمه ای سود برخی شرکتهای بیمه ای را ٥٠ درصد بالا می برد، گفت: برخی ریسک های بزرگ خسارت سنگینی ایجاد می کند؛ پس شرکتهای بیمه باید بازرسی لازم را صورت دهند و تنها به قرارداد بسنده نکنند.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود