امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
10/29 1397

 گروه سايبان- يونس مظلومي مديرعامل بيمه تعاون در نگارشي كوتاه در مورد راننده محور شدن در بيمه شخص ثالث نوشت: با توجه به اینکه مطابق تبصره ۱ ماده ۱۸ «قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه» بيمه مركزي موظف است با همكاري نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران ترتيبي اتخاذ كند كه حداكثر تا پايان برنامه پنجساله ششم توسعه، امكان صدور بيمه نامه شخص ثالث براساس ويژگي هاي «راننده» فراهم شود. تا آن زمان، سوابق رانندگي و بيمه اي شخصي كه پلاك وسيله نقليه به نام اوست و خسارت هاي پرداختي بابت حوادث منتسب به وي ملاك عمل است.

در جریان تدوین آیین نامه های اجرایی قانون بیمه اجباری شخص ثالث پیشنهادی که اینجانب به کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه ارائه شد از این قرار بود که با توجه به اینکه سیستم پلاک انتظامی خودرو چندین سال هست که از خودرو محور به شخص محور تبدیل شده است می‌توان نحوه محاسبه حق بیمه را بر اساس سابقه پلاک محاسبه کرد و با توجه به اینکه هر پلاک تا مادامیکه بر روی خودرو نصب هست حق بیمه می‌تواند بر اساس ترکیبی از نوع خودرو و سابقه عملکرد پلاک مربوطه محاسبه گردد.

منتقدین به این پیشنهاد اعلام می‌کردند:
۱- در خصوص خودروهای سازمانی قابل اعمال نیست.
۲- علیرغم اینکه پلاک به فرد تعلق دارد ممکن است افراد متعددی با همان خودرو رانندگی کنند.
۳- زمانی که خودرو با مبایعه نامه یا وکالتی منتقل می‌شود پلاک به مالک قبلی تعلق خواهد داشت.
۴- تغییر از سیستم فعلی به سیستم جدید ممکن است در بردارنده مشکلاتی باشد.
آنچه که مسلم است همیشه در مقابل تغییر مقاومت وجود دارد و هر زمان که این تصمیم گرفته شود برای تغییر سیستم مشکلاتی وجود خواهد داشت و اگر بخواهیم تکلیف برنامه ششم را اجرایی کنیم چاره ای نداریم جز آنکه از روش پلاک محور استفاده کنیم.

از سوی دیگر بررسی نحوه اجرای بیمه اتومبیل در سایر کشورها حاکی از آن است که در بین کشورهای دارای قانون بیمه اجباری شخص ثالث ایران تنها کشوری است که در آن بیمه نامه بجای اختصاص به راننده به خودرو اختصاص دارد.

نکته دیگر اینکه وضع موجود حالت بلاتکلیفی در خصوص انتقال سوابق پاداش عدم خسارت برای بیمه گذاران ایجاد کرده است.
بیمه نامه اگر به پلاک اختصاص داشته باشد مشکلاتی که از سوی خودروسازان به صنعت بیمه تحمیل می‌شود نیز خودبه خود منتفی میگردد

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود