امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
10/26 1397

گروه سایبان -بیمه اتکایی امین هیچ وقت به اندازه روزهای گذشته خبرساز نبوده است! چه آنجا که در سوریه به دنبال قراردادهای جدید و ورود به بازارهای جدید است و چه زمانی که برخی ذی‌نفعانش موضوع قانون منع بکارگیری بازنشستگان در این شرکت را در کانال‌های تلگرامی داغ کردند! و اذعان داشتند که این شرکت دولتی است در حالی که سهام داران دولتی‌اش در برخی گفت‌وگوهای خبری خود را خصوصی معرفی کرده‌اند!

اما آنچه که از ترازمالی می‌توان به جمع و تفریق رسید اینکه شرکت سود مناسبی را در بین شرکت‌های بیمه برای سهام دارانش رقم زده و نکته گیران برای پیگیری مباحث مورد نظر باید موضوعی غیر را دست آویز قراردهند،سودی که می توان در دریای زیان انباشته برخی شرکتها نقطه مثبتی باشد. این شرکت در دور جدید فعالیت‌های بیمه مرکزی اذعان دارد که در شرایط حساس فعلی با رهبری بازار اتکایی از سوی بیمه مرکزی و کنترل ریسک‌های بزرگ و متوسط چشم بسته همه پیشنهادات را خواهد پذیرفت چراکه وضعیت مالی شرکت در شرایطی قابل قبول قراردارد.

مصطفی کیایی مدیرعامل بیمه اتکایی امین با اشاره به صورت های مالی شفاف این شرکت و تسعیر نرخ 4200 تومانی ارز در حساب ها اذعان دارد که در حساب های ارزی این شرکت حواله با منشاء داخلی با نرخ 4200 تومان تسعیر شده است . وی در پاسخ به اینکه سایر شرکتها این حساب ها را با نرخ نیما تسعیر کرده اند و به چه دلیل در حساب های این شرکت نرخ نیما در نظر نگرفته شده است اذعان داشت که بانک ها حواله با منشا داخلی را بیش از 4200 تومان خریداری نمی کنند. وی اذعان دارد که برای رسیدگی به این موضوع نامه ای نیز به بانک مرکزی ارسال شده است اما این بانک پاسخی در این زمینه ارائه نکرده است. وی با بیان اینکه اگر رسما اعلام شود که این حواله ها با نرخ نیما تسعیر خواهد شد حساب های شرکت برای سال مالی آینده با تعدیل مثبت همراه خواهد بود.

کیایی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه به چه دلیل این حواله ها در سال گذشته که محدودیت های ارزی وجود نداشت به فروش نرسید و با اسکناس مبادله نشد اذعان داشت که فروش حواله با منشاء داخلی قابلیت فروش به ریال را داشت و خرید ارز با فروش این حواله ها امکان پذیر نبود چراکه خرید ارز با این حجم از سوی شرکت ها باید دارای توجیه باشد. این در حالی است که مالیات نیز یکی دیگر از موضوعات مورد توجه و مهم در این زمینه است.

وی در پاسخ به این پرسش که اخیرا بیمه اتکایی امین را به واسطه سهام داری شرکت سرمایه گذاری خارجی، بیمه دانا، سبا تامین و بیمه ایران معین به عنوان شرکتی دولتی معرفی می کنند که باید الزامات قانون منع بکارگیری بازنشستگان را رعایت کند اذعان کرد که با توجه به استعلام از مقام ناظر این شرکت خصوصی به شمار می رود.

کیایی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص بازار اتکایی کشور و عدم پذیرش ریسک های غیرفنی اذعان داشت که بیمه مرکزی ضوابطی را تعیین کرده است و در دور جدید این شرکت همه ریسک هایی که از سوی بیمه مرکزی مورد قبولی واقع شود را پذیرش می کند تا جایی که عملیات فنی شرکت نیز با 50 درصد رشد همراه بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه بیمه ایران سهم قابل توجهی در بازار اتکایی دارد و به عنوان سهام دار با واسطه بیمه اتکایی امین به شمار می رود. چرا در گذشته در زمینه اصلاح نرخ ها با سهام دار تعامل نداشتید تا نرخ ها را منطقی تر بپذیریرد اذعان دارد که ظرفیت پذیرش بیمه ایران با اتکایی امین متفاوت است ضمن آنکه نرخ های غیرفنی از سوی بیمه ایران ارائه نشده است و معمولا شرکت های کوچک بازار برای به دست آوردن پرتفو بعضا حرکت هایی داشتند که خوب مقام ناظر هم به بازار ورود کرده است.

کیایی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه سهام داران شما سهم قابل توجهی در بازار اتکایی دارند و می توانند رهبری بازار داشته باشند و از سوی دیگر بیمه اتکایی امین را به واسطه عدم بکارگیری توان خود در بخش فنی و وجود ظرفیت های خالی مورد انتقاد قرار می دهند در حالی که خود بخشی از این بازار را آشفته می کنند نیز گفت بیمه های بزرگ بازار را آشفته نمی کنند اتکایی امین هم در گذشته از پذیرش ریسک های غیرمنطقی خودداری کرده است.

وی در خصوص خرید ساختمان بیمه توسعه نیز اذعان کرد که شش دانگ این ساختمان به نام بیمه اتکایی امین است و این ساختمان از بیمه ایران خریداری شده است . وی اذعان داشت که اصل اول بیمه حسن نیت است اما سهام داران بیمه توسعه ساختمان فروخته شده به بیمه ایران یعنی به دولت را تخلیه نکرده و آن را به یکی از شرکتهای زیر مجموعه خود به مدت 5 سال اجاره داده اند!

به گفته وی در این پرونده بیمه ایران و بیمه مرکزی در جریان ریز ماجرا قرار دارند و شکایت نیز به مقام قضایی ارائه شده است. وی اذعان دارد که بیمه اتکایی امین ساختمان را از طریق مزایده از بیمه ایران خریداری کرده است.


وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص اینکه اخیرا انجن حرفه ای پیشنهادی مبنی بر همفکری و بررسی آیین نامه های صنعت بیمه جهت طرح در شورای عالی بیم مطرح کرده است در حالی که سندیکای بیمه گران نیز می تواند در این مورد اثربخش  عمل کند اذعان دارد که سندیکا اثربخشی لازم را ندارد و یکی از دلایل خروج اتکایی نیز همین مسئله بود. اینکه انجمن بتواند نظرات کارشناسی ارائه کند نقطه مثبتی است و اساسا اینکه هر فردی بتواند به صنعت بیمه کمک کند نقطه مثبتی است. وی اضافه کرد که سندیکا نیاز به تقویت دارد


مدیرعامل بیمه اتکایی امین از مکاتبه با وزیر اقتصاد برای واگذاری این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت هم در فهرست واگذاری های دولت قرار دارد.
وی با یادآوری اینکه بخشی از سهام این شرکت در اختیار بیمه های ایران، البرز و آسیاست، در پاسخ به اینکه آیا این شرکت را باید دولتی به حساب آورد، اظهار داشت: بیمه مرکزی، بیمه اتکایی امین را همچون «ایران معین» که 100 درصد سهام آن متعلق به بیمه ایران است، خصوصی می داند.
وی ابزار امیدواری کرد که با واگذاری سهام این شرکت به سهامداران حقيقي، افراد بیشتری در سود سهام آن سهیم باشند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود