امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
10/22 1397

گروه سایبان - اخیرا پژوهشکده بیمه گزارش مفصلی از شرکت های بیمه  تحت عنوان «اولین شماره نشریه تحلیل ادواری بازار بیمه کشور» را  منتشر کرده است که برای فهم آن باید رئیس پژوهشکده را به این گزارش سنجاق کرد!

در پرونده عملکرد پژوهشکده در سال 1397 اخیرا گزارشی جا گرفته که سعی دارد تحلیل مفصلی از بازار بیمه کشور را برای مخاطبان ترسیم کند.

 حال آنکه این گزارش علیرغم جامع بودن دارای ابهامات وسیعی است و به نظر می رسد برای فهم گزارش باید مسئولین این نهاد آن را برای تک تک مخاطبان توضیح دهند! اما به رغم پیچیدگی‌ها، در گزارشی که مرتبا شرکت بیمه T با شرکت بیمهP و شرکت بیمه M  مقایسه می شود، راز پول موفق به رمزگشایی از این گزارش پیچیده شده است.

در صفحه 17 این گزارش جدولی منتشر شده که ممکن است به رمزگشایی از محتوا کمک کند. در این جدول توانگری مالی شرکت های بیمه برای سال 1394 آورده شده است. بررسی جدول توانگری شرکت های بیمه در همان مقطع زمانی که از سوی بیمه مرکزی منتشر شده، به فهم منظور گزارش پژوهشکده از علایم منتشر شده کمک می کند.


 

این در حالی است که در متن این گزارش نام شرکت های بیمه نوین و آسیا در برخی موارد ذکر شده است. رازپول پیشنهاد می کند برای افزایش ابهام در این گزارش و برای افزودن میزان ابهام و پیچیدگی جدول ابتدای آن که میزان توانگری شرکت های بیمه را منعکس کرده نیز حذف شود! باید از مسئولین این نهاد سوال کرد انتشار گزارشی داخلی که به مخاطبان توجهی ندارد و در سطح صنعت بیمه نیز قابل مطالعه نیست ضرورتی دارد؟


ادبیات این گزارش تجاری است و پژوهشکده به عنوان بازوی علمی نهاد ناظر رفتار تجاری نشان داده است. معمولا شرکت های تحلیل محتوا از چنین ادبیاتی استفاده می کنند تا اطلاعات نهایی را به فروش رسانند. این دسته از شرکت ها برای پرهیز از منازعات شرکت های رقیب پس از انتشار گزارش و پیگیری های حقوقی معمولا گزارشات را به شیوه کلید واژه رمزی منتشر می کنند که هم عامل تهییج و ترغیب برای دریافت کلید واژه ها باشند و هم از پیگیری حقوقی در امان بمانند.

به هرحال انتشار این گزارش از بازوی علمی نهاد ناظر بعید است و  سانسور نام شرکت های بیمه چاره بهبود نیست.

نمونه ای از گزارش و مقایسه این پژوهش:
این گزارش را می توانید در لینک زیر بخوانید :
http://www.irc.ac.ir/gozareshtarh/index.php?id=136

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود