امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
08/30 1397

 گروه سایبان - در حالی که آیین نامه گزارشگري و افشاي اطلاعات مؤسسات بيمه شرکت ها را ملزم به شفافیت و انتشار اطلاعات کرده است مدیر کل نظارت مالی بیمه مرکزی از موسسات حسابرسی شرکتهای بیمه خواسته است که در راستای سیاست های بیمه مرکزی موارد عدم رعایت مقررات بیمه ای را طی نامه جداگانه ای به همراه یک نسخه از صورتهای مالی به بیمه مرکزی ارسال کنند و از افشای آن در گزارشات خود خودداری کنند.

اما اینکه این سیاست بیمه مرکزی مورد تائید استانداردهای حسابرسی هست یا خیر مسئله ای بود که با یکی از حسابرسان مورد تائید بیمه مرکزی مطرح شد و از او پرسیده شد که آیا شرکت های بیمه می توانند موارد تخلف را که ممکن است در سال های آتی منجر به زیان مالی سهام داران شود، افشا نکنند؟ وی در پاسخ به این پرسش عنوان کرد که اگر موضوعی تاثیر مالی با اهمیتی در صورت های مالی شرکت های بیمه به لحاظ بار مالی داشته باشد، حسابرس ملزم به افشای آن در گزارشات خود است. وی ادامه می دهد که عدم افشای این موارد مغایر با استانداردها نیست در صورتی که به لحاظ مالی تغییر با اهمیتی در صورتهای مالی نداشته باشد!


وی در پاسخ به این پرسش که سهام داران خرد هم حق الزحمه حسابرس را پرداخت می کنند و باید از همه موارد مطلع باشند و این منصفانه نیست حق الزحمه گزارشی را که ارائه نشده بپردازند، اذعان کرد که این مورد صحیح است و سهام داران می توانند این موضوع را از سازمان حسابرسی مطالبه کرده و درخواست فرجام خواهی دهند، اما سهام داران خرد هم می توانند این گزارش را مطالبه کنند.

 

آنچه مسلم است اینکه بسیاری از سهام داران خرد به حقوق خود آگاهی ندارند و ممکن است در این مورد اطلاع کافی نداشته باشند.

از سوی دیگر برخی سهام داران کلان به دلیل معرفی نماینده در هیات مدیره در جریان این گزارشات قرار خواهند گرفت اما تکلیف سایر سهام داران چیست؟


بعضا در گزارشات شرکت ها دیده شده که به طور مثال در بحث اعضای هیات مدیره نفرات مورد تائید بیمه مرکزی نیست و یا حد نصاب هیات مدیره با  آیین نامه های شورای عالی بیمه تطابق ندارد. این موضوع شاید در بحث مالی در کوتاه مدت اثر خاصی نداشته باشد اما اثرات سوء مدیریت در طولانی مدت بعضا به شرکت ها لطمه زده است و این حق همه سهام داران است که از این موارد مطلع باشند.


درست در مجمع سال 1395 بود که سهام داران جدید بیمه میهن به این موضوع که چرا بیمه مرکزی در دوره قبل نظارت بیشتری نداشته و ذخایر بیمه میهن امسال باید اصلاح شود را عنوان کردند و خواستار نظارت بیشتر بیمه مرکزی شدند! غافل از اینکه نهاد ناظر در تصمیمات جدید خود خواستار عدم ارائه همه اطلاعات به سهام داران است و افشای آن را برای آنها ضروری نمی داند.


موضوع دیگر خطاب نامه به مدیران موسسات حسابرسی است که آیا بیمه مرکزی در جایگاهی هست که چنین خواسته ای را از موسسات حسابرسی داشته باشد؟ و آیا حسابرسان قسم خورده می توانند از گزارش شفاف به سهام داران سرباز زنند.

سوال اصلی این است که پنهان کردن تخلفات شرکت های بیمه در تضاد با حقوق شهروندی که چندی پیش بیمه مرکزی آن را ابلاغ کرد نیست؟

عدم رعایت آیین نامه های شورای عالی بیمه  از سوی شرکت های بیمه نتیجه کم کاری و عدم نظارت دقیق بیمه مرکزی است و به نظر می رسد که با این نامه، نهاد ناظر سعی دارد که کم کاری خود را از دید سهام داران و سایرین پنهان کند.

معلوم نیست هدف از نشان دادن فضای گل و بلبل در صنعت بیمه چیست در حالی که دست اندرکاران آن به مشکلات اشراف دارند و با خودی و ناخودی کردن فضای گزارشات سعی بر عدم شفافیت و اطلاع رسانی مشکلات!

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود