امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
08/14 1397

 گروه سایبان - نوک پیکان خبرها این روزها بیمه ایران را نشانه گرفته است، شرکتی که 83 سال قدمت، بیش از 16 هزار کارمند، 205 شعبه فعال و مجتمع در سراسر کشور و 12 شعبه و نمایندگی در خارج از مرزها و بیش از 3770 دفتر نمایندگی حقیقی و 156 نماینده حقوقی تحت عنوان شرکت خدمات بیمه ای (در مجموع 4256 نمایندگی، کارگزار و شرکت خدمات بیمه‌ای ) و ظرفیت نگهداری 17میلیون و 775 هزار و 120 میلیون ریال ریسک و قبول اتکایی بیمه را در کشور دارد!


مسلما بیمه ایران با چنین حجم وسیعی از فعالیت ها ادعا نمی کند که از خطای انسانی به دور است اما نباید فراموش کرد که این شرکت بنیانگذار صنعت بیمه در کشور است.

اینکه خطاهای احتمالی به حساب شرکتی گذاشته شود که به تعبیری می توان حضورش را به عنوان ملی شدن صنعت بیمه کشور تلقی کرد مسلما کمی دور از انصاف است.

این شرکت در بدو تولدش با سرمایه 20 میلیون ریالی موفق شده است در همان سال نخست فعالیتش ،62درصد بازار بیمه کشور را در اختیار بگیرد و سهم مؤسسات خارجی را از 100درصد به 38درصد کاهش دهد.


بیمه ایران همچنین درصد واگذاری اتکائی را از حدود 90درصد به 44درصد تقلیل داد و با کاهش نرخ حق بیمه در برخی از رشته‌‌ها به حدود50درصد،‌ در گسترش و توسعه بیمه نقش مؤثری را ایفا کرد بطوری که امروز نه تنها درسراسر کشور، بلکه درکشورهای اروپایی و آسیایی، بویژه در خاورمیانه نامی پر آوازه و آشناست.


 

هرچند که امروز توانگری مالی بیمه ایران به سطح 4 رسیده است اما نباید فراموش کرد که بیمه ایران پشتوانه مالی و انسانی همه شرکت های بیمه خصوصی است .

بخش وسیعی از نیروی انسانی حاضر در صنعت بیمه کشور از همین شرکت تربیت شده اند و نسل های قدیمی تر آن به مدیریت شرکت های خصوصی دعوت شده اند.


از سوی دیگر در بازاری که شرکت های بیمه ای محدودی مجاز به قبولی اتکایی از سوی دیگر شرکت ها هستند، بیمه ایران به عنوان پدرمعنوی شرکت های بیمه قراردادهای بزرگ را مدیریت و حمایت می کند و چه بسا که در پرونده های بزرگی مانند بوعلی هنوز طلب خود را به صورت کامل از شرکت های بیمه دریافت نکرده است! در این شرایط باید حساب برخی افراد را از این شرکت که در سلول به سلول خود حمایت از صنایع و تولیدات و ... را برعهده دارد، جدا کرد.

بیمه ایران امروز با ظرفیت قبولی اتکایی 8.887.560 میلیون ریال و ظرفیت مجاز قبولی در قرارداد355.502 میلیون ریال یکی از پشتوانه های صنعت بیمه در شرایط تحریم است.

حمایت مستقیم از بخش وسیعی از پرتفو بیمه ای کشور و عملیات اتکایی برای نیمه دیگر آن تنها از شرکتی ساخته است که به گواه تاریخ در شرایط تحریم و جنگ و ... مسئولیت ها را رها نکرده است.

هرچند که در ساختار مالی این شرکت زیان انباشته ای تحمیل شده وجود دارد که آن هم حاصل تحمیل برخی مدیران ناوارد به فضای بیمه ای کشور و برخی قراردادهایی است که انعقاد آنها اجتناب ناپذیر است، نباید فراموش کرد آنجا که خسارت دیدگان بیمه توسعه به خیابان ها آمدند و برخی به صورت غیرعمدی در زندان ها بودند، بیمه ایران بود که با اقتدار و محکم ایستاد تا اوضاع را سامان دهی کند.

وظیفه تک تک اهالی این صنعت است که برای اقتدار این شرکت تلاش کنند چراکه بیمه ایران اقتدار صنعت بیمه است و گل آلود شدن این سرچشمه به نفع هیچ یک از اعضای این خانواده نیست.  

حال که این شرکت از فضای ناپدار مدیریتی دو سال گذشته فاصله گرفته است باید به افزایش توان تخصصی و مالی این شرکت کمک شود. بیمه ایران باید مقتدر بماند برای فردایی که چشم انداز 1414 سرآمد بیمه های آسیایی باشد.

 

 در سالگرد تاسیس این شرکت باید عنوان کرد که امروز صنعت بیمه بیش از همیشه به حمایت های این شرکت کهن نیازمند است و با ایجادهم گرایی و وحدت باید از تصفیه حساب های شخصی در شرایطی که تحریم پشت مرزها ایستاده و دنیا از قبول ریسک های کشور سرباز می زند جلوگیری کرد فارغ از اینکه چه کسی بر کرسی مدیریت فعلی این شرکت تکیه کرده است. هرچند که عملکرد او در این دوره آرامش نسبی از دست رفته را به این شرکت بازگردانده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود