امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
08/9 1397

گروه سایبان - نامه ای موسوم به قرارداد یکی از نمایندگان بیمه البرز  با شهرداری ارومیه در فضای مجازی دست به دست می شود که به اعتقاد مدیر امور نمایندگان بیمه البرز همان طور که در نامه ذکر شده است تخلفاتی صورت گرفته که البته رازپول این تخلفات را تائید یا رد نمی کند.


در این نامه ظاهرا یکی از نمایندگان حقوقی بیمه البرز منازل مسکونی شهرداری ارومیه را تحت پوشش بیمه های آتش سوزی قرارداده است که مطابق نرخ و شرایط اعلامی از سوی بیمه البرز حق بیمه 60 هزار واحد مسکونی با حتساب مالیات  و عوارض 116 میلیون تومان تعیین شده است .

در ادامه حق بیمه 333 میلیون تعیین شده که شهرداری آن را در یک چک به نماینده پرداخت کرده و نماینده مذکور با تاخیر 13 روزه نسبت به پرداخت 116 میلیون تومان آن اقدام کرده و اعلام شده که مابقی به فردی در شهرداری مسترد شده است.


بنابراین پرسش اصلی این است که نماینده چگونه نسبت به موارد زیر اقدام کرده است؟

1) عقد قرارداد به جای بیمه گر با بیمه گذار

2) دریافت حق بیمه ازبیمه گذارو واریزآن به حساب شخصی

3) دریافت حق بیمه بیشترازمبلغ بیمه نامه های صادره

4) عدم تعیین تکلیف مابه التفاوت حق بیمه

البته بیمه البرز درخواست کرده که لازم است نسبت به هماهنگی با شهرداری ارومیه به جهت جلوگیری ارسوء استفاده کارکنان آن اقدام کنند.

اما در ماده 12 و ذیل تبصره 2 آیین نامه 75 آمده است که نماینده مکلف است حق‌بيمه دريافتي اعم از چك يا پرداخت الكترونيكي را قبل از پايان وقت اداري روزي كه دريافت كرده است به حساب بانكي شركت بيمه مربوط واريز كند و در موارد استثنايي به صندوق آن شركت تحويل نمايد.

البته موارد تخلف نمایندگان مختص به بیمه البرز نیست و در سایر شرکت های بیمه ای نیز نمونه هایی دیده می شود.  پرسش اصلی این است که آیا استرداد مبلغی از بیمه نامه در قرارداد ذکر شده است؟ و اگر نیامده نماینده این مبلغ را از کجا بخشیده است؟ نماینده دارای کارمزد است که این کارمزد پس از وصول حق بیمه قابل پرداخت است.

اینگونه است که تجدید نظر در ساختار نظارتی در شبکه فروش و مشکلات نرم افزاری در این بخش در شرکت هی بیمه ای برای نظارت اثربخش تر ضروری به نظر می رسد.

از سوی دیگر تاریخ قرارداد و چک ها توجه به نقش شعب ناظر در استان ها در شکل گیری این تخلفات و عدم کنترل های دقیق را مهم و اساسی می داند که آیا ناظران شعب توانایی کنترل نمایندگان شهرهای متبوع خویش را دارند و از عملکرد آنها آگاهند؟

نقش بخش های مختلف ستاد مانند مدیریت های آتش سوزی، مالی و امور نمایندگان در چنین اهمالاتی تا کجاست؟ اهمالی که در سال 1395 به وقوع پیوسته است آیا تاکنون به سرانجامی نرسیده است ؟

اختلافات حساب مالی در بیمه البرز در سال های اخیر به جایی رسیده است که در گزارشات رسمی مالی نیز به پيگيري وصول مبلغ 223 ميليارد ريال مطالبات از شرکت صرافي دلاميرگلد وحل و فصل مبلغ 100 ميليارد جريمه مطالبه شده توسط بيمه مرکزي که تاکنون نتیجه آن اعلام نشده نیز از دیگر موارد است که به جزموارد فوق باید مکاتبه  اخیرنماینده محترم ارومیه  درخصوص درآمدهای غیرمتعارف بیمه البرز دراستان آذربایجان غربی رااضافه کرد.

هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه ۲۹ آذر تصویب کرد که تمامی سهام باقی مانده متعلق به دولت در شرکت بیمه البرز به عنوان سهام مشمول واگذاری تعیین شود تا پس از تصویب قیمت در هیات واگذاری، توسط سازمان خصوصی سازی و از طریق بورس واگذار شودهدف از این اقدام استقلال این شرکت در تصمیم گیری و عملی و بهبود فعالیت بوده است.

بیمه البرز ازجمله شرکت‌هایی است  که بخشی قابل توجهی از سهام آن‌ را دولت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار دارد و حتی مدیران آن ها را به نوعی دولتی ها انتخاب می‌کنند . مدیرعامل فعلی، معاون فنی و برخی ازمدیران آن نیز از شرکت بیمه ایران در این شرکت مشغول فعالیت هستند که این موضوع خاص این شرکت بیمه نیست و اغلب شرکت های بیمه نیمه خصوصی وخصوصی ازجمله بیمه ما، اتکایی امین ، میهن و... ازتجارب مدیران تنها شرکت دولتی  بیمه ایران بهره مند هستند که البته این موضوع یکی از مباحث مهم مدیریتی در صنعت بیمه است و چگونگی این ماموریت ها مورد پرسش همیشگی رسانه ها بوده است.

این اقدامات و ماموریت های کارکنان و مدیران کلیدی بیمه ایران به سایرشرکت های بیمه در حالی صورت می گیرد که پرتفوی تنها بیمه دولتی کشور روند نزولی پیدا کرده و زیان ده شدن تنها شرکت بیمه دولتی کشور نیز آشکار شده است.


واگذاری سهام دولت در شرکت بیمه البرز از الزامات قانونی بوده که با تاخیریکساله تاکنون محقق نشده وهنوز از کیفیت و کمیت علت عدم واگذاری اطلاع دقیقی در دست نیست و نمی توان پیش بینی کرد که واگذاری این درصد سهام به صورت بلوکی انجام خواهد شد یا به منظور حمایت از سهامداران و حفظ شناوری سهم، عرضه به صورت خرد انجام خواهد شد.

اخیرا در نامه ای دیگر مدیرعامل این شرکت به نامه نماینده ارومیه در خصوص درآمدهای غیرمتعارف بیمه البرز استان آذربایجان شرقی پاسخ هایی را ارائه کرده است. در این نامه به

الف ) بیمه نامه های صادره برای مسافرین ورودی ازکشورعراق

ب) بیمه مسئولیت مربوط به کامیون های ورودی به کشورازطریق مرزتمرچین

ج) قراردادهای بیمه ای شهرداری ارومیه  وموضوع چک شماره 891987 مورخ 24/12/95 شهرداری ارومیه

استناد شده که مدیرعامل بیمه البرز درپاسخ نسبت به انجام مکاتبه ای به معاون وزارت اموراقتصادی ودارایی درامورحقوقی ومجلس اقدام نموده که مشخص می نماید که انعقاد اینگونه قراردادها دارای اشکالات وابهامات بوده به نحوی که:

1)  بابت بیمه نامه های صادره برای مسافرین ورودی ازکشورعراق در سال 1395 دیوان محاسبات آذربایجان غربی ورود پیدا کرده است.

2) بابت بیمه مسئولیت مربوط به کامیون های ورودی به کشورازطریق مرزتمرچین مدیرعامل این شرکت اعلام کرده  که با توجه به تجربه های ناشی ازموارد مشابه درسایر شرکت های بیمه وبه منظور پیشگیری ازتخلفات نسبت به چاپ یا تحویل گواهی بیمه اقدام نشده است .


3) ولی بابت  قراردادهای بیمه ای شهرداری ارومیه  وموضوع چک شماره 891987 مورخ 24/12/95 شهرداری ارومیه موضوع کاملا متفاوت است به نحوی که مدیربیمه های آتش سوزی شرکت بیمه البرز خطاب به مدیرامورنمایندگان این شرکت عملکرد نمایندگی شزکت خدمات بیمه ای مجری این قرارداد را تخلف وروند صدور ودریافت چک  وواریزمابه التفاوت حق بیمه دریافتی را به حساب شخصی احدی ازکارکنان شهرداری ارومیه  افشا نموده و تخلف را محرز دانسته است که پیشتر به آن اشاره شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود