امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
07/25 1397

گروه سایبان - آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک با موضوع تعیین سن فرسودگی خودرو‌ها و بیمه انواع وسیله نقلیه موتوری تصویب شد.

هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (۸) قانون هوای پاک - مصوب ۱۳۹۶- آیین نامه اجرایی ماده یادشده را تصویب کرد.


به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» در حال حاضر بیش از  18 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند که به‌ دلیل بالا بودن سن فرسودگی خودرو در کشور، سهم بالایی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند. فرسودگی خودرو علاوه بر آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی، تبعات منفی دیگری در پی دارد که ازجمله می‌توان به افزایش آمار تصادف‌ها اشاره کرد. متأسفانه بسیاری از خودروها به دلایل مختلفی پس از سن فرسودگی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و قانون در این زمینه ضمانت اجرایی کافی ندارد.


تعریف سن فرسودگی در یک کشور به عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقلیمی و قوانین بستگی دارد؛ اما در وجهی مشترک بیشتر کشورها، با تعیین مالیات و بیمه‌های سنگین برای خودروهای فرسوده، مصرف‌کننده را ناگزیر به تعویض خودرو می‌کنند به گونه‌ای که هر اندازه سن یک خودرو از سن فرسودگی بالاتر رود، مالیات و بیمه آن به اندازه‌ای بالا می رود که مصرف آن خودرو دیگر برای مصرف‌کننده صرفه اقتصادی ندارد. همچنین در برخی کشورها مالیات براساس میزان تولید دی‌اکسیدکربن تعریف می‌شود و قانون برای خودروهای جدید و قدیمی مشترک است.


حدود یک و نیم میلیون خودرو فرسوده با تعداد معادل سه و نیم میلیون برگه گواهی اسقاط در کشور وجود دارد که برای تحقق برنامه های کاهش آلودگی هوا باید سالانه حداقل نیم ‌میلیون خودرو فرسوده سواری اسقاط شود. سال 1396 تعداد 202،873 دستگاه خودرو از رده خارج و از نظر معادل‌سازی تعداد 393،185  گواهی اسقاط خودرو صادر شد.


بنا بر آنچه که بیان شد از آنجا که براساس قانون هوای پاک – مصوب 1396- سازمان حفاظت محیط زیست موظف شده است تا ظرف مدت سه الی شش ماه حسب مورد، آیین نامه‌های مربوط به این قانون را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند، سازمان حفاظت محیط زیست آیین‌نامه اجرایی ماده (8) قانون هوای پاک را برای طی مراحل تصویب ارایه و پیشنهاد نمود که موضوع در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست مطرح و جمع‌بندی و نهایتاً برای طرح در هیئت وزیران آماده گردید.

 هیئت وزیران در جلسه 21 شهریور 1397 به استناد ماده (8) قانون هوای پاک - مصوب 1396- آیین نامه اجرایی ماده یادشده را به تصویب رسانید.

براساس این آیین نامه، جدول سن فرسودگی خودروهای مختلف به تفکیک نوع و سوخت مصرفی به همراه احکام مرتبط با آن تنظیم شده است.




 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود