امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
07/22 1397

گروه سایبان - رئیس کل بیمه مرکزی برای بازدید از بیمه آرمان پیشقدم می شود اما به فروش بدون مجوز شخص ثالث  این شرکت که در حساب های خود دارای زیان انباشته است توجهی ندارد. در حالی که بیمه آرمان مدعی است که برای فروش شخص ثالث از بیمه مرکزی درخواست مجوز کرده است آنهم از اواسط خردادماه امسال اما پاسخی نگرفته است! 



یکی از وظایف بیمه مرکزی نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات خصوصا دستورالعمل ها و مقررات مصوب در هیات وزیران است. اما آیا نهاد ناظر به این وظیفه بخوبی عمل می کند؟ و آیا شرکت های بیمه بر اجرای این مقررات پایبندند؟

صنعت بیمه از سوی هیات وزیران دو دستورالعمل صریح در سال های اخیر دریافت کرده است. اولی مصوبه افزایش سرمایه شرکت ها و دومی آیین نامه اجرایی قانون بيمه اجباري خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه.

البته مهلت اولی برای اجرا به اتمام رسیده است و دومی نیز ظاهرا تا تیرماه امسال فرصت اجرا و شفاف سازی داشت.


آیین نامه اجرایی قانون بيمه اجباري خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه  که در هیات وزیران به تصویب رسیده است و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است در ماده (۵) قانون بيمه اجباري خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل صراحت دارد که

ماده ۲- شركت بيمه متقاضي فعاليت در رشته بيمه شخص ثالث جهت اخذ مجوز فعاليت در اين رشته بايد به تشخيص بيمه مركزي واجد شرايط زير باشد:

الف- داشتن حداقل سرمايه پرداخت­ شده مطابق با آخرين مصوبه هيئت وزيران، موضوع ماده (۳۶) قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه­ گري - مصوب ۱۳۵۰- .

ب- كفايت ذخاير بيمه­ اي رشته شخص ثالث براي شركت­هاي در حال فعاليت، بر اساس ضوابط موضوع ماده (۵۸) قانون.

پ- دارا بودن حداقل توانگري مالي در سطح (۲) آیین­نامه مصوب شوراي­عالي بيمه.

ت- داشتن امكانات سخت­ افزاري و نرم­ افزاري و سامانه ­هاي اطلاعاتي لازم براي صدور بيمه­ نامه و پرداخت خسارت و تبادل اطلاعات و امكان فروش الكترونيكي بيمه ­نامه شخص ثالث براساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ث- داشتن نيروي انساني واجد صلاحيت به تعداد مورد نياز در امور صدور بيمه ­نامه و كارشناس پرداخت خسارت متناسب با برنامه­ هاي اجرايي شركت براساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ج- داشتن سابقه مناسب پرداخت خسارت براساس عواملي نظير پرداخت به موقع خسارت، رعايت حقوق بيمه­گذاران و زيان­ ديدگان در رشته بيمه شخص ثالث براي شركت هاي در حال فعاليت براساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ماده ۳- شركت بيمه متقاضي فعاليت در رشته شخص ثالث، بايد تقاضاي فعاليت در اين رشته را به همراه مدارك و مستندات لازم براي احراز شرايط مندرج در ماده (۲) اين آيين­ نامه به بيمه مركزي تسليم نمايد.

 ماده ۴- بيمه مركزي موظف است پس از دريافت كليه مدارك و اطلاعات موضوع ماده (۲) اين آيين ­نامه ظرف (۴۰) روز در صورت احراز شرايط، مجوز فعاليت را صادر و در غير اين صورت نظر خود را با ذكر دلايل عدم احراز شرايط به شركت بيمه متقاضي اعلام نمايد.

تبصره- بررسی مجدد درخواست شرکت بیمه پس از رفع نواقص امکانپذیر است.

 ماده ۵- در صورتي كه شركت بيمه طبق تشخيص بيمه مركزي هر يك از شرايط مندرج در اين آيين­ نامه را از دست بدهد موظف است در مهلت زماني كه بيمه مركزي تعيين مي­ نمايد (حداكثر يك سال) وضعيت خود را با ضوابط اين آيين­ نامه منطبق نمايد. در غير اين صورت بيمه مركزي مطابق مفاد ماده (۵۷) قانون و آيين­نامه آن عمل خواهد كرد.


با وجود چنین مصوبه صریح و شفافی در تماس تلفنی با نمایندگان همه شرکت های بیمه مطلع شدیم که همه بیمه شخص ثالث صادر می کنند؟ اما آیا همه می توانند چنین کنند؟


بیمه آرمان:

این شرکت در آخرین گزارش رسمی مالی خود اعلام کرده است که سرمایه اش 120 میلیارد تومان است . به عبارت دیگر مصوبه هیات وزیران در خصوص افزایش سرمایه را احراز نکرده است. از سوی دیگر شرکت دارای 46 میلیارد تومان زیان در حساب های خود است. هرچند که برنامه افزایش سرمایه در شرکت در دستور کار قراردارد اما هنوز رقم سرمایه مورد نظر مصوبه عملا محقق نشده است.

حسابرس این شرکت نیز عنوان کرده است که ذخيره خسارت معوق، عمدتا در رشته شخص ثالث بر اساس برآورد معقولي از مخارج لازم براي تسويه تعهدات فعلي در تاريخ ترازنامه صورت نپذيرفته و بر اساس سوابق موجود در سالهاي اخير خسارت هاي پرداختي بابت حوادث رشته مزبور همواره بيش از ذخاير منظور شده از اين بابت بوده است. با توجه به مراتب ياد شده تعديل ذخاير فوق و احتساب ذخيره اضافي بابت خسارتهاي معوق در حسابها ضروري است، ليکن به دليل عدم دسترسي به اطلاعات کافي، تعيين مبالغ ذخيره مورد نياز و آثار مالي مربوطه بر صورتهاي مالي مورد گزارش در حال حاضر ميسر نگرديده است.البته این شرکت قانون بيمه شخص ثالث در خصوص پرداخت خسارات حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاريخ قطعي شدن مبلغ خسارت را نیز رعایت نمی کند.

با ابن وجود بیمه آرمان نسبت به فروش بیمه شخص ثالث اقدام می کند.

در تماس با مدیر روابط عمومی این شرکت کسب اطلاع کردیم که اواسط خرداد ماه درخواست مجوز فروش برای بیمه شخص ثالث به بیمه مرکزی ارسال شده است اما هنوز پاسخی از سوی نهاد ناظر دریافت نشده  است . این در حالی است که بنا برماده ۶ این دستورالعمل بيمه مركزي موظف است ضوابط و اطلاعات مربوط به صدور، لغو، تعليق يا ابطال مجوز فعاليت هر يك از شركت­هاي بيمه در رشته شخص ثالث را به صورت مستمر در پايگاه اطلاع­رساني خود جهت اطلاع عمومي منتشر کند.

وضعیت بیمه توسعه نیز با فروش بدون قاعده شخص ثالث رقم خورد در سایه بی توجهی مسئولین وقت. هرچند که مقصود مقایسه وضعیت بیمه آرمان و توسعه نیز اما تعلل برای ارائه مجوز و یا عدم ارائه آن و پاسخ به شرکت ها با چه منطقی مطابقت دارد؟

آیا بهتر نیست که به جای بازدید از شرکت های بیمه پاسخ به درخواست های قانونی با سرعت بیشتری بررسی شود؟
این وضعیت در روزهای آتی برای سایر شرکت های بیمه نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

.

  1. میهمان
    پاسخ 22 مهر 1397 14:20 امیر
    وای به روزی که بگندد نمک !! بیمه مرکزی به بخشنامه ها و دستورات خودش هم پایبند نیست بعد چه توقعی از شرکتهای بیمه میرود . بیمه آرمان بعد از یک سال از مهلت قانونی هنوز افزایش سرمایه نداده و با داشتن زیان انباشته بیمه ثالث میفروشد و مدتهاست خسارت مردم را با تاخیر فراوان پرداخت میکند و همه ارکان بیمه مرکزی هم در جریان هستنداما رییس کل محترم ابتدا از آنجا بازدید میکند و قطعا هم ارتباطی با نماینده مجلس محترم پشت پرده ندارد!!! بیمه سرمد هم که بیش از 9 ماه است برخلاف قانون مصوب بیمه مرکزی با سرپرستی یک ژن خوب اداره میشود هم ربطی به آن یکی نماینده مجلس که همیشه شعار عدالتخواهی و سلامت میدهد ندارد !! وقتی نهادناظر چشم بر تخلف میبندد وای به حال بقیه !

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود