امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
07/7 1397

گروه سایبان - ارزش پول ملی کشور به یک هفدهم دلار رسیده است بنابراین با وجود آنکه سود سرمایه گذاری در بازار ارز 197 درصد،  سکه 178درصد و بورس 66درصد  در شش ماهه امسال گزارش شده است،  پرسش اصلی اینجاست که آیا رغبتی برای سرمایه گذاری در بازار بیمه های عمر باقی خواهند ماند و در این شرایط شرکت های تک محصولی مانند خاورمیانه می توانند ادامه فعالیت داشته باشند؟ و راه اندازی شرکت های جدید توجیه اقتصادی دارد؟


سال ها پیش بود که بیمه دانا با روش تک محصولی نتوانست به حیات خود ادامه دهد و با تغییر رویه به یک شرکت جنرال تبدیل شد تا بتواند در بازار دوام داشته باشد، اما تاریخ تکرار شده است و این بار بیمه های زندگی باردیگر متولد شده اند اما در بازاری که بیمه عمر روش چندان مطلوبی برای سرمایه گذاری نیست فعالیت شرکت های تخصصی در این زمینه دارای توجیح اقتصادی است؟

ماده ۱۱ قانون برنامه ششم توسعه اذعان دارد که بیمه مرکزی ایران موظف است:

الف ـ در راستای افزایش نقش صنعت بیمه در نظام تأمین مالی و ایجاد فضای امن در سایر حوزه‌های اقتصادی از جمله فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری، از طریق شرکتهای بیمه نسبت به ارتقای نقش اقتصادی بیمه در تأمین رفاه و امنیت مردم و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور تا متوسط جهانی آن در طی سالهای برنامه اقدامات لازم را جهت تحقق اهداف زیر به‌عمل آورد:

۱-    ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی در طول اجرای برنامه به هفت‌درصد(۷%) برسد.

۲-     سهم بیمه‌های عمر از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی کشور حداقل تا پنجاه ‌درصد(۵۰%) نسبت به سال پایه اجرای قانون برنامه افزایش یابد.

۳-    رشته‌های بیمه‌ای در بخش تولیدی و تجاری اقتصاد ملی افزایش و گسترش یابد.

ب ـ مقررات و آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری ذخایر بیمه‌ای به‌منظور استفاده مناسب از منابع مذکور در جهت تأمین مالی پایدار در اقتصاد ملی توسط شورای عالی بیمه بازنگری گردد.  

با چنین وظیفه سنگینی در صنعت بیمه هنوز استراتژی بیمه مرکزی برای توسعه و تعمیم بیمه های عمردر بازاری که سود سرمایه گذاری در سایر شاخص های اقتصادی مرتبا در حال افزایش است معلوم نیست و شرکت های عمر فروش پیش بینی ای بابت سود مشارکت در منافع بیمه های عمر در این بازار که شاخص بورس ومسکن رشد فراوانی داشته است برای سال 1397 اعلام نکرده اند.


در این بازار تنها شرکت تخصصی بیمه های زندگی  با 120 میلیارد تومان سرمایه اعلام کرده است که در سه ماهه ابتدای امسال فقط 381 میلیون تومان بیمه نامه فروخته است در حالی که در همین مدت یک میلیارد و 485 میلیون تومان هزینه اداری تشکیلاتی داشته است! به عبارت دیگر تقریبا در هر ماه سه برابر درآمدها هزینه تولید کرده است! هرچند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است اما بیمه خاورمیانه به لحاظ فنی عملیات بیمه ای به نظر نمی رسد که روی مدارتوجیه اقتصادی فعالیت ها باشد!


بررسی ها نشان میدهد که درآمد حاصل از سپرده بانکی این مجموعه در سال گذشته به 7 میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده که موید این مطلب است که بخش قابل توجهی از منابع این شرکت در بانک ها سرمایه گذاری شده و باید دید که این مجموعه در شش ماهه ابتدای سال که اوج سرمایه گذاری در سایر بازارها بوده است سهم منابع بانکی خود را کاهش داده است تا بتواند سود مشارکت در منافع مطلوبی را برای بیمه گذاران خود فراهم کند؟


بررسی منابع سرمایه گذاری این شرکت هم در سال گذشته موید این نکته است که بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های آن در بانک خاورمیانه و در صندوق سرمایه گذاری افق کارگزاری بانک خاورمیانه و خرید سهام این بانک اختصاص داشته است!

بحث بیمه های عمر و سرمایه گذاری هرچند که تنها مربوط به بیمه خاورمیانه نیست اما موضوعی مهم است که صنعت بیمه باید در این شرایط توجه ویژه ای به آن داشته باشد چراکه موج بازخرید بیمه های عمر برای آن بخش از جامعه که سرمایه گذاری در این بخش را جدای از بحث پوشش های آن مفید نمی داند کلید خورده است.

سود مشارکت در منافع سال 1396 شرکت "بیمه زندگی خاورمیانه" با نرخ 21 درصد به بیمه‌گذاران پرداخت شده است.

هرچند که این میزان از سود مشارکت، پنج درصد بیشتر از نرخ سود فنی تضمین‌شده بوده که ناشی از سرمایه‌گذاری منابع بیمه‌گذاران در انواع مختلف سرمایه‌گذاری و با رعایت آیین‌نامه شماره 60 بیمه مرکزی ایران بوده است اما واقعا چنین سودی برای مخاطبین بیمه های عمر جذاب است؟

مدیرعامل بیمه‌زندگی خاورمیانه در همین خصوص تاکید دارد که برای خروج  وضعیت موجود،  با توجه به شرایط اقتصادی کشور عرضه محصولات بیمه‌زندگی متصل به شاخص‌های خاص مانند طلا، ارز و نرخ تورم بعلاوه رشد تولید ناخالص داخلی باید طراحی شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود