امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
07/1 1397

 

گروه سایبان - مقایسه کمی محتوا در سایت های بانک و بیمه مرکزی مبین این نکته است که پایگاه اطلاعاتی بیمه مرکزی برای به روز شدن جای کار زیادی دارد.


حکایت این روزهای صنعت بیمه را از هر طرف که نگاه کنیم به بیمه مرکزی می رسیم و به آمارهایی که از آن منتشر نمی شود.

اگر قرار باشد که پورتال به روز نشده بیمه مرکزی را با سازمان موازی اش در صنعت بانکداری به لحاظ کمی مقایسه کنیم باید گفت که پورتال بیمه مرکزی طفلی ناقص و بی محتوا است.


با بررسی سایت بانک مرکزی این گونه متوجه می شویم که آمارهای آن به روز است و اطلاعات فنی حوزه بانکی و بخشنامه هایش بلافاصله در سایتش منتشر می شود، اما آیا در صنعت بیمه هم رویه همان رویه است در حالی که روسای امروز و دیروزش یکی بوده اند!


حساسیت کار بانک مرکزی و بیمه مرکزی قابل مقایسه نیست و مسلما انتشار این حجم از آمار و اطلاعات و بخشنامه ها در سایت بانک مرکزی دقت بسیاری را می طلبد. اما چه نگرشی در بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر در صنعت بیمه حاکم است که به واسطه آن اطلاعات و آمار فنی در حوزه بیمه به روز و با دقت نظر مورد انتظار محصول نمی شود.



در حالی که دولت به شفافیت و اطلاع رسانی تاکید دارد و حتی سامانه ای تحت این نام نیز راه اندازی کرده، اطلاعات شرکت های بیمه از 4 ماهه ابتدای سال 1396 در سایت بیمه مرکزی به روز نشده است! این در حالی است که بیمه مرکزی پیش از این خود را ملزم به رعایت قانون حقوق شهروندی معرفی کرده بود.


این موضوع پیش از این از رئیس کل وقت عبدالناصر همتی نیز درخواست شده بود و در بدو ورود سلیمانی در جلسه ای که با حضور خبرنگاران تشکیل شده به وی اطلاع داده شد اما تاکنون اتفاقی نیافتاده است! سوال اصلی اینجاست که مشکل کجاست که این آمار منتشر نمی شود و علی رغم درخواست ها از مقام عالی این نهاد نظارتی ترتیب اثری را شاهد نیستیم؟

جالب تر اینکه بیمه مرکزی سامانه ای را هم برای بخش های مختلف آمار و نظارت تحت عناوین پرتال آماری و پرتال نظارتی راه اندازی کرده است اما علی رغم صرف بودجه برای راه اندازی این سامانه ها جدیدترین آمارهای پرتال آماری برای 1.5 سال قبل است .

 

علی رغم برگزاری مجمع بیمه مرکزی آمار و ارقامی از صنعت بیمه و از بیمه مرکزی در سال 1396 منتشر نشده است و تنها به انتشار عناوین کلی از عبارات غیر کمی از این مجمع بسنده شده است و تنها آمار این صنعت منتهی به چهار ماهه ابتدای سال 1396 است.

 
 

با این حجم از شفافیت رئیس کل بیمه مرکزی در جلسه مجمع عنوان کرده است که در حال حاضر رشد حق بیمه تولیدی قابل قبول و رضایت بخش است و در کنار این رشد کمی باید مباحث مربوط به بخش وصولی صنعت بیمه را هم با جدیت دنبال می کنیم.رئیس کل با کدام اسناد و آمار چنین ادعایی را مطرح می کند. آیا اسناد متوسله محرمانه و طبقه بندی شده است که انتشار آن غیر قابل امکان است ؟ اگر چنین نیست چرا مستندات این ادعا تاکنون در درگاه خروجی بیمه مرکزی قرار نگرفته است؟

نگارش در خصوص پورتال های وابسته به صنعت بیمه شاید به اندازه انتشار این تصاویر که تاریخ های به روز رسانی را نشان می دهد جذاب نباشد.


 

 



 

پورتال های نظارت و آماری بیمه مرکزی در زمان محمد ابراهیم امین راه اندازی شد و نامبرده نسبت به ارائه اطلاعات شفاف و دقیق به مخاطبان صنعت بسیار حساس بود. پس از او بود که ممیزی آمار در صنعت بیمه آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. 



برای مقایسه دو بخش از قسمت های با اهمیت بانک مرکزی را در ادامه آمده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود