امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
06/18 1397

گروه سایبان - گذشته از عملکرد حرفه ای عملکرد مالی سندیکای بیمه گران نیز در سال های اخیر یکی از پرسش های مهم و حیاتی اهالی صنعت بیمه بوده است. اینکه دخل و خرج این نهاد چقدر است و اعضا در سال چقدر برای حفظ و ارتقای آن پرداخت می کنند و پرداخت ها چقدر با دست آوردها متناسب است؟و قانون ماموریت و محبوبیت چقدر برای این نهاد مصداق دارد؟


حق عضویت شرکت های بیمه به صورت ثابت 40 میلیون تومان است و البته شرکت های جدید 50 میلیون تومان می پردازند و حق عضویت متغیر بر مبنای آخرین پرتفوی سال مالی هر شرکت بیمه هفتاد و پنج صدم در ده هزار محاسبه و به عنوان حق عضویت متغیر در سال در نظر گرفته می شود.

بر مبنای چنین فرمولی شرکت های بیمه 3میلیارد و 251 میلیون تومان حق عضویت پرداخت کرده اند که البته این رقم در سال ماقبل 4 میلیارد و 532 میلیارد تومان بوده است و البته معلوم است که بیمه ایران با پرداخت 818 میلیون تومان و به ترتیب آسیا با 247 میلیون تومان و دانا با204 میلیون تومان و البرز با181 میلیون تومان بیشترین پرداختی ها را داشتند البته رقم پرداختی بیمه ایران و سایر شرکت ها در سال 1395 بیشتر بوده است که طبق توضیحات دبیرکل سندیکا ظاهرا به دلیل خرید ساختمان امسال تخفیفاتی به شرکت های بیمه داده شده است.

نسبت تسهیم حق عضویت و هزینه ها به نظر می رسد که چندان عادلانه نیست به طور مثال بیمه ایران در همه سال ها رئیس شورای عمومی سندیکا بوده است و شرکت های خصوصی سهمی در این بحث نداشته اند.

خوب سندیکا از محل سپرده های خود سود 344 میلیون تومانی هم دریافت کرده است که به نظر می رسد از محل سپرده گذاری همین حق عضویت ها است.

اما بحث داغ مالی امسال سندیکا خرید ساختمان میدان گلهای بیمه ایران توسط سندیکا است که حرف و حدیث های فراوانی نیز به همراه داشت. سندیکای بیمه گران که ساختمان فعلی را از سرمایه گذاری صنعت بیمه خریده است دلیل این جا به جایی را فضای کوچک این نهاد برای برگزاری کارگروه ها و نشست ها عنوان می کند. به هر حال ساختمان سندیکا در حالی عوض می شود که عمر استقرار در ساختمان فعلی سندیکای بیمه گران به چهارسال هم نمی رسد و ظاهرا سندیکای بیمه گران هم به برج های بلند مرتبه علاقه مند است. ساختمان بیمه ایران که از طریق مناقصه توسط سندیکا خریداری شده است 4 میلیارد و 700 میلیون تومان در سال گذشته معامله شده و 2میلیارد و 700 میلیون تومان آن نیز در 29 آبان امسال تسویه می شود و سند آن رسما به نام سندیکا منتقل خواهد شد.


تغییر جزئی دیگر در دارایی ثابت مشهود سندیکا تبدیل یک دستگاه ماشین کرولا به سوناتا است.

با این حساب ساختمان فعلی سندیکا فعلا محل استقرار این نهاد است و در نهایت برای تکمیل ساختمان جدید خریداری شده ظاهرا به فروش خواهد رسید.

هرچند که این ایراد در جلسه ای مشترک بین خبرنگاران و دبیر کل فعلی به سندیکا وارد شد که طبق ماده 4اساسنامه هدفهای سندیکا :

الف) ایجاد ، حفظ و توسعه همکاری بین اعضاء.

ب) کوشش برای حفظ و تقویت سلامت بازار بیمه در کشور با ایجاد و گسترش معیارهای اخلاق حرفه ای بین اعضاء.

ج) تلاش در جهت توسعه و ترویج فرهنگ بیمه.

د) کوشش برای ارتقاء توان تخصصی کارکنان موسسات بیمه و سعی در افزایش کارایی و بهره وری اعضا.

ه) رسیدگی و کمک به حل و فصل اختلافات بین اعضاء در صورت درخواست اعضاء.

و) حمایت از حقوق و منافع صنفی اعضا تدوین شده است و خرید ساختمان برای این نهاد صنفی چه ضرورتی دارد و ورود این نهاد با مباحث احیای ساختمان به چه دلیل است عنوان می کند که فضا کوچک بود و اعضای سندیکا از این موضوع رضایت نداشتند.


این در حالی است که ساختمان بیمه مرکزی در منطقه جردن نیز حدود 8سال است که خالی است و تنها اتاقی از آن در اختیار کارگزاران است و سندیکا می تواند برگزاری جلسات خود را به این ساختمان منتقل کند. البته در برابر این استدلال هم این مسئله مطرح است که استقلال سندیکا زیر سوال خواهد رفت این در حالی است که تبصره ماده 7 اساسنامه اذعان می کند که تبصره : به منظور اطلاع از تصمیمات شورا نماینده منتخب رئیس کل بیمه مرکزی ایران می تواند بدون داشتن حق رای در جلسات شورا شرکت نماید . بنابراین استقلال سندیکا به نظر نمی رسد که ارتباطی با بیمه مرکزی داشته باشد و بیمه مرکزی همواره خود را مدافع اهالی صنعت بیمه می داند.

آنچه افت امروز سندیکا شده مدیرانی است که خرید ساختمان جدید را در شورای عمومی تصویب کرده اند اما در گپ و گفت های خصوصی این موضوع را غیر ضروری عنوان می کنند.

خوب در برابر این درآمدها سندیکای بیمه گران چه پرداختی هایی دارد.

بررسی های دقیق تر نشان می دهد که در سال گذشته بالغ بر 9 میلیارد تومان به اعضاحقوق پرداخت شده است در حالی که این رقم در سال 1395 بالغ بر 7میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

هزینه نیروی انسانی در سندیکا در سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون تومان بوده و هزینه های اداری و عمومی هم500 میلیون تومان و هزینه کارگروهای تخصصی نیز 241 میلیون تومان گزارش شده است. تعداد کارمندان دائم و موقت این نهاد14 نفر در سال 96 گزارش شده است ودر سال 1395 با 12 نفر به پایان رسیده است.

در میان بدهکاران به این نهاد بیمه آرمان به تنهایی 111 میلیون تومان بدهی دارد.

البته در بین همه این اقدامات سندیکا یک قرارداد پژوهشی هم با پژوهشکده منعقد کرده با نام بررسی انطباق قوانین و مقررات صنعت بیمه با اصول و قوانین رقابت پذیری و الزامات اصل 44قانون اساسی و مقررات مطلوب صنعت بیمه کشور.

ماده 23اساسنامه منابع مالی سندیکا را به این شرح اعلام کرده است:

 1- حق عضویت اولیه و سالانه اعضای سندیکا.

 2- درآمد ناشی از انجام خدمات مطالعاتی و انتشاراتی که سندیکا برای اعضای خود یا اشخاص ثالث انجام می دهد.

 3-کمک ها و هدایای دریافتی از اعضاء و سایر اشخاص.

اما پرسش اصلی اینجاست که سندیکا چه طرح پژوهشی ای را انجام داده است که از محل آن انتفاع مالی نصیبش شود. بررسی دقیق صورت های مالی نشان می دهد که تقریبا هیچ!

به نظر می رسد که ساختار مالی سندیکا باید دگرکون شود و بابت تسهیم هزینه ها فکری اندیشیده شود.

در ماده 5 اساسنامه  سندیکا وظایف زیر را برعهده دارد:

الف) انجام وظایفی که به موجب قوانین و مقررات بر عهده سندیکا می باشد.

ب) اظهار نظر درباره مسائل مرتبط با اهداف سندیکا که از طرف هر یک از اعضا بیمه مرکزی ایران و سایر سازمانها و اشخاص به سندیکا ارجاع می شود.

ج)  بررسی و اظهار نظر در مورد موضوعات و مسایل مربوط به امر بیمه .

د) کوشش برای آشنا کردن مردم با مزایای بیمه و ارتقاء سطح فرهنگ بیمه در جامعه.

ه) بررسی اطلاعات مربوط به بازار بیمه و انتشار نشریات تخصصی و عمومی بیمه ای.

و) پیشنهاد تغییر یا اصلاح آیین نامه های مربوط به صنعت بیمه و نرخ و شرایط انواع رشته های بیمه ای به بیمه مرکزی ایران.

هرچند که سندیکای بیمه گران در مورد بند و ج و ب اقداماتی داشته است اما بندهای د و ه تقریبا در این نهاد مغفول مانده است.


در روزهای اخیر برخی شرکت ها فاقد مدیرعامل هستند و پیگیری خاصی بابت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده  نشده است. عدم توجه به ریسک ها سبب زیان انباشته در برخی شرکت ها شده است در حالی که همه در سندیکا عضو هستند و مشکلات مالی برای شرکتی سبب ایجاد برداشت های سوء در کل صنعت خواهد شد.

حضور کادر متخصص و مستقل در سندیکا  یکی دیگر از معضلات است و سندیکا با بدنه ای غیر از این راه به جایی نخواهد برد.



 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود