امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
06/17 1397

روه سایبان - محمد صادق الحسینی مدیرعامل شرکت توسعه کسب و کار سبا می گوید که برای پروژه گلستان این مجموعه بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه کرده است و بالغ بر 750 میلیارد تومان دیگر تا تکمیل پروژه تا سال 1400 نیاز است.


بیمه ایران در سال 1388 مدیرعامل وقت بیمه ایران زمین فعلی پروژه گلستان را بابت طلب از شهرداری دریافت کرده است و حالا این پروژه پس از تکمیل می تواند زیان انباشته این شرکت را پوشش دهد.

وی البته در پاسخ به این پرسش که این منابع چگونه تامین خواهد شد نیز می گوید که هیات مدیره بیمه ایران حاضر به واگذاری این پروژه نیست و علاقه مند است که این شرکت پروژه را به صورت تکمیل شده به فروش رساند.


الحسینی در پاسخ به این پرسش که بیمه ایران خود زیان انباشته دارد و چگونه قرار است که در این پروژه سرمایه گذاری کند اذعان دارد که بیمه ایران به لحاظ مالی شرکت قدرتمندی است و می تواند با مدیریت سایر دارایی ها و فروش آنها این پروژه را حفظ کند. البته وی اذعان دارد که اگر بیمه ایران در این زمینه همکاری نکند سرمایه گذاران دیگری مانند بیمه ایران، بنیاد مستضعفان و یک شرکت خارجی علاقه مند به حضور در پروژه اند.

وی می گوید پیشنهادی در این زمینه مطرح است که این ساختمان بتواند به عنوان پشتیبان بیمه های زندگی بیمه مان نیز در نظر گرفته شود که در این زمینه رایزنی هایی برای کسب مجوز از بیمه مرکزی باید صورت گیرد.

مدیرعامل توسعه کسب و کار سبا می گوید که سرمایه این شرکت به تازگی از 467 میلیارد تومان به 700 میلیارد تومان از محل آورده نقدی و سود سهام افزوده شده است.

وی می گوید که خود ما نیز علاقه مند با سامان دهی سرمایه گذاری ها هستیم و در همین راستا دو شرکت سبا سودا ثمین که دارای مشکلاتی بود تعلیق کردیم و شرکت اقتصادی افق را نیز واگذار خواهیم کرد. وی اضافه می کند که شرکت اقتصادی افق در مالزی و در سال 1392 ثبت شده است.


الحسینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه 100 درصد سهام شرکت سبا متعلق به بیمه ایران است و آیا این شرکت دولتی به حساب می آید یا خیر اضافه کرد که طبق بند ج ماده 4 قانون عمومی محاسبات کشور این شرکت خصوصی محسوب می شود و در این زمینه از وزارت اقتصاد استعلام شده و آنها نیزدر نامه ای کتبا این موضوع را به ما اعلام کرده اند.

البته وی به سایر شرکتهای زیر مجموعه سبا از جمله سیمرغ و داستان خرید نرم افزار 6.5 میلیون یورویی اش نیز اشاره دارد و می گوید که بناست coreخریداری شده توسط بیمه ایران به نرم افزاری قابل استفاده برای سایر شرکت های بیمه ای نیز تبدیل شود.


همچنین شرکت مهر سیاحت سبا به عنوان یکی دیگر از شرکتهای زیان ده این مجموعه بوده است که از دو سال گذشته تا کنون و با توجه به تغییر رویکرد ها و برنامه ریزی ها و البته تغییر مدیریت ها به شرکتی سود ده تبدیل شده است. وی هتل آبان را زیرمجموعه این شرکت می داند که در صورت های مالی خود دارای زیان انباشته 2 میلیارد تومانی بوده است اما در سال گذشته توانسته این زیان را به سود تبدیل کند. 

این شرکت هم اکنون موضوع گردشگری و سیاحت در خانواده بیمه ایران را در مجموعه های اقامتی و سیاحتی متعلق به این مجموعه مانند هتل آبان برنامه ریزی می کند.


الحسینی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت توسعه کسب و کار سبا که در ماموریت خود سرمایه گذاری های بیمه ایران را مدیریت می کند را با مدیریت سرمایه گذاری بیمه ایران مجموعه ای موازی می دانید اضافه می کند که تنها 10 درصد منابع بیمه ایران در توسعه کسب و کار سبا متمرکز شده است و مسلما تفکیک نظارت از اجرا می تواند موثر باشد . وی می گوید که سرمایه گذاری و سود و زیان شرکت توسعه کسب و کار بر مبنای صورت های مالی قابل بررسی و تفکیک است اما آیا میزان خطا در سرمایه گذاری ها در مدیریت سرمایه گذاری بیمه ایران با یک مدیر و چند کارمند  قابل پیگیری است ؟


وی اضافه می کند که تنها پروژه گلستان این مجموعه که تا سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید سود 3400میلیارد تومانی خواهد داشت که می تواند زیان انباشته این شرکت را پوشش دهد .


وی به سود 11 میلیارد تومانی از محل سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی این شرکت نیز اشاره داردکه 80 میلیارد تومان از آن از محل فروش سهام بیمه ملت به دست آمده است. البته وی به حاشیه های ایجاد شده از فروش این سهام نیز اشاره می کند.


وی به سهام مدیریتی این مجموعه در سهام یکی از شرکت های بیمه ای نیز اشاره دارد و می گوید 30 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این شرکت اتکایی داریم در حالی که 60درصد زیر توانش کار می کند و پول ها را در دو بانک سپرده کرده است! این در حالی است که این شرکت به دنبال سهم اتکایی بیمه مرکزی است!
وی اذعان می کند که در این زمینه نامه ای را به پورکیانی ارسال کردیم که با ادامه این روند و عدم بازدهی مناسب سهم خود را در این مجموعه واگذار خواهیم کرد.

الحسینی به علاقه مندی این شرکت برای ورود به بورس خبرداد و اضافه کرد که زمینه سازی در این زمینه در حال انجام است .

در بحش دیگری از سخنان خود وی به نامه پروکیانی اشاره کرد که شرکت های زیر مجموعه بیمه ایران را ملزم کرده است که معاملات شرکت های زیر مجموعه باید از طریق کارگزاری بورس بیمه ایران انجام شود.

 

.

  1. میهمان
    پاسخ 20 شهریور 1397 09:22 فرزند ایران
    می شود ایشان به ما بگویند که سود نشان دادن یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی زمینی را در جایی به فرمان اجرایی بفروشند و دو ملک را بخرند؟؟؟؟؟؟ واقعا ایشان اقتصاد خوانده اند؟ یا ایشان نمی دانند که 3500 میلیارد تومان چه قدر است یا فکر می کنند که پروژه گلستانشان آن واحد به فروش می رود. ما از مدیریت بیمه ایران تقاضا می کنم تا دیر نشده این دار و دسته را بیرون بریزند قبل از اینکه خود مدیر عامل را مستعفی کنند. امضا. یکی از مدیران صنعت بیمه

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود