امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/11 1397

 گروه سایبان - موسی الرضا از مجمع بیمه میهن برای سال مالی گذشته مفاصا حساب نگرفته است و مدیرعامل جدید این شرکت اذعان دارد که سهام داران در حال بررسی عملکرد شرکت در دوران مدیریت وی هستند.

مجید بنویدی در پاسخ به این پرسش که وضعیت مالی بیمه میهن در سال گذشته بحرانی بود و علی رغم توانگری مالی پایین این شرکت زیان انباشته نیز در صورت های مالی دیده شده است و مجمع به موسی الرضا مفاصا حساب نداده است آیا این عملکرد سبب پیگیری های قضایی شده است یا خیر عنوان کرد که سهام داران عمده در حال بررسی عملکرد او هستند و بررسی ها هنوز به اتمام نرسیده است و به هر حال وضعیت زیان، سرمایه گذاری، تعهدات، توانگری و ... در حال بررسی است و سهام داران اقدامات مقتضی خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که سکوت بیمه مرکزی منجر به چنین وضعیتی در بیمه میهن شد عنوان کرد که همزمان با ورود همتی این شرکت محدود شد و این محدودیت ها سبب شد تا سهام داران نسبت به تعیین تکلیف وضعیت و افزایش سرمایه اقدام کنند. به گفته وی مدیرعامل دارای اختیارات وسیع است و این مسئولیت ها متوجه نهاد ناظر نیست .

بنویدی در پاسخ به این پرسش که آیا صبا تامین به دلیل مشکلات در ساختار شرکت بنادارد که سهام بیمه میهن را به فروش برساند اذعان کرد که خیر صبا تامین در افزایش سرمایه شرکت کرد و فروش سهام این مجموعه ارتباطی به اتفاقات ندارد و این تصمیم در مجموعه هلدینگ این مجموعه اتخاذ شده است و اساسا صبا تامین علاقه مند به صندلي مدیریتی و کنترلی در شرکت  است .

البته بنویدی در پاسخ به رازپول در خصوص صدور بیمه شخص ثالث در این مجموعه با توجه به اینکه توانگری مالی این شرکت به تازگی به دو رسیده و افزایش سرمایه به ثبت نرسیده است نیز به صدور بیمه شخص ثالث در این مجموعه با اشاره به آیین نامه اجرایی بیمه شخص ثالث اشاره کرد و گفت که بیمه مرکزی تا پایان تیرماه برای احراز شرایط شرکت ها را برای صدور شخص ثالث مهلت داده بود و بیمه میهن توانست این شرایط را به دست آورد. وی شخص ثالث را رگ حیاتی شرکت ها عنوان کرد که از نقدینگی گرفته تا وضعیت درآمد نمایندگان شرکت ها به این موضوع بسته است .

بنویدی می گوید که این شرکت به دنبال فروش هیجانی نیست و اصلاح ترکیب پرتفوی را در دستور کار دارد اما فروش ثالث را نیز در شرایط فعلی نمی توان از شرکتهای بیمه گرفت .


موضوع دیگری که بنویدی به آن پاسخ داد بحث ادغام شرکت های زیان ده در صنعت بیمه بود که چندی پیش از سوی رئیس کل وقت به آن اشاره شده بود . وی در این خصوص گفت که به لحاظ سهام داری ادغام شرکت های بیمه با یکدیگر دشوار است و البته این مسئله منع قانونی نیز دارد چراکه شرکت های بیمه نمی توانند سهام یکدیگر را خریداری کنند و به نظر می رسد که این موضوع عملی نیست.

مدیرعامل بیمه میهن در پاسخ به این پرسش برخی معتقدند که صندوق ویژه تحریم محلی برای ارائه خدمات اتکایی به پرتفوهایی شده که دارای نرخ های مناسبی نیستند و از این محل ریسک هایی به شرکت های بیمه تحمیل می شود گفت: مانده صندوق این موضوع را نشان نمی دهد و تا جایی که اطلاع دارم بین 40 تا 50درصد سود ساخته است .بیمه مرکزی مراقب نرخ های غیرفنی است و اجازه نمی دهد چنین پرتفوهایی از سوی صندوق پذیرفته شود.  


وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی کنترل زیان انباشته این شرکت گفت:حدود 21 میلیارد تومان ذخیره حوادث طبیعی در حسابهای بیمه میهن وجود داشت که طی نامه ای به بیمه مرکزی تقاضای آزاد سازی ذخایر را داشتیم که شورای عالی بیمه ،آزاد سازی ذخایر در بیمه میهن را به شرط افزایش سرمایه مصوب کرد .


بنویدی با بیان اینکه خوشبختانه با همراهی سهامدارای افزایش سرمایه تا 150 میلیارد تومان محقق شد، گفت: با توجه به افزایش سرمایه تا 150 میلیارد تومان و رقم زیان انباشته که حدود 70 میلیارد تومان است، طبق قانون تجارت توانستیم از شمول ماده 141 خارج شویم و سطح توانگری را نیز به دو ارتقاء دادیم.


مدیر عامل بیمه میهن در ادامه پیش بینی کرد که با توجه مستهلک شدن زیان انباشته از سال 98 به تقسیم سود می رسیم.


بنویدی با بیان اینکه اکنون زمان فروش در بیمه میهن است، گفت: علاوه بر ۳۰۰نماینده ای که کد داده ایم بر حسب مجوز بیمه مرکزی می توانیم ۱۹۸نماینده دیگر جذب کنیم.


مدیر عامل بیمه میهن با بیان اینکه این شرکت نسبت به یک شرکت ۱۰ساله بسیار عقب است و مانند کودکی است که هنوز تکامل پیدا نکرده ، گفت: فروش هیجانی سال های ۹۱تا ۹۳باعث تاثیر منفی روی نسبت توانگری و به تبع آن دریافت اخطار از بیمه مرکزی شد و این موضوع باعث عدم تناسب در ورود و خروج نقدینگی به شرکت شد و از سال ۹۴، میزان خسارت ها نسبت به حق بیمه پیشی گرفت و این مساله تا پایان سال ۹۶ادامه یافت.

وی با تاکید بر این نکته که البته مشکل بیمه میهن جدی نبود، گفت: معوقات شرکت ۸۰تا ۹۰میلیارد تومان بود درحالی که ارزش ساختمان مرکزی شرکت به جز شعب ملکی و سپرده های بانکی، در همین حدود است.

بنویدی تعداد شعب بیمه میهن را ۴۲شعبه ذکر کرد که حدود۸۰درصد این شعب ملکی است.


وی به پرداخت ۶۰میلیارد تومان از معوقات ثالث شرکت تاکنون، افزود: هم اکنون از منطقه بحران رد شده ایم و در پی تقویت بخش فروش شرکت هستیم.


وی با اشاره به افرایش سرمایه بیمه میهن از ۸۰میلیارد تومان به ۱۵۰میلیارد تومان مدنظر بیمه مرکزی، اظهار داشت: با یک حرکت ملایم در پی افزایش سطح توانگری شرکت در پایان سال جاری از دو به یک هستیم.

بنویدی مدیرعامل بیمه میهن :در اجرای آیین نامه ۷۸ ٬اکچوئر مستقل در بیمه میهن  مستقر شده است که این به شفافیت و تسهیل برنامه ریزی شرکت کمک می کند .


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود