امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
05/29 1397

 گروه سایبان - وزیر نفت امروز در مجلس تلویحا اعلام کرد که همچنان از اهمال شرکت های بیمه ای گلایه مند است.

وزیر نفت سال گذشته در جلسه مشترک با رئیس کل بیمه مرکزی و برخی مدیران عامل از اهمال شرکت های بیمه در ارزیابی درست و دقیق مجتمع های انرژی در کشور انتقاد کرد و آن را سبب کاهش ایمنی در این واحدها دانست.



وزیر نفت امروز در مجلس گفت: وزارت نفت با برخورد با متخلفان و اصلاح ایرادات فنی درصدد کاهش ضریب شدت حوادث است.

 بیژن زنگنه در نشست علنی امروز (دوشنبه، 29 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال قاضی پور و محجوب نمایندگان ارومیه و تهران در مجلس از وی در پاسخ به این سوال که پیرامون علت حوادث زیاد آتش سوزی در پالایشگاه ها بود، گفت: بخش مهمی از ایمنی مربوط به فرهنگ است.

وزیر نفت تصریح کرد: صنعت نفت با همه عوامل خطرساز روبه رو است چنانچه ما همواره با مواد آتش زا و سمی سروکار داشته و از موادی استفاده می کنیم که باید در فشار بالا عمل کنند.


ایمنی پالایشگاه ها از طریق بیمه تامین شود

زنگنه در ادامه در خصوص نقش موثر بیمه ها در ایمنی ابراز داشت: ایمنی باید از طریق بیمه ها صورت گیرد اما متاسفانه شرکت های بیمه رفتار شرکت های بیمه شونده را نظارت نمی کنند که در این خصوص در جلساتی تاکید کردیم نسبت به بیمه شرکت های نفتی و پتروشیمی سخت گیری شود تا مقررات رعایت شود.

وی با اشاره به مراحل تاسیس یک واحد نفتی عنوان کرد: طراحی واحد، تجهیز واحد، به روزرسانی ایمنی، آموزش استاندارد، اعطای گواهی صلاحیت حرفه ای، آمادگی حرفه ای میدانی برای مقابله با حوادث از جمله حوادثی است که هنگام تاسیس یک واحد باید رعایت شود.


درست سال گذشته بود که زنگنه با بیان اینکه شرکت های بیمه بدون مطالعات ریسک و ارزیابی، تنها به دلیل رقابت قیمتی، پوشش بیمه می دهند، گفت: امروز همانطور که نمی شود کشور را بدون بانک اداره کرد، بدون بیمه خوب هم نمی شود صنعت کشور را پیش برد.

وی با تأکید بر اینکه شرکت های بیمه، ارزیابی درستی از تأسیسات صنعتی و نفتی داشته باشند، گفت: اینگونه نباشد که پس از وقوع حادثه متوجه شوید که کاستی وجود دارد.

زنگنه اظهار کرد: باید آنچنان آمادگی برای بروز حادثه وجود داشته باشد که در لحظه وقوع حادثه، همه عوامل بازدارنده حادثه وارد عمل شوند.

وی تأکید کرد: بیمه ها می توانند ضامن فعالیت در محیط های پرخطر نظیر نفت، گاز و پتروشیمی باشند و باید بیمه محیط های صنعتی نهادینه شود.

وزیر نفت افزود: نباید این گونه تصور کنیم که بیمه در اعمال استانداردها و سیستم های درست در محیط های صنعتی و تولیدی اهمال می کند.

زنگنه گفت: وقتی حادثه ای در مجمتع های نفت، گاز و پتروشیمی رخ می دهد، نه تنها آن واحد ماهها از مدار تولید خارج می شود، بلکه تعدادی از مردم نیز جان خود را از دست می دهند که با هیچ رقمی این ضایعات انسانی قابل جبران نیست.

زنگنه از شرکت های بیمه خواست تا دانش خود را در ارزیابی ریسک، بالا برده و درست محاسبه کنند تا ضریب ایمنی در محیط های کار بویژه صنعت نفت و انرژی کاهش یابد.


ظاهرا این موضوع در صنعت بیمه اصلاح نشده است چراکه او مجددا آن را عنوان کرده است.

امکان بازگشت مبلغ بیمه دریافتی از مشترکان گاز وجود دارد

همچنین وزیر نفت گفته است: وزارت نفت می تواند مبلغی را که به عنوان بیمه حوادث از مشترکان مصرفی دریافت کرده به آن ها بازگرداند.


بیژن زنگنه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال غلامرضا کاتب نماینده گرمسار در مجلس از وی در پاسخ به سوالی پیرامون دریافت مبالغ غیرقانونی از مشترکین گاز مصرفی گفت: این سوال در نیمه سال 96 مطرح شد و مربوط به سال 95 است.


 15.3 میلیارد تومان تعرفه بیمه دریافتی از مشترکین به شرکت بیمه طرف قرارداد داده شد

وزیر نفت در ادامه با اشاره به ماده ای در قانون الحاق برخی مواد به تنظیم مقررات مالی دولت که در سال 93 به تصویب رسید، عنوان کرد: در این ماده آمده است که به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو از طریق شرکت های تابعه اجازه داده می شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می شود، اخذ و صرفا جهت بیمه خسارات جانی و مالی ناشی از انفجار و آتش سوزی از طریق بیمه با برگزاری مناقصه اقدام شود.


وی اضافه کرد: براساس این قانون مشترکان مصرفی در سال 94 به ازای هر فیش گاز، 50 تومان می دادند اما در سال 95 این مبلغ قید نمی شود با این حال شرکت گاز بر مبنای سال گذشته 50 تومان بیمه دریافت می کند که جمعا 15.3 میلیارد تومان می شود و به بیمه طرف قرارداد می دهد لذا یک ریال آن نیز به شرکت گاز نمی رود.

 

در سال 97، 200 تومان هزینه بیمه مشترکان شهری و 100 تومان برای مشترکان روستایی تعیین شده است

زنگنه ادامه داد: امسال نیز این میزان بیمه 200 تومان برای مشترکین شهری و 100 تومان برای مشترکین روستایی تعیین شد از این رو دو راه وجود دارد که یا مجلس باید اجازه دهد و این برداشت را تنفیذ کند و یا این معامله فزونی تلقی شده و هر مشترکی که مایل بود پول خود را پس بگیرد.


وزیر نفت در پایان با اشاره به عملکرد شرکت گاز در سال های اخیر اظهار داشت: تاکنون به 11 هزار و 500 روستا گازرسانی شده و 99 درصد جمعیت شهری، 82 درصد جمعیت روستایی و به طور کل 93 درصد جمعیت کل کشور از نعمت گاز برخوردار هستند فقط گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان مانده که به زودی آغاز خواهد شد چنانچه کار گازرسانی به شهر زاهدان پایان یافته است./

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود