امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
05/27 1397

گروه سایبان - بیمه کارآفرین امروز در حالی به مجمع رفت که تا چند روز آینده مدیرعامل این شرکت جای خود را به محمد حیدری خواهد داد و البته این جلسه با حواشی ای هم همراه بود. کارنامه بیمه کارآفرین برای سال مالی گذشته بدون سود بسته شد و این حاصل تلاش مدیرانی است که سال ها در صنعت بیمه فعال بوده اند!

اینکه ریاست جلسه با علی آزاد رئیس هیات مدیره بود و اما امضای او ذیل صورت های مالی این شرکت دیده نشده بود یکی از موارد جالب این جلسه بود . البته وی به این ابهام اینطور پاسخ داد که چندین جلسه هیات مدیره را شرکت نکرده و طبق قانون افرادی که 4 جلسه متوالی و یا 6 جلسه متناوب را در هیات مدیره حضور نداشته باشند نمی توانند در هیات مدیره باقی بمانند! هرچند که او در طول جلسه خود را به عنوان هیات مدیره این شرکت خطاب می کرد.


 در طول این جلسه نماینده بیمه مرکزی نیز سوالات متعددی را در خصوص سود مشارکت در منافع بیمه گذاران وخرید ساختمان هایی که سبب قفل شدن منابع شرکت و عدم ارائه سود در زمان مقتضی به بیمه گذاران عمر شده است را مطرح کرد.


در یکی بیان یکی از پرسش ها در خصوص شناسایی درآمد ارزی 8 میلیارد تومانی از محل تسعیر  و نبود مکانیزم سیستماتیک در خصوص نگهداری منابع ارزی این شرکت نیز نماینده بیمه مرکزی خطاب به مدیر مالی این شرکت که این مسئله را به موضوعات اتکایی و حساب های اتکایی بین شرکت ها مرتبط دانسته بود انتقاد کرد و اضافه کرد که چرا پاسخ درست به پرسش ها نمی دهید و با پیش کشیدن مباحث بی ربط موضوع را عوض می کنید!


در این جلسه به یکی از بندهای گزارش حسابرسی عنوان شده بود که اذعان داشت به موجب قانون تاسيس بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران و بيمه‌گري، شرکت‌هاي بيمه موظفند ذخاير فني خود را بر اساس مصوبات شوراي عالي بيمه محاسبه نمايند. مصوبه شوراي عالي بيمه، شرکت هاي بيمه را ملزم نموده از بابت تضمين تعهدات خود در مقابل خسارات ناشي از حوادث فاجعه‌آميز و بيمه‌نامه‌هاي برگشتي به ترتيب، ذخيره فني تکميلي و خطرات طبيعي و ذخيره برگشت حق بيمه در دفاتر منظور نمايند. احتساب ذخاير مذکور جمعا به مبلغ 009ر1 ميليارد ريال (سال مالي قبل مبلغ 844 ميليارد ريال) به شرح يادداشتهاي توضيحي 3-18 و20صورتهاي مالي ماهيت تعهد نداشته و مغاير با استانداردهاي حسابداري مي‌‌باشد.

نماینده بیمه مرکزی در خصوص این بند عنوان کرد که ذخیره این شرکت در بیمه های ثالث مورد تائید بیمه مرکزی است هرچند که ذخایر سایر رشته ها با کسری مواجه است.

یکی از بندهای مورد مناقشه در این جلسه موضوع بیمه های عمر بود .


طبق آيين نامه بيمه نامه هاي زندگي و مستمري مصوب شوراي عالي بيمه، شرکتهاي بيمه مکلفند در انواع بيمه‌نامه‌هاي زندگي (به جز خطر فوت زماني) بيمه گذاران خود را در حداقل 85 درصد منافع حاصل از مجموع معاملات بيمه‌هاي مذکور سهيم نمايند که از اين بابت ذخيره اي در حسابها منظور نشده است. ليکن به دليل فقدان اطلاعات کافي تعيين ميزان آن در شرايط حاضر براي اين موسسه امکان پذير نمي باشد.


در این خصوص در این جلسه عنوان شد که زمینی در خیابان ولیعصر خریداری شده که دارای ارزش افروده 50 میلیارد تومانی خواهدبود که منافع 85درصد این سرمایه گذاری متعلق به بیمه گذاران عمر و 15درصد برای سهام داران است .


در این زمینه نماینده بیمه مرکزی عنوان کرد که طبق مصوبات شورای عالی بیمه از محل ذخایر ریاضی نباید دارایی ثابت خریداری شود و این سود پنهان چطور شناسایی شده است ؟ البته نماینده بیمه مرکزی عنوان کرد که اگر امروز شخصی بخواهد بیمه نامه اش را بازخرید کند این سود چگونه برای او محاسبه می شود؟وی ادامه داد که بیمه کارآفرین در سال گذشته بالغ بر 24 هزار بیمه نامه عمر بازخریدی داشته است !


البته مدیرمالی بیمه کارآفرین توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد که بیمه مرکزی آن را قانع کننده ندانست.

در ادامه بند حساب های باز بین بیمه کارآفرین و گمرک مورد بحث قرار گرفت که مدیرعامل این شرکت اذعان کرد که رقم ادعایی گمرک 120 میلیارد تومان بوده است که با بررسی ها و برگزاری جلسات 2 میلیارد و 300 میلیون تومان خسارت پرداخت شده است که از این رقم یک میلیارد و 200 میلیون تومان ضمانت نامه های ضبط شده است . وی عنوان کرد که نتیجه این مذاکرات منتج به تدوین شیوه نامه شده است و تنها 4 پرونده باقی مانده است .


یکی دیگر از بندهای مهم  ارزش بازار سرمايه گذاري در بانک کارآفرين در تاريخ ترازنامه معادل 314 ميليارد ريال کمتر از ارزش دفتري آن مي باشد. به اعتقاد مديريت شرکت با توجه به دارا بودن 6/ 7 درصد از سهام بانک مزبور و بر مبناي گزارش تهيه شده، ارزش اقتصادي سرمايه‌گذاري مورد بحث بيش از ارزش بازار بوده بنابراين مبلغ 119 ميليارد ريال ذخاير منظور شده عمر و پس انداز ريسک فوت را به عنوان ذخيره کاهش ارزش سرمايه گذاري مذکور افشا نموده است که در اين ارتباط نيز استانداردهاي حسابداري در خصوص ارائه و افشاي مناسب ذخيره و هزينه در سرفصل‌‌هاي مربوطه در صورتهاي مالي رعايت نگرديده است.


این موضوع یکی از پاشنه آشیل های بیمه کارآفرین در روزهای اخیر است . اینکه ارزش سهام بانک کاهش پیدا کرده است و در صورت ادامه این روند می تواند بیمه را به زیان برساند.

ضرابی در این خصوص اذعان کرد که کارشناس رسمی دادگستری ارزش سهام بانک را بررسی کرده است و ارزیابی های متعددی نیز با بیمه مرکزی ترتیب داده شده است و با توجه به اینکه ماهیت سرمایه گذاری در سهام بانک بلند مدت است و با عنایت به آئین نامه شماره 15 حسابداری و نظر حسابرس ذخیره ای برای سال جاری در حساب ها منظور نشده است .البته در این خصوص کمیته فنی سازمان حسابرسی نیز اظهار نظر کرده است . قیمت سهام بانک در روزهای اخیر کاهش پیدا کرده است و در حالی که بیمه کارآفرین با قیمت 188 تومان برای هر سهم بانک پول پرداخت کرده است . این نکته یکی از ابهامات صورت های مالی است بحثی که ظاهرا دلیل خداحافظی ضرابی از هیات مدیره هم هست. بیمه مرکزی اصرار داشت که در صورت های شش ماهه باید این مسئله اصلاح شده و ذخیره کاهش ارزش به جای اینکه به حساب بیمه گذاران عمر محسوب شود به حساب زیان شرکت گذاشته شود.


در ادامه این جلسه نماینده بیمه مرکزی از عدم افشای اطلاعات نمایندگان و بیمه گذاران بدهکار به این شرکت انتقاد کرد و اذعان داشت که بیمه مرکزی در پی تدوین لیست مشتریان بد حساب است .

در این جلسه مدیرمالی شرکت اذعان داشت که لیست بیمه گذاران در سنهاب ارائه می شود اما نماینده بیمه مرکزی اذعان کرد که اعلام نمی شود . نماینده بیمه مرکزی اذعان کرد که بیمه مرکزی از طلب 7 میلیاردی نماینده ای که کد نمایندگی در این شرکت ندارد مطلع است و اطلاعات شفافی به بیمه مرکزی ارائه دهید .

در این جلسه سودی تقسیم نشد و به این ترتیب شرکت بیمه ای که سال با تقسیم سود مجامع را به پایان می برد این طور کارنامه مالی سال 1396 را بست. کارنامه ای که به نظر می رسد همزمان با خداحافظی ضرابی از این شرکت نیز شده است .

در پایان این جلسه مدیرعامل گزارشی را از عملکرد خود در این شرکت ارائه کرد.وی اذعان داشت در حالی که شرکت های بیمه با تخلفات 100 میلیاردی مواجه اند تخلفات این شرکت در این سالها به 5 میلیارد تومان هم نمی رسد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود