امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
05/15 1397


گروه سایبان - صنعت بیمه در این سال ها با یک عدد غیرواقعی حق بیمه تولیدی رو به رو بوده است که همواره روسای کل از رشد آن خبرداده اند. جدا از این نکته که نقش تورم در افزایش حق بیمه تولیدی کشور چیست اعداد اعلامی با حق بیمه وصولی فاصله بسیار دارد و این خواسته امروز برای اصلاح زیرساخت های تصمیم گیری به رئیس کل بیمه مرکزی پیشنهاد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی از آمار رشد حق بیمه تولیدی شرکت های بیمه گفت و در پاسخ به نقد رازپول در خصوص این مطلب که رشد حق بیمه ها در سال های اخیر واقعی نیست اذعان کرد که این نقد به جااست و روزی که در این مجموعه حضور دارم با همکاری معاونت نظارت در حال پیگیری جدی این موضوع هستم.

 به گزارش رازپول ، غلامرضا امیری سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در اولین نشست خبری خود به تشریح آمار و ارقام عملکرد صنعت بیمه پرداخت و اذعان کرد که در 4 ماهه ابتدای سال  11 هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید شده و بالغ بر 6700 میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است که حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی به ترتیب 24.3 و 22.3 درصد رشد دارند.

بر این اساس بود که خبرنگار رازپول از سلیمانی به عنوان فردی که در نظام مالی سابقه دارد در خواست کرد که آمارهای اعلامی صنعت بیمه را واقعی کند چراکه در این چرخه خسارت ها واقع شده اما حق بیمه تولیدی نرخ اعلامی است . وی در تکمیل به این پرسش اذعان کرد که مطالبات شرکتهای بیمه به اعداد قابل توجهی رسیده است و مجموعه نظارت به صورت جدی ورود کرده که در دوره بیمه نامه مطالبات وصول شود در غیر این صورت صنعت بیمه سرویسی را به بیمه گذاران در زمان وقوع خسارت پرداخت نمی کند.

وی در پاسخ به این پرسش رازپول که با توجه به کاهش ارز ریال موج بازخرید بیمه نامه عمر به سوی شرکت های بیمه روانه شده است و در این زمینه آیا قرار است که نرخ ها مورد بازنگری قرار گیرد و یا شورای عالی بیمه در این زمینه تصمیم گیری کند اذعان داشت که دو روش برای حل این بحران در نظر داریم یکی افزایش حق بیمه ها و دیگری افزایش پوشش و فراگیری حجم بیشتر و فروش است .

سلیمانی یکی از برنامه های محوری را پیشنهاد ادغام شرکت های بیمه عنوان کرد و افزود که سهامداران باید در این رابطه تصمیم بگیرند.



این مقام مسئول ادامه داد: اندازه صنعت بیمه باید بزرگ شود، به غیر از بیمه ایران که درصد مناسبی از بازار را دارد، سایر شرکت های بیمه‌ای، کوچک به شمار می‌رود. پس بنا بر این است که پیشنهاد ادغام شرکت های بیمه‌ای را به شرکت ها بدهیم، اما طبیعی است که باید قبل از اینکه بخواهیم این ادغام را انجام دهیم، آمادگی سهامداران را نیز داشته باشیم.در این راستا تلاش و شرکت ها را به ادغام تشویق خواهیم کرد.


سلیمانی گفت: از تاسیس شرکت های بیمه‌ای جدید به خصوص در بخش‌خصوصی استقبال خواهیم کرد البته دستور نخواهیم داد چرا که صاحبان سهام باید تصمیم بگیرند. برخی از شرکت ها وضعیت خوبی داشته و در حال رشد هستند ولی دو تا سه شرکت در حال بررسی هستیم که بتوانیم آنها را برای ادغام تشویق کنیم.



رییس کل بیمه مرکزی گفت: صنعت بیمه رو به رشد است ولی عقب ماندگی هایی را نیز در مقایسه با بورس دارد، این صنعت باید بهتر عمل کرده و رشد بالای سه درصد داشته باشد، پس باید سهم بیمه در تولید ناخالص داخلی را از ٢.٣ درصد به ٣.٢ درصد برسانیم، ضمن اینکه افزایش صد درصدی رشد سهم بیمه را داشته باشیم و هر فرد ایرانی هر کار اقتصادی بخواهد انجام دهد باید بیمه کنار وی باشد.


سلیمانی گفت: انتظار جامعه و مردم این است که پوشش بیمه بالاتر باشد، این در حالی است که باید تلاش کرد سهم بیمه را دو برابر کنیم، البته باید سهم بیمه غیردولتی را افزایش دهیم و امیدواریم از طریق موارد قانونی بخشی از سهم بیمه های دولتی را به صورت بلوکی عرضه کنیم. این در حالی است که طبق اصل 44 قانون اساسی بیمه ایران و بانک ملی باید در اختیار دولت قرار بگیرند و الزامات قانونی اجازه چنین واگذاری ای را نمی دهد .

 علاقمندیم بخش خصوصی بیشترین سهم را داشته باشند، البته باید پوشش بیمه های نوین را توسعه دهیم. هر سال حداقل باید یک تا دو محصول جدید را معرفی کنیم. امیدواریم بتوانیم ریسک های بیمه ای را از طریق بورس منتشر کنیم.


وی رقم کسری ذخیره خسارت های معوق رشته ثالث را نیز 550 میلیارد تومان عنوان کرد که 40 درصد آن امسال ذخیره گرفته شده است و امیدواریم در سال آینده مابقی گرفته شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود